Életet ment

Gyermekülés

2010-02-28 18:40:19 |

A mai napig hallani olyan véleményt, hogy a gyerekülés nem ad nagyobb biztonságot az autóban, mintha ölben utaznának a gyerekek. Számos kísérlet és teszt igazolta azonban, hogy egy esetleges ütközésnél nem tudjuk megtartani a gyermeket, sőt saját testünk tehetetlenségével még nagyobb veszélybe sodorjuk őket. A Kresz szabályai is változtak, egyre pontosabb és szigorúbb követelményeket kell betartaniuk mind a biztonsági gyerekülések gyártóinak és forgalomba hozóinak, mind a gyermekes családoknak.

Egy gyerekülésnek nemcsak védelmet kell nyújtania baleset esetén, de könnyen kezelhetőnek és kényelmesnek is kell lennie. Az optimális védelemhez egy gyereknek három egymást követő ülésre van szüksége: bébihordozóra, majd egytől-négyéves koráig használatosra, végül egy még nagyobb ülésre, amelyik tizenkét esztendős koráig szolgálja őt.
Azok az ülések, amelyeket úgy ajánlanak, hogy egyéves kortól végig jók lesznek, nem szerepelnek jól a teszteken, mivel a kisebb gyerekeknek nem nyújtanak elegendő biztonságot.

Európai szabvány

Az autós gyerekülésekre vonatkozó Európai Uniós szabály szerint 2009. január 1. óta nem forgalmazhatók és nem is használhatók az 1995 előtt gyártottak, ECE R44/01-es és 02-es szabványnak megfelelően tesztelt termékek. Így a családoknak is ki kell dobniuk az ajándékba kapott vagy örökölt gyereküléseket.

Bébihordozó (0. és 0+ súlycsoport, 13 kg testsúlyig, 1 éves korig) Az ECE R44-03 norma és annak újabb változata, az ECE R44-04 tartalmazza azokat az előírásokat, amelyeket az ülésnek teljesítenie kell, hogy forgalomba kerüljön. A gyermeküléseken elhelyezett jelek utalnak ezekre az előírásokra, narancsszínű címke jelzi a megfelelést. A címke több adatot közöl. Az első sorban látjuk, hogy az ülés melyik szabványnak felel meg: ECE R44-03 vagy ECE R44-04. Utána látjuk, milyen autótípusokhoz használható az ülés, az Universal mutatja, hogy az ülés minden autótípushoz használható (esetleg Semi-universal). Fel kell tüntetni még a testsúlyhatárokat is, majd egy körben E betű jelöli, hogy az ülés átment a megfeleltetési eljáráson, az utána következő szám a megfeleltetést kiadó ország kódszáma. A következő számsor a nagy E alatt megfelelést azonosító számsort találunk, ha az ülés megfelelő, akkor ez vagy 03-mal, vagy 04-gyel kezdődik.

Kresz szabályok

A KRESZ szerint kétféle gyermekbiztonsági rendszer létezik; az integrált és a nem integrált.
Integrált gyermekbiztonsági rendszer: hevederek vagy hajlékony elemek kombinációja, biztonsági csattal, beállító eszközökkel, tartozékokkal és egyes esetekben kiegészítő székkel és/vagy ütközésvédelemmel együtt, amit a saját beépített hevederrel vagy hevederekkel rögzítenek. Ez a gyermekülés.

Gyerekülés (1. súlycsoport, 9-18 kg testsúlyig, 8 hónapostól 4 éves korig)... Nem integrált gyermekbiztonsági rendszer: részleges biztonsági rendszer, amely a felnőttek számára szolgáló biztonsági övvel együtt használva - amely körbeveszi a gyermek testét, vagy biztonságosan rögzíti azt a szerkezetet, amelyben a gyermeket elhelyezik - teljes gyermekbiztonsági rendszert képez. Ez az ülésmagasító.
Első ülésen, a csecsemőn kívül utazhat 150 cm-nél magasabb (mindegy, hány éves) gyermek, a lényeg, hogy a mérete már közelíti a felnőttekét, így biztonságosan utazhat a menetiránnyal szemben. Nála a légzsákot már nem kell feltétlenül kikapcsolni. Tudnunk kell, hogy az első ülésen utazás a gyermek számára még így, a szabályok betartásával is sokkal veszélyesebb, mint hátul.

