Adott egy nagyon karcos autó!

A téli hónapokban még a gépkocsi tisztítását is gyakran hanyagoljuk, így az első kora tavaszi "nagymosáskor" sokszor kellemetlen meglepetések érnek bennünket. A sártól és sótól megtisztított felületeken eddig ismeretlen karcolásokat, lepattanásokat találunk, s talán néhány rozsdafolt is felüti a fejét. Ha a sérülések mértéke még nem vészes, akkor nekifoghatunk egy nagyobb hibaelhárításnak, autóápolásnak.

Először is le kell mosni alaposan a karosszériát. Ennek a dandárját elvégezhetjük az autómosóban is, de lehetőleg kézi mosóban, és figyelve az alapos előáztatásra, mert a gépi mosás további karcokat okozhat a szennyezett karosszérián.
A kisebb hibák kijavítására remélhetőleg elegendő a polírozás. Polirpasztából többfélét lehet kapni. Autó karosszériához egy durva szemcsenagyságú polirt - tubusos Glasurit, setleg Standoxot, mindenféleképpen valami jó minőséget - érdemes használni.
Polírozó géppel, vagy fúrógépbe fogott polírtárcsával, alacsony fordulaton vizes szivaccsal végezzük a polírozást; óvatosan, de kitartóan.
Amikor végeztünk, a felületet le kell mosni, szárazra törölni, és jöhet rá a felületbevonó anyag, pl. a sokak által nagyon dicsért VS Platinum vagy Zaino termék. Ez egy védőréteget biztosit a lakknak, illetve az autónak, és persze fényesít is. A legvégén magas fordulaton egy pamut rongycsomóval vagy gyapjú anyaggal - amit polírozó gépre is fel lehet tenni - jó alaposan ki kell fényesíteni a felületet.

Metal fényezéshez - mivel itt sérülésnél a lakk karcolodott - a közepes szemcséjű polírpasztát ajánljuk, ha ilyen nincs, akkor a finomat. Lakkozott felületen tovább kell dolgoznunk, mint a zománcon. A fényezéshez finom pamutot használjunk, sok vízzel. Szarvasbőrt nem ajánlunk.

Meghuzásnál, kőfelverődésnél a sérült részt csiszoljuk meg 200-360-as vizes papírral. Vegyünk szorókittet - spray változatban is kapható - és száradás után a ráfújt vagy felkent kittet probáljuk meg egyenletesen, körkörös mozdulatokkal egyforma szintre dolgozni.
Ezután kevertessük be a megfelelő színű javítófestéket - jobb festékboltokban akár 1 decit is megkevernek -, majd jöhet a hígítós lemosás és utána pici ecsettel a javítgatás. Lényeg, hogy a sérült részt kicsit púposabbra kell festeni, mert a legvégén úgy is át kell polírozni, és le kell szedni a megfelelő szintre.
Mindenféle eszköz nélkül is megpróbálhatjuk a karcok zavaró látványának csökkentését. Vegyünk valami márkás, színezett polírpasztát, azt kezünkkel hordjuk fel nagyon vékonyan, és utána kézzel meg puha ronggyal körkörösen csiszoljuk, dörzsöljük a karcos felületrészt. Végül használjunk fényesítő balzsamot.

Néhány autóápolási fogás

Gumi elöregedését úgy tudjuk kicsit lassítani, ha veszünk glicerint a gyógyszertárban, felhígítjuk 1:3 arányban vízzel, és átdörzsöljük vele néhányszor a gumi felületét. Ezt legpraktikusabb a téli-nyári gumi cseréjekor lehet elvégezni. A leszerelt téli abroncsokat - alapos lemosás után - kezeljük le, és így tegyük el ősz végéig. Akkor majd a leszerelt nyári gumikon végezzük el ugyanezt.

Gyakran a kocsi belső műanyag részei is lehorzsolódnak. Főleg az ajtókon van ilyen - a beszállás, kiszállás miatt - de a műszerfal lábrészénél is gyakori.
Használhatunk műszerfal polírt, ami szép színt ad, és csökkenti a sérülés láthatóságát, de eltüntetni nem fogja. Alkalmazhatunk szilikont, glicerint, sőt babaolajat is. Kenjük fel ecsettel - bőséggel, vastagon - majd másnap törölgessük át egy tiszta nedvszívó ronggyal. A durva horzsolást megpróbálhatjuk finoman csiszolni, majd utána kencézni. A kiindulási helyzethez képest javulni fog, de nem lesz láthatatlan.

Erősen sérült felni fújás

A leszerelt felnin eresszük le a gumit, majd rakjunk körbe kartonpapírt a gumi és a felni közé (ha nincs rajta a gumi, akkor még egyszerűbb a helyzet). Fúróba fogjunk be egy drótkorongot - lehetőleg finomabb fajtát - és marjuk le a festéket. Ha végeztünk, érdemes dörzsölő szivacsot venni, és hígítóval megáztatottan felcsiszolni a felületét.
A csupasz felületet kezeljük kétkomponensű washprimerrel, majd vegyünk kétkomponensű szorókittet, és fújjuk le a felületet. Ezután csiszolás következik - vizesen, 400-as papírral - és utána jöhet a kívánt szín, pl. a speciális keréktárcsa sprayből.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Tolatókamera és radar utólag

A néhány évesnél fiatalabb autóknál már megszokott tartozék a tolatókamera vagy tolatóradar, esetleg mindkettő. Az alacsonyabb árkategóriákban opcionálisan megvásárolható, egy lépcsőfokkal...


Polírozás a gyakorlatban

A polírozás olyan technológiai eljárás, amelynek segítségével a különféle anyagú eszközök felülete finomabbá tehető, csiszolóanyagok és polírozó korong segítségével. Gyakorlatilag ezt a munkát a...