Amit gyakran nem tudnak a biciklisták

2018-10-12 11:56:11 | Módosítva: 2018-10-12 12:02:07

Vannak olyan szokások és hiedelmek, amiket sok kerékpáros vall, és sajnos sokszor alkalmaz is közlekedése során. A kerékpárosok szövetsége összegyűjtötte a legközkeletűbbeket.

 

A világítás kerékpáron is kötelező, nem csak ajánlott! Az első és hátsó világítás talán a legfontosabb kerékpártartozék. Világítás hiányában éjszaka teljesen láthatatlanok vagyunk. Az első világítás ugyanolyan fontos, mint a hátsó, hogy a szembejövők is lássanak bennünket. Ne csak koromsötétben használjunk lámpát, hanem már szürkülettől és rossz látási viszonyok között is, de akár fényes nappal is. A LED-es lámpák alig fogyasztanak és a dinamót sem kell hajtanunk.

A KRESZ szerint bizonyos esetekben lehet minimális mennyiségű alkoholt fogyasztani, de egyáltalán nem javasoljuk. Ha mégis megtörténik, legyünk még a szokásosnál is óvatosabbak és sokkal lassabbak. Tévhit, hogy a rendőrök a kerékpárosokat nem szondáztatják. De ne csak a bírság elkerülése miatt, hanem leginkább saját és mások biztonsága érdekében közlekedjünk mindig járművezetésre alkalmas állapotban.


A járdán általában tilos kerékpározni. Lakott területen csak ott szabad járdán kerékpárral közlekedni, ahol az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan, és akkor is csak a gyalogos forgalom zavarása nélkül, és legfeljebb 10 km/óra sebességgel. Fontos még tudni, hogy amennyiben egy úton tilos kerékpározni, az nem jelenti azt, hogy akkor ott a járdán szabad, kivéve 12 éven aluliaknak főút mellett.


Közúton általában nem szabad egymás mellett kerékpározni, csak önálló kerékpárúton ad erre lehetőséget a KRESZ.

A KRESZ kifejezetten tiltja, hogy kerékpáron ülve állatot vezessünk. Lehet, hogy kényelmes, de balesetveszélyes, nem csak számunkra, hanem a többi közlekedő, sőt, a kutya számára is.

Bukósisak viselése csak akkor kötelező, ha lakott területen kívül 40 km/óra feletti sebességgel kerékpározunk. A megengedett maximális sebesség ebben az esetben 50 km/h. De a bukósisak nagyon is ajánlott, még ennél jóval kisebb sebességeknél is.


Nem igaz, hogy egyirányú utcában bárhol mehet a kerékpáros – akár a forgalommal szemben is. A KRESZ ezt csak kiegészítő tábla esetén engedélyezi. Az engedélyezett esetekben is legyünk nagyon óvatosak, mert ez viszonylag új a szabály, sok gépjárművezető nem szokta még meg.

Sok kerékpáros azt hiszi, hogy a kerékpárutakat, valamint a gyalog- és kerékpárutakat nem kötelező használni, szabadon választhat ilyen esetekben is, hogy az országúton, vagy a számára kijelölt úton halad. Ez nem így van, ezeknek az utaknak a használata kötelező, ha van ilyen, kivéve, ha az ezzel párhuzamos úttesten kerékpáros nyom is található. A gyalog- és kerékpárutakra vonatkozóan még egy kivétel szerepel a KRESZ-ben: ha a gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok forgalma a kerékpárosok továbbhaladását akadályozná, a kerékpárosok az úttesten is közlekedhetnek. Sajnos vannak rosszul tervezett és épített kerékpárutak, ezek használata bizony sokszor veszélyes lehet.


További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Kerékpárosok 12 pontja

Röviden vegyük át azokat az aranyszabályokat, amelyekkel tisztában kell lennünk, mielőtt biciklinkkel útnak erednénk.


Hasznos tanácsok kerékpárosoknak

Az általános tapasztalat alapján a legnagyobb problémát a közlekedési kultúra állapota okozza. A gyalogosok, kerékpárosok, járművezetők sokszor nincsenek egymásra tekintettel a közlekedésük...