A gyermeket gyermekülésben kell szállítani:

  • Azokban a gépkocsikban, amelyek gyerekülés rögzítésére nem alkalmasak, 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, 3 évnél idősebb és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek is csak a hátsó ülésen utazhat.
  • A gyermekülés rögzítésére alkalmas gépkocsikban 3 év alatti gyerekek első és hátsó ülésen is kizárólag autósülésben utazhatnak (tehergépjárművekben is). Első ülésre csak akkor rögzíthetjük az autósülést - minden esetben a menetiránnyal ellentétes irányban -, ha az üléshez nincs felszerelt légzsák, vagy a légzsákot kikapcsolták.
  • 3 év feletti, de 135 cm alatti gyermeket kötelező a hátsó ülésen, gyerekülésben szállítani, kivéve, ha ez a gyári kialakítás miatt nem szerelhető be - például nincs a hátsó üléshez tartozó biztonsági öv.
  • 135 és 150 cm közötti gyermek az első ülésen csak gyermekbiztonsági rendszerben szállítható, míg a hátsó üléseken akkor is, ha a biztonsági övvel megfelelően rögzíthető.

Ülés nélkül utazhat a gyermek:

  • ...és annak Isofixes változataHa a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható);
  • A 3. életévüket betöltött, legalább 135 cm magas gyerekeket a hátsó ülésen már elegendő a gépkocsiba szerelt biztonsági övvel rögzíteni (gyerekülés nélkül), ha az öv a testmagasságához igazodik, és a gyerek biztonságosan beköthető (ilyenkor van jelentőségük az ülésmagasítóknak, ha a biztonsági övrendszer nem állítható.)
  • Nem kell továbbá gyerekülésben szállítani a gyerekeket a taxi üzemmódban használt gépkocsi hátsó ülésén, a rendvédelmi szervek és mentő gépkocsi betegellátó terében, a menetrend szerinti autóbuszokon, illetve ha a gyerek a külön jogszabályban meghatározott, orvos által kiállított igazolással rendelkezik.

Isofix és biztonsági öv

Az autó- és ülésgyártók között még nincsenek kellő szabványok a gyerekülés rögzítésére, ezért kisgyermekes családoknak azt ajánljuGyerekülés (2. és 3. súlycsoport, 15-36 kg testsúlyig, kb. 4-12 éves korig)...k, új autó vásárlásakor Isofixes modellt válasszanak. Sok autógyár ajánlja saját gyerekülését, de ezek rendszerint a legjobb gyerekülés gyártók termékei az adott autómárka saját emblémája és neve mögött. Ilyenkor érdemes résen lenni, mert konkrét vásárláskor tapasztaltuk, hogy az Isofixes új autóhoz az autókereskedő a 15-36 kg-os súlycsoportban még nem forgalmazta az Isofixes gyerekülést, miközben már megvásárolható volt az eredeti márkanév alatt a bababoltokban.
Ma már a legtöbb autót Isofix rögzítési pontokkal gyártják. Az Isofix rögzítés lényege, hogy a gyerekülést nem a gépjármű hárompontos biztonsági övével rögzítjük az autó üléséhez, hanem két adapter közvetítésével közvetlenül a karosszériához rögzül. A rögzítés így erősebb, az ülés beszerelése egyszerűbb. Ez azért fontos különösen, mert a gyerekülések 60%-a rosszul van beszerelve, így a megfelelő biztonságot sem tudja nyújtani. Isofix nélküli autóba is lehet használni ezeket az üléseket, mert a biztonsági övvel az Isofixes ülések minden esetben rögzíthetők.

...és annak Isofixes változataAz Isofix jobb, mint az autó saját övével berakott ülés.
A vásárlásnál a legfontosabb szempont, hogy mindig a saját autóba szereljük be próbaként a kinézett gyerekülést. Az ülés szilárdan rögzíthető legyen, még komoly rángatásnak is ellenálljon. Az ülést beletérdelés közben meghúzott övekkel kell rögzíteni, vagyis az ülés ne lötyögjön, és ne mozduljon el, hiszen csak így lehet kellően biztonságos egy balesetben. Az autókban lévő biztonsági övnek teljesen stabilan meg kell tartania az ülést, ugyanez vonatkozik az ülésben lévő övre is, amelynek stabilan kell tartania a gyereket.

