Autókarosszéria védelem

2022-11-01 18:23:01 | Módosítva: 2022-11-01 18:25:27

A szerencsések, akiknek mostanában új autó vásárlására nyílik lehetősége, de ők is csak rövid ideig élvezhetik gépkocsijuk szalonautó állapotát. Ha a garázsból ki sem mozdul, akkor talán tovább (akkor meg minek az autó!), de az utcán állva hamar eltűnik a csillogó-villogó állapot. Szeretnénk persze ezt minél tovább megőrizni, és vannak is lehetőségek, melyek némi energia-befektetést és/vagy viszonylag sok pénzt igényelnek.


Hogy újszerű maradjon…

Az autók fényezése rendkívül sérülékeny, a rendeltetésszerű használat közben is apró sérülések keletkeznek rajta. Nem csak az autópálya használat és nagyobb kőfelverődések sértik meg az eleinte makulátlan felületet, hanem az utakon lévő kisebb törmelékek is apróbb sérüléseket okoznak. Ezeket már csak fényezéssel lehet orvosolni, ami által megszűnik „gyári állapot”. Egy új festékréteget már jelezni fognak a műszerek, ha egyszer továbbadjuk gépkocsinkat.

A karosszéria védelmének fontos alapeszköze a rendszeres tisztítás, a felületek karbantartása. Bár a gépi mosók egyre finomabban dolgoznak, azért abban megegyezik a szakemberek véleménye, hogy a karosszériának a bő vizes kézi mosás a legkíméletesebb tisztítás. Lehet, hogy nem elegáns a pénzdobálós kézi mosó, de hatékony, és ha a mosókefével is óvatosan bánunk, akkor valóban kíméletes. Az ajánlott technológiai sorrendet (öblítés, oldás, kefés mosás stb.) betartva szép lesz a végeredmény. Különösen akkor, ha a mosóállomásból kihajtva valahol a parkolóban befejezzük a munkát. Viszünk magunkkal vödröt, szarvasbőrt vagy viledát. A fényezést még egyszer áttöröljük – egészen szárazra. Ha utána viaszpermetet fújunk a felületre, és azt puha ronggyal átsimítjuk, akkor csillogni fog a felület, lepergeti magáról a vizet, és a bogarak is kevésbé tapadnak meg – legalábbis egy darabig.

Aki ennél lényegesen több pénzt tud szánni az eredeti állapot megőrzésére, annak a szakműhelyek védőfóliát vagy kerámia bevonatot ajánlanak – természetesen nem saját, hanem professzionális, műhelyben végzett kivitelezésben.



Fólia bevonat

A szinte láthatatlan, 150 mikron vastag hőkezelt poliuretán alapú fólia legfőbb feladata megvédeni az autó fényezését, többek között kőfelverődésektől, kisebb parkolási sérülésektől, vandalizmustól (mint például kulccsal való meghúzás, graffiti). A bevonattal ellátott felső réteg tökéletes felületi fényt és könnyebb tisztíthatóságot eredményez. Víztiszta megjelenésének hála a felületen teljesen láthatatlan.

Az új generációs fóliák valamiféle öngyógyuló képességgel is rendelkeznek, kisebb karcok – mint például mosási karcok – már szobahőmérsékleten is szinte azonnal eltűnnek. Az UV ellenálló és sárgulás-mentes anyagösszetételnek köszönhetően a várható élettartamuk akár 10 év is lehet.

A fóliák precíz felhelyezéséhez elengedhetetlen, hogy a felület 100%-ban szennyeződésmentes legyen. Ezért első lépésben több fázisú mosással eltávolítják a karosszéria felületéről illetve a fényezésbe beletapadt szennyeződéseket. Ezután következhet csak a védőfólia felhelyezése. Teljes típus és felszereltség azonosítást követően, speciális 3D szkennerrel készített sablonokból kiindulva, csúcstechnológiás vágószoftver segítségével, a fólia alakváltozását is belekalkulálva, gravírozó berendezéssel vágják ki a fóliatekercsből az adott karosszéria elemre pontosan illeszkedő fóliaelemet. Fontos, hogy a vágás nem szikével és nem az autó felületén történik, így nem karcolódhat meg a fényezés, és nem kell hozzá szétszerelni az autót sem. A kivágott fólia-elemek hátulját speciális telepítő zselével bekenik, és az autó szétszerelése nélkül, milliméter pontosan az adott karosszéria elem illesztési pontjaira helyezik. Ezt követően kasírozzák, azaz kinyomják alóla a folyadékot és a levegőt. A precíz és pontos, aprólékos igazítás észrevehetetlen végeredményt eredményez.

