Csónakok karbantartása

2016-07-09 15:51:38 | Módosítva: 2016-07-09 16:05:07

A jó idő beköszöntével a csónaktulajdonosok mielőbb szeretnének vízre szállni, ilyenkor azonban többnyire csak a csónak hevenyészett mosására, letisztítására jut idő. Már pedig nem ártana egy alaposabb állapot felmérésre és a hibák kijavítására is időt szánni. A kis vízi járművek további használatát ugyanis megkeseríthetik az előző huzamosabb használatból adódó kisebb-nagyobb hibák, a sérüléseket pedig később már nehezebb lesz kijavítani. A munkákat a szezon elején érdemes elvégezni.


Szezon előtt, szezon közben

Az első feladat ilyenkor a kívül-belül alaposan megtisztítani az előző időkben és a téli tárolás során rájuk rakódott szennyeződésektől. Az előző szezonban ugyanis általában csak a hajótestek külső része lett – úgy ahogy – lemosva, és a téli tárolás során a felületükre vastag porréteg és egyéb szennyeződések is rárakódnak. A mosáshoz elég egy samponos víz, vagy igényesebb esetben Yacht Line Super Cleaner-el történő lemosás, amihez nem árt hosszabb szőrű nyeles kefét is használni. Ezzel ugyanis a sarkokból és egyéb nehezen hozzáférhető helyekről is fellazíthatók a rárakódott szennyeződések. Az öblítéskor erős vízsugárral kell a fellazult szennyeződéseket és mosószer maradékát eltávolítani. A hajótest száradását száraz áttörléssel lehet gyorsítani.

Miután a felületek teljesen megszáradtak, sok kopott és javításra szoruló rész is előtűnik. Ezeket megcsiszolásuk után két réteg lakkal a víztől újra védetté kell tenni. Ehhez lehetőleg az eredeti bevonóanyagot érdemes használni, ám szükség esetén a gyorsan száradó akrillakk is megteszi, természetesen ecsetelve. A spray lakkoknak nagy a szóráskúpjuk, ezért a kisebb felületi javításokhoz előbb érdemes egy kis edénybe kiszórni, majd így a lakk ecsettel már könnyen a kopott, levált részekre ecsetelhető – előbb kissé hígabban, majd hígítás nélkül, közbenső csiszolás közbeiktatásával. A nyers fa részeket ezt megelőzően 150-es csiszolópapírral kell simára koptatni.



A hajótest felületi karcainak több rétegben történő feltöltéséhez is jól használható a lakk, száradás után a feleslege könnyen visszacsiszolható. A lakkot azonban csak teljesen kiszáradt felületre, az akrilt pedig csak nyers, pácolatlan fára lehet használni. Ez utóbbi általában UV és vízálló, tartós bevonatot ad, de csak legalább két rétegben felkenve. Jól használhatók az evezőlapátok kopott, kissé csorbult élének, illetve a beülő keretek lekopott felületének javítására is.

Ha viszont pácolt felületeket, karcos sérüléseket kell kijavítani a hajótesten, akkor erre csak speciális csónaklakkot szabad használni, mégpedig két rétegben. Ilyen javító anyagokat a hajós szaküzletekben érdemes beszerezni a javítás tartóssága érdekében. Ezek természetesen csak kisebb javítások esetén használhatók, a fahajók agyon lakkozott és csúnyán felhólyagosodó lakkbevonatát csak a teljes felület felújításával lehet rendbe hozni.



Ez már jelentős és fárasztó munka, különösen a bordás, palánkos építésű hajóknál. Ilyenkor a régi lakkot teljesen le kell maratni, majd alapos csiszolás után jöhet az új, minőségi, és speciális bevonó lakk, amit a hajó építéséhez és anyagához igazodva kell kiválasztani. Palánkos hajókhoz pl. a hagyományos rendszerű tung-olaj lakkok, míg a formára préselt fa csónakokhoz a kétkomponensű poliuretán lakkok az igazán tartósak és jól ecsetelhetők. Mind a két lakk jól terül, kiváló a karc- és kopásállóságuk, valamint jó az UV állóságuk is.

