Csak autószerelmeseknek!

Alufelni polírozás fúrógéppel

2013-04-30 14:56:03 | Módosítva: 2013-05-01 20:59:53

Tavasszal éljük a polírozási, fényezési és egyéb más autó-felújítással kapcsolatos munkák szezonját. A következőkben bemutatjuk, hogyan lehet költségtakarékosan tükörfényesre polírozni az autónk alumínium felnijét, mindössze egy fúrógép és néhány polírozó eszköz segítségével.
A téli időjárás, az útviszonyok, vagy az útszóró só könnyen kikezdheti autónk alumínium felniét, melynek következtében összekarcolódik, illetve elveszíti régi fényességét. De nem muszáj felninként 20-30 ezer forintot kifizetnünk egy polírozó mesternek, hiszen már otthoni körülmények között, egy fúrógép segítségével is tükörfényessé varázsolhatjuk a felniket.

Csiszolni, csiszolni, csiszolni

Első lépésként fel kell mérnünk, hogy az alufelnink lakkozott, krómozott, illetve mennyire vannak oxidált vagy hibás részei. Ezek tudatában kell választanunk csiszolószerszámokat, továbbá mindenképpen rendelkeznünk kell egy fúrógéppel, amivel a különböző csiszoló- és polírozó szerszámokat fogjuk meghajtani. Általában a csapos lamelláskorongokat érdemes használni, amivel fúrógépbe befogatva fogunk csiszolni. A polírozásban kiemelten fontos a fokozatosság, tehát az előcsiszolásnál is ezt kell szem előtt tartanunk. Érdemes a P120-as szemcsefinomságú csapos lamelláskoronggal kezdeni az előcsiszolást, majd a P240 és P320-assal folytatni. A felnit addig kell csiszolni, míg teljesen homogén, egységesen csiszolt felületet nem kapunk – így távolítjuk el a felületi hibákat és karcokat róla.



Ha ez meg van, akkor elkezdhetjük a polírozási munkafázist, amit egy sűrűn varrott pamut rongykoronggal és egy LEA-Tripomax típusú polírozópasztával érdemes elvégeznünk. A rongykoronghoz szükségünk lesz egy felfogócsapra is, hogy be tudjuk fogni a fúrógépbe. A rongykorong előkészítése után pörgessük meg a polírpasztán, így tudjuk felhordani rá a polírozó szemcséket tartalmazó anyagot. A felhordás után elkezdhetjük a polírozást. A munka során többször, újra és újra meg kell pörgetnünk a pasztán a rongyot, hogy mindig a paszta „dolgozzon” a munkadarabunkon, ugyanis a rongykorong paszta nélkül csak összekarcolja a felületet.



A munkadarabon kereszt-, illetve hosszanti irányba is végig kell mennünk a rongykoronggal. Így tudjuk a felnin lévő karcokat teljesen eltűntetni. Ha egységesen, homogén felületet kaptunk a munkadarabunkon, töröljük le a felhordott pasztát egy mikorszálas törlőkendővel. A törlés után szórjuk be a felületet Pasztamágnes porral, amivel a megmaradt szemcséket is el tudjuk távolítani. Ez különösen fontos, ugyanis a következő munkafázisban már fényesíteni fogjuk a felnit, és finomabb szemcséket tartalmazó fényezőpasztával fogunk dolgozni. Ha rajtahagyjuk az előző munkafázisból megmaradt durvább szemcséket, össze fogjuk karcolni a már fényes, homogén felületünket.


A tükörfényes végeredményéért

A fényesítést egy ritkán varrott pamut rongykoronggal és egy LEA–Bluemax fényezőpasztával végezzük. Hasonlóképp, mint a polírozási fázisban; illesszük bele a felfogócsapot a rongykorongunkba, majd a korongot pörgessük meg a fényezőpasztán. Ebben a fázisban is homogén felületet kell kapnunk az alufelninken. Tehát addig folytassuk a fényezést, amíg a felni teljes felületére nem hordtuk fel a pasztát. Ezután töröljük le a pasztát, és szórjunk a felületre Pasztamágnes port, majd száraz ronggyal azt is távolítsuk el. Ha még nem teljesen tükörfényes a felületünk, érdemes újra megismételni a fényesítési munkafázist.  Bár így leírva rövidnek tűnhet, meglehetősen időigényes ez a munka, ezért elsősorban azoknak ajánljuk, akik kellő türelmet éreznek magukban ahhoz, hogy saját kézzel polírozzák ki az alufelnijüket.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Indul a Formula Student autóverseny

Pénteken kezdődik az idei Formula Student autóverseny a győr-gönyűi kikötőben, a saját építésű autók hétfőig tartó viadalán négy magyar és harminchét külföldi csapat indul, közülük tízen elektromos...


Akkutöltés tíz perc alatt

Tíz perc alatt feltölthető lítiumion-akkumulátort fejlesztettek ki elektromos gépkocsik számára a Pennsylvaniai Állami Egyetem kutatói. Az új akkumulátor típussal a gépkocsi 400 km megtételére...