Súlycsoportok

0. súlycsoport: 9 kg testsúly alatt kb. kb. 8 hónapos korig
0+. súlycsoport: 13 kg testsúly alatt kb. 1 éves korig
1. súlycsoport: 9-18 kg testsúlyig kb. 8 hónapostól 4 éves korig
2. súlycsoport: 15-25 kg testsúlyig kb. 4 éves kortól
3. súlycsoport: 22-36 kg testsúlyig kb. 12 éves korig

A vásárlás fő szempontja mindig a gyerek súlya, ne pedig a kora legyen.

0. és 0+ súlycsoport
13 kg testsúlyig, 1 éves korig

Ülésmagasító 135 cm-es testmagasságtólAz újszülöttek autós szállításakor a legbiztonságosabb lehetőség a 0-13 kg között használható, autóba szerelhető babahordozó, amelyet a menetiránnyal ellentétesen kell a biztonsági övvel rögzíteni. A csecsemőket - ameddig csak lehet - menetiránynak háttal fektessük/ültessük a gyermekülésbe, mert frontális ütközés esetén izom- és csontrendszerük csak így kap elegendő védelmet. Az ilyen kicsiket előszeretettel helyezik az első utasülésre, hogy a vezetővel állandó szemkontaktusban legyenek. Szigorúan tilos azonban ezt tenni, ha légzsák van aktiválva, ugyanis az kirobbanva olyan ütést mérhet a gyerekülésre, amely végzetes következményekkel járhat.

1. súlycsoport
9-18 kg testsúlyig, 8 hónapostól 4 éves korig

Az ehhez a súlyhoz tervezett ülések mindegyike belső, ötpontos övrendszerrel rendelkezik, mely a gyermeket rögzíti az üléshez. Magát az ülést kell a gépkocsi hátsó üléséhez rögzíteni az Isofix-szel (ha olyan az autó és az ülés is) vagy a jármű saját 3 pontos biztonsági övével.

2. és 3. súlycsoport
15-36 kg testsúlyig, kb. 4-12 éves korig

Ez a csoport szolgálja leghosszabb ideig a gyermekek biztonságát, mert követi növekedésüket a 8-11 fokozatban állítható fejtámla magassággal. A gyermek rögzítését - az üléssel együtt - már az autó saját biztonsági öve nyújtja, melynek bekötésére ügyelni kell. Minden szabványos gyerekülésen van övvezető, az autó biztonsági övét mindig ezeken fűzzük keresztül, gondosan, a használati utasítás szerint, mert az a gyerek méreteihez igazítjuk a biztonsági övet. A váll fölött 1 cm-rel fusson az öv, a medencerésznél pedig kerülje el a hasat, és a lehető legfeszesebb legyen. A rosszul vezetett öv nem csak nem védi megfelelően a gyereket, de komoly sérülést is okoz.
A dönthető háttámla lehetővé teszi az összes autótípusba szerelést, és rendszerint erőteljes oldalvédelemmel védi a kisebb gyermekeket. Amikor gyerek már nagyobb, de még nem éri a kb. 150 cm-es magasságot, a háttámla leszerelhető, és az ülés már csak magasítóként szolgál. Ezek között is találunk Isofix-eset, amelynek további előnye, hogy akkor is rögzíti az ülést, amikor gyerek nélkül utazunk (az Isofix nélküli változatban a biztonsági övvel be kell kötni az üres ülést, különben "röpköd" a hátsó ülésen, és komoly sérülést is okozhat fékezés vagy ütközés esetén az utasokban).

Vegyes súlycsoport
9-36 kg testsúlyig, kb. 8 hónapostól 12 éves korig

Kaphatók hosszú idejű használatra tervezett, több súlycsoport-kategóriát magába foglaló gyermekülések is, de ezek megítélése vitát kelt a szakemberekben körében is. Igen nagy a különbség egy 8 hónapos és egy 12 éves gyermek méretei között, de ezek az ülések erre lettek tervezve. Kb. olyanok, mint a réteges öltözködés; amíg kell, 5 pontos saját öve van, utána az autó öve fogja, ha pedig már gyermek magassága indokolja, vagyis fejének középvonala túllóg az ülés háttámláján, ülésmagasítóvá szedhető szét.

