A korábbinál nyomatékosabban rögzíti, hogy a zebra felé tartó autósok csak olyan sebességgel haladhatnak, hogy az átkelőhely előtt képesek legyenek megállni. A KRESZ módosítása a villamos-megállóhelyek közelében, a menetrend szerint közlekedő járművek és az iskolabusz megállóhelyeire is kötelező fokozott figyelmet ír elő, a gyalogosok védelmében.
A módosítás részletes sebességhatárokat vezet be a kerékpárosok közlekedésére a gyalogosokkal közösen használt útszakaszokon is. Az eddigi általános 40 km/órás sebességhatár lakott területen lesz érvényes, azon kívül többek között a helyszíntől és az útviszonyoktól is függően további négy esetben vezet be eltérő sebességhatárt. Így például a sisakot viselő és utast nem szállító kerékpárosok lakott területen kívül 50 km/h sebességgel is haladhatnak, míg a gyalogosokkal közösen használt gyalog- és kerékpárúton legfeljebb 20 km/h sebességgel.
A kerékpárosokat érintő változások
Az új szabályozás pontosítja a kerékpárutak kötelező használatára vonatkozó rendelkezéseket, meghatározza a "nyitott kerékpársáv" fogalmát, használati szabályait, a hozzá kapcsolódó burkolati jelet és jelzőtáblákat. A "nyitott kerékpársáv" az úttesten útburkolati jellel a kerékpárok számára kijelölt forgalmi sáv, amelyet különleges esetekben egyéb járművek is használhatnak egyirányú közlekedésre. Autók akkor hajthatnak rá, ha erre szabálytalan előzéskor, szemből jövő jármű előli kitéréshez van szükség. Ezen túl a jobbra kanyarodáshoz is a nyitott kerékpársávot kell igénybe venniük.
A módosítást követően a kerékpárosok a kiegészítő táblával jelölt egyirányú utcában kerékpársáv hiányában is a megjelölt forgalmi iránnyal szemben haladhatnak az úttest jobb széléhez húzódva. Az új szabályozás pontosítja az előretolt kerékpáros felálló helyre vonatkozó rendelkezést. A felálló helyre a balra kanyarodásra készülő kerékpárosok piros lámpánál sorolhatnak előre. Ide a kerékpárosok nem csupán kerékpársávon, hanem az út jobb szélén kijelölt kerékpáros nyomon is megérkezhetnek.
Bevezeti a kerékpáros nyom fogalmát - amely a kerékpárosok részére az úttesten történő haladásra ajánlott közös útfelület -, és rögzíti a jelölésére alkalmas burkolati jel formáját. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével. Megszűnik a kerékpárok szoros jobbra tartási kötelezettsége, a továbbiakban csak a lassú járművekkel (pl. kézi kocsi, állati erővel vontatott jármű) kell közvetlenül az útpadka mellett haladni. A jogszabály ezzel egyidejűleg megerősíti az általános jobbra tartási kötelezettséget lakott területen kívül és a főútvonalakon. A módosítások azt is lehetővé teszik, hogy a forgalmi okokból álló járművek mellett a kerékpárosok jobbról előre haladjanak. Ehhez azonban elengedhetetlenül szükséges, hogy az előrehaladáshoz elegendő hely álljon rendelkezésre, és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban a kerékpárosok ne akadályozzák.
Az autósokat és motorosokat érintő változások
Az új szabályozás pontosítja a hatósági jelzésre vonatkozó rendelkezéseket, a rendszám nélküli közlekedés visszaszorítása érdekében. Míg korábban a KRESZ csak azt írta elő, hogy a járműnek rendelkeznie kell rendszámmal, most már arra is figyelni kell, hogy a rendszám jól látható helyen és módon legyen elhelyezve, meglétét és állapotát indulás előtt ellenőrizni kell.
További fontos változás, hogy a korábbi 2500 kilogramm helyett a jövőben 3500 kilogramm össztömegig lesznek egységesek a sebességhatárok. Egyszerűsödnek a vasúti átjáró megközelítésére vonatkozó szabályok. A vasúti átjárók előtt kötelezően betartandó, rögzített mértékű legnagyobb sebességet általánosabb megfogalmazás váltja fel, amely fokozott óvatosságra inti a járművezetőket. Korábban lakott területen belül legfeljebb 30 km/órára, lakott területen kívül legfeljebb 40 km/órára kellett lassítaniuk az autósoknak. Ahol a választható legnagyobb sebesség meghatározása változatlanul szükséges, ott ez tábla kihelyezésével megvalósítható.
A motorosokat érintő változások
Az új szabályozás minden sáv használatát lehetővé teszi a motorkerékpárok számára a kettőnél több sávos utakon. Eddig a harmadik és további sávokat - a balra kanyarodás esetét kivéve - csak a személygépkocsik használhatták. A módosítás megengedi a buszsáv használatát is a kétkerekű motorkerékpárok és kétkerekű segédmotoros kerékpárok számára. A kerékpárokhoz hasonlóan a motorkerékpárosok is előre sorolhatnak az álló járművek mellett, illetve azok között.
Új táblák, jelzések
Új jelzőtáblák kerülnek bevezetésre, ilyenek például a torlódást, illetve a magánút kezdetét jelölő táblák. Szintén új tábla jelöli majd a telepített sebességellenőrző rendszerek "helyét", illetve az új szabályozás rendelkezik az autópályákon használt (ún. változtatható jelzésképű) információs táblák jelzéseiről is.
A módosítások bővítik a gyermekszállítás biztonsági követelményeit. Így például a táblával megkülönböztetett iskolabuszok környezetében a fel- és leszállás mindkét oldali irányjelzővel jelzett ideje alatt más járművek csak fokozott óvatossággal, lassabban közlekedhetnek.
Egyéb változások
- A forgalomirányító hatóságok közé bekerült a katasztrófavédelmi hatóság és kikerült közülük a határőrség.
- A polgárőrök jogköreinek kiterjesztése baleset esetén a rendőrség megérkezéséig a közlekedés zavartalanságának biztosítása, illetve az óvodák és iskolák közvetlen közelében az intézménnyel kötött együttműködési megállapodás alapján a gyermekek biztonságos közlekedésének segítésére.
- A "Környezetvédelmi övezet (zóna)" jelzés bevezetésével lehetővé válik a sűrűn lakott övezetekben a környezetet szennyező gépjárművek közlekedésének korlátozása.
- A hó eltakarítását több sávban, lépcsőzetesen végző járműveket tilos megelőzni, és kellő követési távolságot kell tartani.
- A korábbi 30 nap helyett, csak 10 napig szabad a rendszám nélküli járműveket tárolni a mellékutakon, főútvonalon tilos.
(A Miniszterelnöki Hivatal, Kormányszóvivői Iroda sajtótájékoztatója alapján)