Környezetkímélő és biztonságos
Az éjszakai pára gyakran ráfagy a burkolatra, és észrevétlenül teszi azt csúszóssá. Ez ellen még viszonylag könnyű segíteni a felületre kiszórt homokkal, hamuval, faforgáccsal, vagy egyéb adalékszerrel, amelyek megszüntetik a vékony jégréteg csúszósságát. E célra konyhasó nem használható, rendelet tiltja környezetkárosító hatása miatt. Az előbb említett természetes csúszásmentesítő anyagoknál azonban sokkal hatásosabbak az olyan keverékek, amelyek csúszásmentesítő hatásukon felül még a jégréteg olvadását is elősegítik, mint pl. az útszóró só. A megolvadt jégréteget is célszerű később hólapáttal letolni, mert éjjel újból visszafagyhat a járdára. E szereket már előzőleg érdemes beszerezni és száraz helyen tárolni, hogy szükség esetén azonnal kiszórhatók legyenek.
Ha havas a járda felülete, akkor előbb ajánlatos a hót eltávolítani, és a csúszásgátló anyagok valamelyikét a már letakarított felületre kiszórni, különben a hóréteg később a havas latyakká válik, és ez csúszásveszélyes, ráadásul a homok és egyéb szemcsés anyag a latyakba keveredve kevésbé gátolja a járda csúszósságát, só keverékből is többet kell kiszórni. Az előre kiszórt kombinált összetételű szerek meg is előzhetik az újból leeső ónos eső vagy hóréteg lefagyását. Ha még frissiben nem történik meg a laza hóréteg eltávolítása, a járókelők kis idő alatt keményre tapossák a havat, és e keményebb réteget később már sokkal nehezebb a járófelületekről eltávolítani, ilyenkor inkább klorid tartalmú anyagot célszerű használni.
A hó letolását megkönnyítik a szélesebb hólapátok, amelyek lehetőleg fémlemez kivitelűek legyenek, mert a műanyagból készültek elsősorban a laza hóréteg eltakarítására alkalmasak, a hideg időben könnyen berepednek, eltörhetnek. Szélesebb útszakaszokhoz lapátba szerelt kerekes változatok is beszerezhetők, a kerekek miatt kisebb erőkifejtés mellett alkalmazhatók. Nagyobb ingatlanok, szélesebb belső utak hó-mentesítésére célszerű a kis, elektromos vagy benzinmotoros meghajtású hómarókat használni, amelyekkel különösebb erőkifejtés nélkül rövid idő alatt nagy hónennyiségtől lehet az utakat megtisztítani. A különféle lépcsőket a hagyományos útszóró sóval is lehet csúszásmentesíteni, ám hatékonyabb a kalciumkloridos felszórás. A térköves részekre pedig csak kimondottan környezetkímélő útszóró sókat szabad használni a talajba szivárgás miatt, de csak a hóréteg letakarítása után.
Az utak, járdák felületét lehetőleg teljes szélességükben kell megtisztítani a hótól, mert ezzel – különösen a sokak által használt járdákon – a közlekedés könnyebbé és „kétirányúvá” válik, emellett olvadáskor is kisebb felület lesz latyakossá. Az olvadást követő latyakosságot kimondottan e célra készült szerekkel lehet megszüntetni, illetve jelentősen csökkenteni.
A hótól letakarított utak elő és utókezelésére jó hatású szerek közül lehet választani. Ilyen a kalciumklorid pehely, amely -30 fokig olvasztó hatású környezetkímélő szer. A visszajegesedést kiszórása után akár 36 óráig gátolja, és a betonfelületeket sem károsítja, továbbá homok és zúzalékmentes. Főként alaposan letisztított járófelületeknél használható hatékonyan. Hasonló tulajdonságokkal rendelkezik az Eis-tiger hó- és jégmentesítő, amely nem oldódik vízben, ezért olvasztó és szárító hatása folyamatos a kiszórását követően. Gazdaságos és hatékony hatású szer, amely a fagymentességéből adódik.
Közismerten hatékony szer az útkáli néven forgalmazott és szintén környezetkímélő szer, amelynek zeolittal kevert változata csúszásgátló hatású is. Ez a szer is gátolja a csapadék lefagyását. A szemcsés zeolitot egyébként önmagában is lehet járdák csúszásmentesítésére használni, még erősen letaposott és eljegesedett járdák esetében is. A Zeokal keverék ennél hatásosabb, mert az eljegesedett, csúszós járdák felületén olvasztó hatású, és a szerbe kevert zeolit szemcsék egyben csúszásgátló hatásúak is. Ez a keverék elősegíti a jeges részek olvadását és a visszafagyásukat is gátolja. A mészkő granulátum és kalciumklorid keverékét tartalmazó Zöldsó is jól használható járdák csúszásmentesítésre, ebből az anyagból kevés is elegendő a jeges részek olvasztásához, mert a kalciumklorid oldódása közben hőt termel, így a saját tömegénél sokkal több nedvességet képes megkötni, és a lefagyást is megakadályozza. Ez a szer sem ártalmas a fás szárú növényekre, de túladagolni nem érdemes.
Az útszóró sók általában -6-tól akár -30 fokig használhatók eredményesen. Kiszórásuknál a csomagolásukon feltüntetett mennyiséget nem érdemes túllépni, mert ez károsan befolyásolja a talaj összetételét. A kiszórásukhoz célszerű vödröt használni. Kesztyűs kézzel, vagy inkább kisebb lapáttal egyenletesen és mértékkel szórva megközelíthető az adott szer ideális mennyiségének a kijuttatása. Még hatásosabb, ha a lapátról egy kis seprűvel lesz szétszórva, így könnyebb elkerülni a túladagolást és a munka is könnyebb.
Az említett szerek és azok szétszórása azonban nem helyettesíti a járdák, utak alapos takarítását, mert olvasztó hatásukhoz idő kell, és a járdafelületek biztonságos használatához nem elég, ha ezek csúszásmentesek ugyan, de a hótól nehezen járhatók. Az alapos lapátolás, a felületek letakarítása ezért még e szerek használata mellett is feltétlenül szükséges, és elősegíti a különböző útszóró sók olvasztó hatását.
A letaposott
hórétegű járdák síkosak, balesetveszélyesek
A hótól
letakarított járdák felületének újbóli lefagyását az útszóró sók valamelyikének
a kiszórásával akadályozhatjuk meg
A műanyag
hólapátok inkább a frissen esett hó eltakarítására alkalmasak
Az erősebb anyagú
fémlapátokkal még a letaposott hórétegek is eltakaríthatók
A kerekes hólapát
főként a széles utak tisztítását könnyíti meg
A kis motoros
hómarók a nagyobb felületek letakarítását segítik
Az útszóró sókat
vödörből, de lehetőleg kesztyűs kézzel ajánlott kiszórni