A mai gyerekek tágra
nyílt szemekkel csodálkoznak rá a múlt század eleji repülő őslényekre, hiszen ők
az óriás jetek, deltaszárnyú gépek világának szülöttei. A nagyapáiknak viszont
még vannak emlékképeik e kezdetleges repülés hőskorának masináiról, és
valószínűleg szívesen elbíbelődnek egy kezdetleges biplán, azaz kétfedelű
repülőgép egyszerű játékként való elkészítésével. Sőt, ha valaki kellő
igényességgel formálja meg, afféle nosztalgikus szobadíszként is jól mutat ez a
naívan megformált csillagmotoros repülőgép, amelyet frankhoni ötlet alapján
adaptáltunk.
Az alkatrészek többségének a kialakításához 5-10 mm vastag és maximum 70 mm
széles fenyőlécek szükségesek. A játékrepülő alkatrészeihez használhatunk
rétegelt lemezt is, hiszen a biplánt a végén, a gyerekek élénk színvilágához
igazodóan színesre célszerű festenünk. Ám ha szobadíszként óhajtjuk
szerepeltetni, akkor szigorúan göcsmentes és lehetőleg egy vágásból való, de
legalább nagyon hasonló erezetű és tónusú faanyagot válasszunk. Némi
faesztergályos munkára is szükség lesz a légcsavarkúp és a csillagmotor
karteljének, a hengerek és a kerekek kialakításához, ezért e darabokhoz lehetőleg
bükkfát használjunk, ami forgácsoláskor a fenyőnél kevésbé szálkásodik fel. A
szárnytámokat és a keréktengelyt sima köldökcsaprúdból alakíthatjuk ki, és ezt
használhatjuk kötőelemként a törzs, valamint a szárnyak összeerősítéséhez. A
festéshez Maestro alapozó és színes spray festék, illetve színtelen akrillakk is
megfelel.
A repülőgép
elkészítését a különféle sík alkatrészek leszabásával és nagyolásával
kezdjük el. A szárnyak és a faroksík végeit kerekítsük le, majd a törzs
darabjaival együtt minden lapjukat és élüket csiszoljuk simára. Rajzunk alapján
jelöljük fel a szükséges nyílások és furatok helyét, és ezt követően ezeket
készítsük is el. A két hordszárny támbakjainak a csapfuratait természetesen az
egymásra szorított darabokon egyszerre fúrjuk ki. A támrudak palástját csiszoljuk
simára, majd szabjunk le a rúdból hat egyforma hosszúságú darabot. Az alsó szárny
középfelezőjére is fúrjunk két lyukat a törzs felerősítéséhez. A szárnyak
felső éleit erőteljesebben, az alsókat pedig finoman kerekítsük le, mégpedig
körben. A kerekek támbakjait is formáljuk meg, fúrjuk ki a tengelyt befogadó
lyukakat.
Ezt követően a törzsre, azaz a sárkányra fordítsuk figyelmünket. A vége felé alig
észrevehetően elkeskenyedő törzset a két oldallap közé alul-felül beillesztett
fenék- és fedőlap alkotja. A ragasztott kötéseket 50 mm-es közökkel előfúrt
lyukakba ragasztott 6 mm átmérőjű facsapokkal is erősítsük meg. A törzs végére
fatömbből kivágott és ráspollyal ék alakúra formált zárótömb kerüljön, eléje
pedig ragasszunk a hátsó szárny és a farok felerősítésére két kis köldökcsapot.
A hátsó szárny felületébe ennek megfelelően fúrjunk a számukra két lyukat, és a
faroksíkot a szárny alja felől beeresztett kis facsapokkal megerősítve ragasszuk a
darab közepére. A törzs elejét egy kis négyzetes, közepén lyukkal ellátott
fatömbbel zárjuk le, majd az egész törzset csiszoljuk simára. Az éleket kerekítsük
le, a motortartó bakot pedig körben ferdén munkáljuk le. Az első kerekek bakjait
összefogva alakítsuk ki, majd éleiket finoman lekerekítve, és egy vékony
köldökcsaprúdból levágott tengellyel fogjuk össze. A két bakot ragasszuk a szárny
alsó oldalára, mégpedig a középső két szárnytartó tám alá.
Ezután kissé nehezebb feladat vár ránk, nevezetesen a csillagmotor elkészítése. Az
öt hengert 20 mm átmérőjű farúdból kell kiesztergálnunk. Az ilyen munkában nem
gyakorlott ezermesterkedőknek bizony nehéz a több darabot azonos méretre esztergálni,
és ehhez ráadásul még egy faesztergává alakítható régi barkácsgép is
szükséges. Ennek hiányában megfelel azonban egy horizontális állványba fogott
fúrógép is, amely elé egy satut szorítunk a munkaasztalra, abba meg egy olyan
fémlemezből kialakított sablont helyezünk, amelynek befűrészelt hornyai lehetővé
teszik a hűtőbordák fűrészlappal történő kialakítását. A farúdra ráspollyal
készítsünk 15 mm hosszú, 10 mm-es csapot, majd szabjuk le 45 mm hosszúra. Fogjuk a
gép tokmányába úgy, hogy a satuba fogott sablon mögé kerüljön. A gépet
bekapcsolva most már egy fém fűrészlappal óvatosan a farúdba mélyíthetjük a
bordák közötti hornyokat. E módszerrel ugyan nem lesz teljesen azonos méretű az öt
henger, viszont sokkal pontosabb lesz, mintha csak úgy szemre készítenénk el a
süllyesztékeket. A helyezősablon egyébként a faesztergán is jól használható, ha
megfelelő, 2,5 mm széles leszúró kést használunk.
