Machinált órák

Használtautó-vétel

2012-04-02 11:20:36 | Módosítva: 2012-04-04 16:58:29

A használtautó-kereskedelemben részt vevők között se szeri se száma a kilométeróra állítgatásáról, ­tekergetésekről szóló történeteknek. Van, aki saját, többszörösen összetört kocsijával találkozik a hirdetésekben – jóval kevesebb futásteljesítménnyel, és természetesen „törésmentes, hibátlan állapotban”. Lehet-e valamit tenni ez ellen, amikor használt autót szeretnénk vásárolni?

Ami a dolog műszaki megközelítését érinti, abban nincsenek jó híreink. Gyakorlatilag nincs olyan autómárka és típus, aminek az óráját ne lehetne machinálni, legfeljebb a beavatkozás ára változik. Régebbi, vagy egyszerűbb elektronikájú autók számlálóját 10-15 ezer, a drágábbakét, bonyolultabbakét 40-50 ezer forintért a kívánt értékre állítják. Kaphatók ehhez 10 ezer forinttól a milliós tételig a megfelelő számítástechnikai eszközök; az igazán profiknak természetesen a legdrágább technika és a hozzá való szakértelem is rendelkezésre áll. Az olcsóbb megoldásoknak már nagyobb a kockázata, mert lehet, hogy trélerrel kell vinni a gépkocsit a szakműhelybe a beavatkozás után.

A jogi megközelítés már egyértelműbb, de azért mégsem. A kilométeróra átállítása büntetendő cselekedet: A Btk. 318. §-a szerint aki jogtalan haszonszerzés végett mást tévedésbe ejt, vagy tévedésben tart, és ezzel kárt okoz, csalást követ el. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy aki az órát abból a célból visszatekeri, hogy a leendő vásárlót megtévesztve magasabb árat érjen el, és ezen nyerészkedjen, az bűncselekményt követ el. Ezért akár súlyos börtönbüntetést is lehet kapni.

De ha valaki azért állítja át a kilométerórát, mert azt valamilyen műszaki ok indokolja (csere, javítás), akkor már nehéz bizonyítani a bűncselekményt. És még nehezebb bebizonyítani, hogy egy többszörösen gazdát cserélt öreg autónál ki és miért tekerte vissza az órát; még ha egy autódiagnosztikai szakműhely vizsgálatán ki is derül, hogy ez megtörtént.

Van ennek a kérdéskörnek még egy emberi összetevője is. A szakemberek azt mondják, hogy egy gépkocsi állapotának és életkorának sokkal meghatározóbb a szerepe – ezzel együtt a használtpiaci ára is az kellene, hogy legyen -, mint a futott teljesítmény. A korszerű gépkocsik akár félmillió kilométert is lefutnak, ha megfelelő karbantartásban részesülnek, és kíméletesen használták őket. Az már egy kicsit magyar mentalitás, hogy hagyjuk magunkat becsapni, és megvesszük a 10 éves autót „30 ezer kilométerrel”, holott ez szinte biztosan machinált adat. Elsősorban nem is a kilométerórára kellene figyelnünk, hanem a másik két adatra, de mint ha az eladó és a vevő is kényszert érezne arra, hogy becsapjon és becsapják; a vevő kicsit be akarja csapni magát?!

Pontosabbat akkor tudhatunk egy autóról, ha márkaszervizbe jártak vele, mert akkor a járműben tárolt adatoktól független információt lehet lekérdezni, mégpedig a szervizelő cég saját adatbázisából. Ebbe minden műhelylátogatást feljegyeznek, dátummal, óraállással, amiből teljes bizonyossággal kiderülnek az adatok, viszont csak a tulajdonos számára kötelesek kiadni mindezt. Vásárlási szándéknál tehát meg kell kérni az eladót, járuljon hozzá az információk kiadásához, esetleg egy hivatalos állapotfelmérés keretében, amit nem az eladó által kiválasztott szervizben végeznek el.

Új elem ebben a csatában, hogy január elsejétől fokozatosan létrehoznak egy olyan adatbázist, amibe minden gazdát cserélő autónak bekerül az adásvételkor fennálló futásteljesítménye. Ehhez az adatbázishoz valami csekély fizetés ellenében bárki hozzáférhet majd, hogy ellenőrizze a kiszemelt autót ebből a szempontból. Persze hosszú évek kellenek ahhoz, hogy ez az adatbázis fokozatosan feltöltődjön, és igazán használhatóvá váljon, de legalább elindult valami.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Dízelek jövője

Rájár a rúd mostanában a dízel motorokra. Részben valós okokból, részben talán üzleti praktikákból valószínűleg sok város Európában és Észak-Amerikában kitiltásukat tervezi a városi forgalomból....


Lakásvásárlás előtt

A lakásvásárlás életünk egyik legnagyobb befektetése. Hosszú évekig készülünk rá, gyűjtögetünk, keresgélünk, hitelt választunk, aztán alszunk rá még egyet (vagy sokat) a döntés előtt. Belevágni...