Téli, nyári vagy négyévszakos

2015-01-22 09:45:01 | Módosítva: 2015-01-22 09:53:44

A téli és nyári autógumik használata még mindig vitákat vált ki az autósok és az autós szakemberek között. Még ma is állítják egyesek, hogy „nincs ennek olyan nagy jelentősége, csak üzleti érdekekből felfújják a dolgot!”


Egyáltalán, létezik olyan gumiabroncs, amelyik minden körülmények között egyformán kiemelkedő teljesítményt nyújt? A téli gumi-nyári gumi variáció helyett megfelelő alternatívát jelenthet a négyévszakos gumiabroncs? Nézzük meg közelebbről!

A téli autógumi tipikus mintázatot kap: sűrűn elhelyezkedő apró lamellák; erőteljes, mély kapaszkodóblokkok. Feladatuk a vonó- és oldalirányú, valamint a fékezőerő hatékony átadása, továbbá a kapaszkodás – ha kell, havon, jégen, nyálkás-csúszós útfelületen is. A mély és széles hosszanti, illetve oldalirányú mintaárkok kivetik magukból a havat, és biztosítják a jó vízelvezetést a gyakran sáros, latyakos, jégkásás utakon. A téli gumi anyaga magas szilika tartalmú, a nyárinál lágyabb gumikeverék, így az abroncs a hideg (+7 °C alatti) aszfalton nem válik merevvé, rugalmatlanná; nem veszít a tapadásából.


Téli gumi


A nyári autógumi futófelülete a télinél szemmel láthatóan telítettebb, a nagyobb felfekvési felület által jó tapadást biztosít száraz úton. A mintázat kevésbé tagolt, feltűnő a sűrű lamellázottság hiánya – erre nyári útviszonyok között nincs is szükség. Fontos viszont esőben, nedves úton az aquaplaning – vízen csúszás – elkerülése; a hosszanti és oldalirányú csatornák a gyors vízelvezetést szolgálják. A nyári gumi anyaga a télinél szilárdabb, keményebb gumikeverék, ami 7 °C fok felett megfelelő tapadást és kopásállóságot biztosít.


Nyári gumi


A négyévszakos autógumi anyaga és mintázata a téli és a nyári egyfajta „egyvelege”. Futófelülete nem kifejezetten nyári és nem kifejezetten téli, bár mindkettő jellegzetességei felfedezhetők rajta. Így – bizonyos mértékig – a téli, illetve nyári hőmérsékleti és útviszonyoknak egyaránt képes megfelelni. Könnyen belátható azonban, hogy megvannak a maga határai: szélsőséges körülmények között nem tud úgy teljesíteni, mint egy speciálisan az adott célra kifejlesztett téli vagy nyári gumiabroncs.


Négyévszakos gumi


A különböző teszteredmények alátámasztják azt a ránézésre is levonható következtetést, miszerint a négyévszakos gumi nyáron gyengébben teljesít a nyári-, télen pedig a téli guminál.

Ha végzünk egy kis elméleti számítást, de abba nem csak a téli és nyári abroncsok árát állítjuk szembe egy garnitúra négyévszakos gumi árával, hanem más költségeket is kalkulálunk, akkor meglehetősen kiegyenlített képet kapunk. Számoljunk pl. azzal hogy a téli és a nyári garnitúra nagyjából két garnitúra négyévszakos árával hasonlítandó össze, ezzel szembe áll viszont, hogy nem kell évenként kétszer cserélgetni őket. Ugyanakkor mégis csak kell, hiszen a gumikat nem árt cserélgetni, a kerekeket centrírozni stb. Ha minden számot egybevetünk, akkor persze az jön ki, hogy a négyévszakos gumi valamivel olcsóbb, de nem annyival, hogy egy esetleges baleseti kárral összevethető legyen. És akkor nem beszéltünk az emberi életről!

A négyévszakos abroncs annak jelenthet ésszerű alternatívát, aki, járművét csak keveset (évi 8-10 000 km), és kisebb távolságok megtételére használja. (pl. városon belül, közeli munkahely eléréséhez stb.), és extrém körülmények között (hó, jég, fagyos út, ónos eső) tudja nélkülözni az autót. Ilyenkor nem éri meg téli gumi nélkül kockáztatni.

Kopásjelző
(treadwear indicator, „TWI”)

A gumi oldalfalán több helyen is látható a „TWI” rövidítés. Ha egy ilyen nyilat megfigyelünk, észrevesszük, hogy ezen a részen a mintázat nincs teljesen kidolgozva. Az ok: egy olyan gumiabroncsnál, amelynek mintázata 1,6 mm-ig (a törvény által meghatározott minimális érték) lekopott, ezek a jelek a felszínre kerülve hangsúlyozottan elismerhetőek lesznek, a gumi elérte a kopáshatárt. Ne várja meg, amíg a gumi ennyire elkopik! Tesztek bizonyítják, hogy a gumik 3 mm alatt kevésbé tapadnak, különösen, ha nedves a talaj.





M+S (téli gumik/egész évben használható gumik)

A téli gumikat „M+S”, „M-S”, vagy hasonló rövidítésekkel jelölik. Ezek által nemcsak az ismerhető fel, hogy a gumitípus megfelel a speciális téli igénybevételnek, hanem utalnak a gyorsasági tartományt illető különleges szabályokra is.




Forgásirány

Többnyire a különleges profilú gumiknál, a gumi oldalfalán találhatunk olyan jelzéseket, mint a „Rotation”, „Drehrichtung” (gurulásirány), „Direction” (irány), az irányt jelző nyíllal együtt. Az ilyen gumi felszerelésekor mindig szem előtt kell tartani a forgásirány betartását.

Gyártási dátum

Korábbi rövidítési és kódolási rendszer: az ún. „DOT”-szám utolsó három számjegye mutatja a gyártás időpontját. Az első két számjegy a gyártási hetet, míg az utolsó számjegy az évszám végződését jelzi. Például: 409 = 40. hét, 1999. 2000. január elsejétől új, négy számjegyű kódrendszer lépett érvénybe. 0100 = 1. hét, 2000.




További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Gumiabroncs karbantartás

Közeledik a téli-nyári gumiabroncs cseréjének ideje, és ennek kapcsán felmerül a kérdés, hogy igényel-e a lecserélt kerékabroncs valamiféle speciális kezelést, illetve mit érdemes tudni a...


Tévhitek a gumiabroncs használatáról

Rengeteg tévedés van a biztonságos vezetéssel és a gumiabroncsok élettartamának csökkentésével kapcsolatban. Az öt leggyakrabban feltett kérdésre a Continental szakértője adott választ.