Autóápolás

2024-01-09 16:58:51 | Módosítva: 2024-01-09 16:59:04

A mai korszerű gépkocsik is „igénylik” az ápolást. Ápolással autónk esztétikai megjelenését javítjuk, de nem elhanyagolhatóak a művelet konzerváló, karbantartó vonatkozásai sem. Az ápolás „kellékanyagai” az autóápolási készítmények. Benzinkutaknál, szaküzletekben a szerek széles hazai és külföldi választékát megtalálhatjuk.


A munka eredményessége érdekében néhány alapvető feltétel betartása szükséges. A kocsiszekrény mosását, ápolását ne végezzük tűző napon, nehogy a gyors hőmérséklet-változás következtében a lakkozás megsérüljön, megrepedezzen. Árnyékos helyen dolgozzunk, akkor, amikor a fémfelületek már lehűltek. Fagyban lehetőleg ne végezzük a munkát. Az új gépkocsi fényezésének konzerválása során tartsuk be a gyári utasításokat. Az első néhány hónapban a fényesítés általában nem javasolt. Munkaruhánk külső részén ne legyen csat, cipzár vagy egyéb lakkozási sérülést okozó fémrész. A használt segédeszközök (vödör, rongyok stb.) tiszták legyenek.

Tisztítás, mosás

Autónk mosása végezhető gépi vagy kézi módszerrel. Ma már a korszerű gépi mosás is ajánlható, de természetesen a kézi mosás kíméletessége és alapossága – ha azt gondosan végezzük – meg fogja haladni a gépi mosásét. A rendszeres mosás célja nem csak a külső megjelenés javítása, hanem az agresszív szennyeződések (pl. rovartetemek, madárürülék stb.) eltávolítása is. Á mosást vízzel vagy samponos vízzel végezhetjük. A sampon a megfelelő tisztaság érdekében általában nem nélkülözhető. Samponos mosáskor először bő vízzel öblítsük le a gépkocsira rárakódott port és könnyen eltávolítható piszkot. Oldjuk fel a sampont egy vödörben a csomagolásán megadott keverési arány szerint. Háztartási tisztítószert, mosogatószert nem szabad használni, mivel az károsítja a lakkozást. Az autósampon magas fényt ad, foltmentes száradást biztosít, jól habzik, a fényezést kíméli, és esetleg ápoló viaszt is tartalmaz. A mosóvíz hideg, vagy legfeljebb langyos legyen.

Puha szivaccsal – ha ez nincs, finomszálú mosókefével – hordjuk fel a samponoldatot, és dörzsöljük át vele a karosszériát. Az üvegfelületek tisztítását különösen alaposan végezzük. Ne felejtkezzünk meg az ajtók kinyitása után az ajtókeretek és a küszöbök lemosásáról. Utolsóként a keréktárcsákat tisztítsuk meg. A tárcsákat ne súroljuk! Aerosolos készítmények vásárolhatók az erősen tapadó olajos fékbetét-por eltávolításához. A könnyűfém keréktárcsákat speciális szerrel tisztítsuk.


A samponozást gyorsan végezzük, hogy a sampon sehol se száradjon meg. Samponozás után a samponoldatot nem túl erős vízsugárral alaposan öblítsük le. Ezt követően gyakran mosott és kicsavart szarvasbőrrel vagy Vileda kendővel törölgessük szárazra a felületeket. Fokozott gondossággal járjunk el a lámpatestek, a műanyag és a krómozott felületek esetében. Ha a karosszérián mosás közben samponnal nehezen, vagy egyáltalán nem eltávolítható szennyeződéseket (pl. kátrány- vagy bitumenfoltot) találunk, használhatjuk az erre a célra készült spray-ket. A rászáradt rovarmaradványok letisztítására is vásárolható aerosol. A mosáskor szinte mindig előfordul, hogy víz kerül a fékszerkezetbe, emiatt a fékhatás jelentősen lecsökkenhet. Elindulás után az első néhány méteren át enyhén tartsuk nyomva a fékpedált, így a víz kiszorul, illetve gyorsan elpárolog a fékpofák és a fékdob közül és a féktárcsa felületéről, így a fék újra hatásos lesz.

Télen a rendszeres mosás legalább olyan fontos, mint a többi évszakban. Az utakról felcsapódó só rendkívül korrozív hatású. Különösen az alsó mosást ne hanyagoljuk el. Legjobb, ha gőzborotvával felszerelt mosóban végeztetjük az autó aljának tisztítását. Ha a felső mosás után nincs lehetőségünk a gépkocsit fűtött garázsban tárolni, az ajtók gumitömítéseit szórjuk be szilikonnal, ragasszuk le a kulcsnyílásokat szigetelő szalaggal, majd a mosás után fújjunk be a nyíláson olajozó-jégmentesítő spray-t. Ellenkező esetben meglepve fogjuk tapasztalni, hogy a zár, illetve a tömítések befagyása miatt az ajtót nem tudjuk kinyitni! Ezen túlmenően a fékdobba hatoló víz télen még nagyobb veszélyforrást jelenthet, ne felejtsük el tehát azt „kiszárítani” az előzőekben leírtak szerint.


A lakkozás gondozása

A gyakori samponos mosás, a legjobb minőségű sampon használata mellett is a lakkréteg kiszáradásához vezet. A kiszáradt lakkréteg felismerhető arról, hogy rajta a víz szétterül, nem pereg le róla. Ilyenkor a festékréteget ápolni, viaszolni (vaxolni) kell. A lakkbalzsamok, konzerváló és fényesítő szerek, vízlepergető hatásúak, tisztítanak és védik a lakkot az időjárás viszontagságaitól. A kereskedelem sokféle viasztartalmú ápolóanyagot kínál. Ezeket a paszta vagy folyékony jellegű szereket a tiszta karosszériára puha rongy segítségével vékony, egyenletes rétegben kell felhordani, száradni hagyni, majd fényesre dörzsölni. Még praktikusabbak a finom permet formában fújható viaszos spray-k, melyeket a használat után csak lágyan át kell simogatni egy puha kendővel. Az ablakra viszont ne kerüljön belőle! A vékony viaszréteg a festett felületet védi, fényesíti és konzerválja. Egyes készítmények szilikonolajat vagy teflont is tartalmaznak.







További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Adott egy nagyon karcos autó!

A téli hónapokban még a gépkocsi tisztítását is gyakran hanyagoljuk, így az első kora tavaszi "nagymosáskor" sokszor kellemetlen meglepetések érnek bennünket. A sártól és sótól megtisztított...


Régi mázolás felújítása polírozással

A lakásokban a mázolt felületek általában fehér színűek, ám e festékek pigmentjei az évek során különböző mértékben oxidálódnak, ami fokozatos sárgulást okoz. Az évenkénti tavaszi, nyári...