A jövő városi autója

2014-12-04 10:26:16 | Módosítva: 2015-04-23 12:16:32

Mi hajtja majd a jövő városi autóját? A kérdésre elsőként mindenki rávágja, akkumulátorokról táplált elektromotor. Mások viszont amellett érvelnek, hogy a belsőégésű motorokban még nagyon sok tartalék van, és ez a kérdés még közel sincs eldőlve. Ugyancsak mások egyéb alternatív hajtóanyagokban és meghatásokban gondolkoznak, ilyenek lehetnek például a sűrített levegős motorok, a hibridek vagy az üzemanyagcellás megoldások.


Újabban sokan kétségbe vonják az elektromos, illetve a hibrid hajtások egyértelmű környezetbarát mivoltát. Mert az igaz, hogy a forgalom helyszínén az elektromos hajtás emissziója nulla, és ez a szennyezett belvárosi levegőnél meghatározó lehet, de az akkuk töltésére használt elektromos áramot már közel sem biztos, hogy igazi zöld energiából állítják elő, az akkumulátorok anyaga és gyártástechnológiája sem környezetbarát, és elhasználódásuk után kifejezetten veszélyes hulladékot képeznek. Ugyanezek az ellenérvek a hibrid meghajtások ellen is felhozhatók.



Sűrített levegő hajtja az AirPod reptéri és városi kisautóját. Jojstick-kel lehet kormányozni és giroskóp biztosítja a stabilitását

Az akkumulátorok még mindig nagyok és nehezek, bár egyre könnyebbek és kisebbek. Gyártásukhoz egyre speciálisabb anyagokat kell használni, például olyanokat, amiket Kínán kívül sehol sem bányásznak. Ez olyan kiszolgáltatottságot eredményezhet, amit nem engedhet meg magának a világ.


A Nisan új, elektromos koncepció városi autója…


…és ugyanaz Renaultban

A sűrített-levegős motorok feltöltéséhez is elektromos motorral hajtott kompresszort kell használnunk – amit magas CO kibocsátású erőműben, vagy gyakorlatilag a mai napig megoldatlan nukleáris hulladékot termelő atomerőműben állítunk elő. Igaz kint a forgalomban a motornak aztán semmiféle károsanyag kibocsátása nincs.


Opel Rak – teljesen elektromos hajtással

És akkor ott van a belsőégésű motorok évszázados technológiája, újabb és újabb fejlesztésekkel kiegészítve – igaz, eleve 35-40 %-os hatásfokkal behatárolva. De az üzemanyag sem kötelezően benzin vagy gázolaj; lehet földgáz, PB vagy akár hidrogén is. És persze ott van mögötte az olaj lobbi és a világ autógyártásának lobija, ember milliók munkahelye stb.


A kissé futurisztikus C1 stabilitását is giroskóp biztosítja

Nehéz a jövőbe látni, de valószínűleg gyökeres változások nem fognak lezajlani a következő egy-két évtizedben.

 

Ilyen a Toyota iRoad

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Villanyautó töltése napelemről

Bár az elektromos autók szépen terjednek Magyarországon is, ez a folyamat nem olyan egyértelmű, mint amilyennek az EU vezető tisztségviselői látják. Tudjuk, hogy a jelenlegi unós döntés alapján...


Egyre több a zöld rendszámos autó Magyarországon is

Magyarországon már csaknem 80 000 zöld rendszámos jármű közlekedik, amelyek a teljes gépjárműállomány kevesebb mint 2 százalékát adják, a forgalomban viszont a környezetkímélő járművek...