A motorkartert sem kell
esztergálva megformálnunk, 18-20 mm vastag deszkából koronafűrésszel is
kivághatjuk. Palástját pedig a középső furatába erősített anyás csavarral a
tokmányba fogva, forgás közben csiszolhatjuk simára. Az elején levő kisebb
fedőlapot is hasonló módon készíthetjük el. Mindez természetesen esztergálva
könnyebb, és pontosabbak lesznek a darab méretei is. A csavarkúpot talán a
legkönnyebb elkészítenünk, ehhez csak egy befogócsapos darabot kell a fúrógép
tokmányába fognunk, és forgás közben durva csiszolópapírral kinagyolhatjuk, simára
koptathatjuk. Ezt követően már csak a karter csapfészkeit kell kifúrnunk, és a
csapok méretre fűrészelése után mindegyiket a helyére ragaszthatjuk. A motor
tengelye 6-os köldökcsap rúd, amelyet jobb híján néhány alátéttel együtt
ragasszunk a motorblokk középső furatába.
A propeller csavaros alkatrész, amelyet 20x20 mm-es lécből előbb ráspolyozással kell
kinagyolnunk. Először a léc közepére rajzoljunk 20 mm-es kört, majd fúrjunk a
középpontba 6 mm-es lyukat. A légcsavar szárnyai a középpont felől vaskosak, a
végek felé pedig elvékonyodnak, kb. 2,5 mm-esre. Szerencsére csak ezt a ferdeséget
kell folyamatosan betartanunk, majd a nagyolást követően csiszolással adjuk meg a
csavarszárnyak domború felületét és a végek lekerekítettségét.
Ezután már csak a gép kerekeit, a pilótáját és utasát kell kialakítanunk. A
bábuk lehetnek stilizáltan kiesztergált farudak, a két első kerék pedig
koronafűrésszel 5 mm vastag rétegeltlemezből kivágott korong is. A farkereket
ugyancsak rétegeltlemezből alakítsuk ki, de most előbb fúrjunk lyukat egy 25x25 mm-es
darabba, azt anyáscsavarral központosítva fogjuk a fúrógépünk tokmányába, majd
vékony leszúrókéssel forgás közben lassan forgácsoljuk le a felesleges anyagot. A
kis kerék éleit csiszolással kerekítsük le, egy fémcsappal erősítsük a
keréktámba, azt meg ragasszuk a törzs végére.
Minden alkatrészt még egyszer csiszoljunk teljesen simára, majd előbb fújjuk le
alapozó festékkel, ezt követően pedig színes akrillakkal. A festéskor az
összeerősítendő felületeket ne fújjuk be, hanem öntapadó tapétából levágott
darabokkal fedjük le. A felfújt festék mindig vékony rétegben fedje a szerkezeti
egységeket. Így gyorsabban szárad a bevonat, és másodszor lefújva már ellenálló,
jól takaró bevonatot érhetünk el. Azt pedig, hogy milyen színösszeállítású lesz
a gép, saját elképzelésünk alapján határozzuk meg. A lefestett főegységeket ezt
követően már csak szilárdan a helyükre kell ragasztanunk, és a biplán már készen
áll a levegő újbóli a meghódítására, még a kifutópályán is jól manőverezik
könnyen guruló kerekein.
Végezetül néhány szót arról, hogy e gyerekjátékból miként lehet kissé vaskosan
stilizált szobadísz. Először is, mint azt az elején említettük, az ilyen gép
anyagait úgy válasszuk meg, hogy azok natúrban maradnak. Minden főbb szerkezeti elem
egységesen azonos anyagú és tónusú legyen. A kerekeket, a szárnytámokat, továbbá
a motor darabjait és a légcsavart keményfából, lehetőleg bükkfából esztergáljuk
ki. Minden darab és főegység felületét igényesen csiszoljunk simára, mégpedig
előbb benedvesítve, majd száradás után egyre finomabb szemcséjű csiszolópapírt
használva. A selymesen fénylő, sima felületek teszik igazán dísztárgy jellegűvé
ezt az egyébként kissé bumfordi légi masinát, amelyet az igénnyel megformált
esztergált keményfa alkatrészei tesznek még vonzóbbá.
Földönfutó biplán
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Folyadék a kézipoggyászban
Egy új berendezésnek köszönhetően hamarosan ismét felvihetjük folyadékot tartalmazó tárgyainkat a repülőgép fedélzetére.
Szuperbiztonságos repülő
A szuperbiztonságos repülőgép koncepcióján két orosz konstruktőr már három éve dolgozik.