Jégmentesített lépcsők és garázslehajtók

2014-02-04 10:27:27 | Módosítva: 2014-02-10 15:20:47

A téli csapadékos időjárás miatt a gyakran eljegesedett járdák és a mélygarázsok kocsi beállói az éjszakai eljegesedésük miatt veszélyesek. Ezen előrelátó módon csak fűtött felületekkel lehet védekezni.



Nem árt a kiépítés előtt néhány általános érvényű szempontot figyelembe venni. A lejtős fel-, illetve lehajtóknál nem célszerű csak a nyomsávokat fűteni. Az önszabályozó fűtésrendszer ugyanis csak akkor kapcsol be, ha nedvesség és a fagyásveszély is van. Ám ha a fűtetlen területen olvadás indul el, és az olvadékvíz a fűtött felületre kerül, beindul a fűtés. Ez természetesen csak akkor kerül sokba, ha lassan és hosszabb ideig tart az olvadás. Ha pedig a nedvesség elkerüli az érzékelőt, és az érzékelő csak a hideget, a helyenkénti nedvességet viszont nem érzékeli, az újra lefagyott jégfoltokon könnyen megcsúszhat a jármű. Az ilyen bizonytalan helyzeteket tehát csak a teljes felület automatikus fűtésével lehet elkerülni. Sokan mégis – anyagi okokból – ezt a megoldást választják.

Ezek a szempontok természetesen a járdákra és lépcsőkre is érvényesek, amelyeknek mindenkor az egész felületét célszerű az automatikus fűtéssel biztonságosan járhatóvá tenni. Az olvadékvíz megfelelő elvezetéséről minden esetben gondoskodni kell.

A jégmentesítő beépítése

A fűtőkábeleket az ilyen épületszerkezeteknél betonba kell ágyazni. A beépítendő fűtési teljesítmény 250-300 W/m2 a felső fedőrétegtől függően. A 10 cm-nél vastagabb térkő burkolatok biztos hó- és jégmentesítése érdekében legalább 300 W/m2 teljesítményű fűtőkábelt kell a burkolat alá fektetni. Az adott felülethez szükséges fűtőkábel hosszát úgy ajánlott megállapítani, hogy a kábel 1-1 méterének teljesítménye ne haladja meg a 25 W-ot. Ha a szokásos 0,65 Ohm/m ellenállású kábel kerül beépítésre, akkor 230 V-os táplálás esetén a 250 W/m2 fűtőteljesítmény eléréséhez m2-ként 10 m kábelt kell a betonba beépíteni.

Az alapbetonra helyezett távtartókba egyenletes közökkel, kígyóvonalban elhelyezett kábelek szálfolytonossági és érintésvédelmi vizsgálata és az érzékelő elhelyezése után kerülhet föléjük a járófelületet adó fedőréteg. Az érzékelőt mindig a lejáró ferde végébe kell elhelyezni, a fedést pedig a várható terhelésnek megfelelő szilárdságúra kell kialakítani.

Az így kialakított és fűthető járófelületekhez természetesen a nedvességet és a hideget is érzékelő és automatikus működésű központi szabályozó készülék is szükséges. Ez biztosítja, hogy ha esni kezd a hó, azonnal beindul a fűtés, és a felület felszáradása után azonnal le is áll, így ténylegesen csak a szükséges ideig működik, és mindig száraz, jégmentes járófelületet biztosít.


A lépcsők fokait teljes járófelületük alá beépített fűtőszálakkal és automatikus vezérléssel lehet télen hatásosan jégmentesíteni


Garázslehajtók nyomsávos fűtése ugyan nem gazdaságos, mégis sokan ezt a megoldást választják. A fűtött felületektől leolvasztott olvadékvíz megfelelő elvezetéséről már a fűtőkábelek beépítéskor gondoskodni kell

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Esőcsatornák jégmentesítése

Az időjósok szerint a következő hét elég csapadékosnak ígérkezik, ami hóval és jegesedéssel jár. Ez pedig nemcsak a járdákon és az utakon okoz lefagyá­sokat, a megolvadó hó olvadékvize az...


Szélvédők jég- és páramentesítése

A zordabb időjárás gyakran megkeseríti az autósok életét. Különösen a reggel adódnak olyan helyzetek, amelyek hátráltatják a mielőbbi indulást, mivel gyakran jég borítja a szélvédőt, vagy az...