„Kerámia” bevonat

Egy másik lehetőség a karosszéria védelmére az ún. kerámia bevonat. A kerámia bevonat és a védőfólia két teljesen különböző eljárás, és nem lehet összehasonlítani. Mindkettő egy bevonat, réteg a lakk felületén, még is nagy a különbség. A felhordott folyadék valójában nem is kerámia, furcsa is lenne ráégetni a fényezésre bármilyen ridegre merevedő agyagot. Az elnevezés onnan jött, hogy kerámia keménységű felületet ad a bevonat, de csak akkor, ha megfelelő szakértelemmel viszik fel a fényezésre.

Gondos ápolás mellett évekig kitart a néhány mikron vastagságú réteg, minden mosás sokkal könnyebb lesz, hiszen nem tapadnak meg a bogártetemek, vagy a madárpiszok a fényezésen. Az autópályán szépen lepergeti a menetszél az esőcseppeket a felületről, tehát hasonló hatással van a karosszériára, mint a jó minőségű viasz, csak annál sokkal hosszabb ideig tart ez a hatás.

A kerámia bevonat azonban nem védi az autó festékanyagát a mechanikai sérülésektől, a karcolásoktól, a parkoló-horzsolásoktól és a kőfelverődéstől. A poliuretán film viszont egy ütközéselnyelő tulajdonságokkal rendelkező anyag, amely védi az autó festékét a fizikai behatásoktól, függetlenül a külső hőmérséklettől és a lehetséges közlekedési helyzetektől. A legújabb technológiák már ötvözik a két eljárást, és ezzel a két módszer pozitív tulajdonságait. A kerámia bevonatos fóliák egyszerre mindkét védelmet kínálják.


A kerámiafolyadék felhordását megelőzően is – a fényezés állapotától függően – hosszú előkészületekre van szükség. Első lépés a mosás kézzel, majd mindenféle spéci kendőkkel törölgetés órákon keresztül, mígnem teljesen tiszta lesz a felület. Ez után következik egy ipari gyurma, ami a látszólag makulátlan felületről is összegyűjt még egy adag koszt. Ha ez is megvan, jön a fényezéskorrekció. Többszöri nekifutással, különböző finomságú precíziós polírozással eltüntetnek minden apró karcot. Ez a lépés is fontos, mert minden hiba egyébként konzerválódna a kerámia alatt.

Ezek után jöhet a kerámia. Ehhez már két ember kell: az egyik felkeni a pár cseppnyi folyadékot, majd, amikor végzett, a másik megy utána leszedni a felesleget és egyenletesre simítja a réteget. Néhány mikronról beszélünk, nem árt a gyakorlat. Már csak egy napot kell várni, hogy megfelelően megszáradjon a bevonat, de utána lehetőleg még egy-két hétig kerülni kell a mosást és a mostoha időjárást.

Ahhoz, hogy ezt a folyamatot profin csinálja egy műhely, komoly beruházásra van szükség. Kell vízlágyító gép, megfelelő temperálás, drága polírozógépek, mikroszálas kendők és maga a kerámiafolyadék, ami decinként 40-100 ezer forintért.

A fentiekből sejthető, hogy a szakműhelyekben végzett profi eljárások bizony nem olcsók, egy gépkocsinál akár több száz ezer forintba is belekerülhetnek. Egy drága új autó árába ez beleférhet, és leginkább annál érdemes megcsinálni. Az olcsóbb használt járművek tulajdonosai számára marad a bedobós kézi mosó, és a jó minőségű vaxok, viaszok, polírozó anyagok használata. A rendszeres karbantartást, ápolást pedig időről időre ismételni kell.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Karosszéria fényezése, felújítása

Az autók nagy része a szabadban parkol, így fokozottan ki van téve a felületükre károsan ható erős napsugárzásnak, a savas esőknek és a levegőből a felületükre rakódó különféle szemcsés és ragacsos...


Adott egy nagyon karcos autó!

A téli hónapokban még a gépkocsi tisztítását is gyakran hanyagoljuk, így az első kora tavaszi "nagymosáskor" sokszor kellemetlen meglepetések érnek bennünket. A sártól és sótól megtisztított...