Az ilyen nagy munka hosszadalmas és az eredmény nagyban függ az előkészítés alaposságától. Kevesen vállalkoznak rá, inkább a csónakmesterekre bízzák, ám az átlakkozás minőségét így nehéz ellenőrizni. Az átlakkozásnál általában két rétegben, finom közbenső csiszolással lehet csak jó és tartós eredményt elérni, de megéri a fáradságot, mert így több évig – kellő ápolás mellett – újszerű állapotúvá tehető még a nagyon elhanyagolt fa kiel, kajak, vagy kenu is.



Nagyon ajánlott megvizsgálni az ülések állapotát és azok tartóinak a szilárdságát is, mert lehet, hogy a csavarok meghúzásával vagy kétkomponensű, epoxi ragasztóval még megszilárdíthatók. Az evezővillák állapota sem lényegtelen, egy szilikonos zsírozással a nyikorgásuk, könnyű mozgásuk is megoldható. Ha a tengelyük kopott, akkor ez kis szerencsével egy réz szűkítő hüvely behelyezésével megszüntethető. Az evezőlapátok bőrözését érdemes bőrolajjal megpuhítva megvédeni a kirepedezéstől és a használat közben rákerülő nedvesedéstől. A kormánylapátok tengelye zsírozással tehető könnyen mozgathatóvá, de ez használ a guruló ülések görgőinek, tengelyeinek is. E célra használható az általánosan használt WD 40 kenőanyag is, amit a toldalékcsövön keresztül könnyű még a nehezen hozzáférhető helyekre is bejuttatni, lehetőleg túladagolás nélkül.

Mivel a hajók orrésze és a kormánylapátok élei kikötéskor gyakran a fenékhez surlódnak, e részeket is érdemes csiszolás után több lakkréteggel védettebbé tenni.

Az ilyen apróbb karbantartási és javítási munkák után következhet a még viszonylag jó állapotú csónakok bevonatának az átpolírozása, sőt viaszolása. Ezzel ugyanis eltüntethetők a kisebb karcok, és a viaszolt felületek a használat utáni mosást is megkönnyítik, mivel gátolják a vízben levő szennyeződések megtapadását. E célra használhatók az autó polírpaszták és keményviaszok, mint pl. a Prevent, 3M, Virtus 487, vagy a Farécla G3-as termékei. Ezeket általában 1000-1500 f/perces fordulatú polírgéppel, vagy akár kézzel, megfelelő szivaccsal is lehet használni.

A políranyagok maradékának eltávolítása után következhet a keményviasz felhordása az összes lakkozott vagy festett felületre. E célra is használhatók a Swissvax, a Farecla Hi-Gloss Vax-a vagy egyéb autós keményviaszok, amelyek a felületre kenésükkel egyrészt még finoman polírozzák is a lakkozott felületeket, és száradásuk után áttörölve csillogó, szenny- és vízlepergetővé is teszik. A keményviaszolt felületek ezért szinte a szezon végéig könnyen és gyorsan tisztára moshatók, és sokáig megtartják a fényüket. A polírozást és vaxolást minden évben fel kell újítani, mert a viaszréteg fokozatosan lekopik a hajótestről, ám alkalmazásukkal sokáig megőrizhetik a kis vízi járművek tetszetős és gondozott állapotát.



További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Elektropower hajó akkumulátorok

A kategória belépőszintjét ma a 300 ciklusszámú antimon ötvözetű, és a karbantartás-mentes AGM technológiájú, felitatott elektrolitú ólom akkumulátorok adják, melyek szivárgás-mentességük révén...


Polírozás gyakorlata

Ez a művelet végeredményben a felületek finom csiszolása. Ehhez azonban más eszközök szükségesek, mint a csiszoláshoz használtak. Különböző anyagú polírozó korongok, szabályozható fordulatú...