Az új márka első fázisa a sarokcsiszoló család megjelenése, amely 4 tagból
áll. Mindegyik egykezes, 800 W-os, kialakításában és színvilágában szinte azonos.
Kettőbe 115 mm-es, a másik kettőbe 125 mm-es tárcsát foghatunk, mindkét méretben
van egy elektronikus védelemmel rendelkező változat is. Tesztpéldányaink közül
az egyik a drágább (elegáns műanyagkofferban, 125-ös tárcsával, elektronikával),
a másik a kedvezőbb árú alapváltozat volt. Képeinken leginkább a homlokrészen
lévő színes kijelző lámpákról tudják megkülönböztetni őket.
A rögtön szembetűnő
különbség egy klasszikus sarokcsiszolóhoz képest a pótmarkolat. A félkör alakú
fogantyú valóban minden munkahelyzetben jól megfogható, nincs szükség átszerelgetésre.
A sarokcsiszolót rendszerint két alapfeladatra használjuk; daraboláshoz legtöbbször
függőleges síkba forgó tárcsával, csiszoláshoz pedig vízszintessel. Annak érdekében,
hogy a kapcsológomb (gombok) mindig jól elérhetők legyenek, a Demain gépeken
a motortest a fejrészhez képest elfordítható - akár 360 fokban is -, amire a
pótfogantyú előre hajtása, és két reteszgomb oldása után van lehetőség. Nem
egyszerű mozdulat, de az ember előbb-utóbb ráérez a megfelelő fogásra.
A pótmarkolat előre hajtási lehetősége azért is praktikus, mert így a gép igen
stabilan letámasztható; akár asztali gépként is használható. Először ezt a funkciót
gyanakodva fogadtuk, de a letámasztás tényleg annyira stabil, hogy nem kell
aggódnunk; másrészt a reteszelt kapcsológomb felülre forgatható, és a gép szükség
esetén egyetlen mozdulattal lekapcsolható. Rövid használat után nem is értjük,
hogy ez a megoldás eddig miért nem jutott még senkinek az eszébe, rendkívül
praktikus. Arra azért mindenképpen ügyeljünk, hogy ezt a fordított helyzetet
csak nagy asztalfelületen, esetleg a földre rakva használjuk.
A tárcsacsere
a hagyományos módon történik. Azt egy korábbi beharangozónkban tévesen írtuk,
hogy a tengely elektronikusan reteszelődik ehhez. Nem, hagyományos tengelyreteszelő
gomb van (meglehetősen nagy erővel kell nyomnunk, ráadásul belül üreges, így
gyűrűt présel az ujjunkba), viszont a szerelőkulcs elhelyezése rendkívül szellemes.
A csatlakozó zsinórra van ráapplikálva, a dugaszoló mellé, így nem lehet elveszteni,
és szerszámcserénél muszáj kihúznunk a csatlakozót, ami amúgy is előírás. Ennél
az apró részletnél is megfigyelhetjük a biztonságos használatra törekvést.
Kiemelkedő tulajdonsága a készüléknek a levegőátvezetéses technika, mely a gyártó
tájékoztatása szerint saját, szabadalmaztatott újítás. A hűtőlevegőt a tárcsavédő
bordázatán keresztül közvetlenül a vágótárcsára fújja vissza, ami nem csak arra
jó, hogy elfújja a koszt a munkafelületről, hanem intenzíven hűti a munkadarabot
is. Tudnunk kell, hogy különösen darabolás közben a fém könnyen felizzik, eközben
anyagszerkezeti változások zajlanak le benne. Ezt a hatást, ha nem is szünteti
meg teljesen az új megoldás, de mérsékli. Kellemes mellékhatásként pedig nem
a kezünkre, illetve az arcunkba fújja a hűtőlevegőt.
Most pedig nézzük
meg, mire is szolgál az a bizonyos elektronika, ami a két kofferes változatban
található meg. Létezését az a látványos kijelző panel mutatja, amely három LED-lámpából
áll. A középső nagy zöld a konnektorba bedugás után azonnal világít, és egyben
biztonsági kapcsológombként funkcionál. A bekapcsoláshoz két gombot kell használnunk;
a gép hasán lévő hosszú nyomógombot folyamatosan benyomva kell tartanunk, a
világító zöldet pedig csak egyszer kell megérintenünk, és a gép - szép lassú
felfutással - indul. Ez a megoldás a véletlen bekapcsolást hivatott meggátolni,
újabb biztonsági elemként. Az elektronikával nem rendelkező két változatnál
a gép a hosszú kapcsológomb megnyomásával azonnal indul - szintén lassú felfutással.
A sárga és zöld LED-ek funkciójára a leírás tanulmányozása után jöttünk rá.
Mindkettő a
túlterhelés megakadályozására, illetve megelőzésére szolgál. A túlságosan nagy
terhelésre először a sárga LED figyelmeztet, de a gép ettől még működik tovább.
Ha nem hallgatunk a jó szóra, akkor kigyullad a piros LED, és egyben kikapcsol
a gép, megakadályozván a motor károsodását. Az újraindításhoz elölről kell kezdenünk
a bekapcsolási műveletet.
Végül nézzük meg, milyen kategóriába soroljuk a Demain sarokcsiszolókat. A gyártó
professzionális gépnek tekinti és az árak is ezt tükrözik, ami újszerűsége és
szolgáltatásai alapján reálisnak tekinthető. Egy szerszámgép persze elsősorban
attól professzionális, hogy a tartós, folyamatos munkát is hosszú időn keresztül
képes kiszolgálni. A Demain sarokcsiszolók a Praktikerekben és a FERM nagykereskedőknél
vásárolhatóak meg.