Újabban sokan kétségbe vonják az elektromos, illetve a hibrid hajtások egyértelmű környezetbarát mivoltát. Mert az igaz, hogy a forgalom helyszínén az elektromos hajtás emissziója nulla, és ez a szennyezett belvárosi levegőnél meghatározó lehet, de az akkuk töltésére használt elektromos áramot már közel sem biztos, hogy igazi zöld energiából állítják elő, az akkumulátorok anyaga és gyártástechnológiája sem környezetbarát, és elhasználódásuk után kifejezetten veszélyes hulladékot képeznek. Ugyanezek az ellenérvek a hibrid meghajtások ellen is felhozhatók.
Sűrített levegő hajtja az AirPod reptéri és városi kisautóját. Jojstick-kel lehet kormányozni és giroskóp biztosítja a stabilitását
Az akkumulátorok még mindig nagyok és nehezek, bár egyre könnyebbek és kisebbek. Gyártásukhoz egyre speciálisabb anyagokat kell használni, például olyanokat, amiket Kínán kívül sehol sem bányásznak. Ez olyan kiszolgáltatottságot eredményezhet, amit nem engedhet meg magának a világ.
A Nisan új, elektromos koncepció városi autója…
…és ugyanaz Renaultban
A sűrített-levegős motorok feltöltéséhez is elektromos motorral hajtott kompresszort kell használnunk – amit magas CO kibocsátású erőműben, vagy gyakorlatilag a mai napig megoldatlan nukleáris hulladékot termelő atomerőműben állítunk elő. Igaz kint a forgalomban a motornak aztán semmiféle károsanyag kibocsátása nincs.
Opel Rak – teljesen elektromos hajtással
És akkor ott van a belsőégésű motorok évszázados technológiája, újabb és újabb fejlesztésekkel kiegészítve – igaz, eleve 35-40 %-os hatásfokkal behatárolva. De az üzemanyag sem kötelezően benzin vagy gázolaj; lehet földgáz, PB vagy akár hidrogén is. És persze ott van mögötte az olaj lobbi és a világ autógyártásának lobija, ember milliók munkahelye stb.
A kissé futurisztikus C1 stabilitását is giroskóp biztosítja
Nehéz a jövőbe látni, de valószínűleg gyökeres változások nem fognak lezajlani a következő egy-két évtizedben.