Biztonsági és kényelmi szempontok

Vegyes súlycsoportú gyerekülés (9-36 kg testsúlyig, kb. 8 hónapostól 12 éves korig)A leggyakrabban előforduló, oldalirányú ütközés során a védelem szempontjából legfontosabb pontok: a fej, a váll és a csípő. A gyermekülésekben ülésszűkítő-betét, állítható fejtámla, karfa, vállvédő szárnyak biztosítják ezeknek a területeknek a védelmét. Kapható olyan ülés is, amelynek speciális, dönthető fejtámlája megakadályozza, hogy az alvó gyerek feje előrebukjon, és ütközésnél hátraránduljon.
Mint látjuk, nem mindegy, hogy milyen ülést választunk, érdemes jól körüljárni a témát vásárlás előtt. Az autósülésnél nem elég, a tetszetős huzat, a modern forma, egy-egy törésteszt alkalmával kiderülhet, hogy nem nyújt kellő biztonságot. A gyerekülés olyan használati tárgy, amin nem, hogy nem érdemes, de nem is szabad spórolni.

Vásárolhatunk használt ülést is?

Soha ne vegyünk használt gyermekülést, csak akkor, ha az ülés élettörténetét az első naptól az utolsóig ismerjük, és megvan a használati utasítása. Korábbi balesetek, vagy helytelen használat tönkreteheti az ülés biztonsági értékét, de ezek egyszerű szemrevételezéssel nem biztos, hogy mindig észrevehetők. A használati utasítás is felhívja a figyelmet arra, hogy egy 10 km/órás ütközés után a saját gyerekülésünket se használjuk többet, mert nem garantált az eredeti biztonság. Tekintve, hogy már 10 000 Ft körül árulnak üléseket, érdemes kétszer meggondolni, hogy mit kockáztatunk egy másodkézből történő vétellel, ami veszélyeztethetik gyermekünk életét.

-

  • SOHA ne ültessük a gyermeket olyan ülésbe, mely előtt légzsák van. A légzsákokat a felnőttek védelmére tervezték.
  • 4 éves korig (kb. 18 kg-ig) MINDIG ötpontos biztonsági övet használjunk.
  • A magas támlás ülés jobban körülfogja gyermekünket, sokkal kényelmesebben ül, és hatékonyabban védi, mint az autó ülése.
  • Kényelmi és érzelmi szempontokkal szemben mindig a biztonságot kell szem előtt tartani. A gyermek mindig több esélyt kap, hogy megússzon egy balesetet, ha biztonsági ülésben utazik, különösen igaz ez az anyjuk ölében szállított csecsemőkre és kisgyermekekre. Sokszor halljuk azt is, hogy a gyermek nem vágyik a biztonsági ülésbe, ezért a szülők megengedik, hogy ne használja.
  • Ha az első perctől következetesen (még rövidtávra is) használjuk a gyermekülést, a gyerekek megszokják, és ők maguk fogják kérni, hogy kössük be őket - és magunkat is.
  • Vegyünk új gyermekülést, ha gyermekünk kinőtte már a régit.
  • A gyártó utasításainak megfelelően szereljük be a gyermekülést, vásárláskor a szaküzletben kérjük az eladó segítségét, aki megmutatja a helyes beszerelést.
  • Minden használat előtt ellenőrizzük, hogy a gyermekülés és a gyerek megfelelően van-e rögzítve.
  • Soha ne hagyjuk gyermekünket egyedül az autóban.
  • Ha valaki más vezeti az autónkat, ismernie kell a gyermekülés beszerelésének és használatának a módját.

 

Sebesség és tömeg ütközésnél

Biztonsági öv nélkül körülbelül 7 km/h sebességig tudjuk a saját testünket megtartani. Egy 50 km/h-nál bekövetkező ütközés esetén egy átlagos felnőtt tömege közel 1,5 tonna, a szélvédőnek csapódás olyan, mint ha leugrottunk volna a harmadik emeletről. Egy tíz év körüli gyerek tömege ugyanilyen sebesség mellett kb. 1 tonna. Ráadásul a kisebb gyermekek lába nem ér le a padlóra, megtámasztani sem tudják magukat, Isofix rögzítési pontok (hegesztett fém szem) a hátsó ülés hát- és ülőlapja közöttbaleset sem kell ahhoz, hogy egy nagyobb fékezés komoly sérülést okozzon.
Az sem jó megoldás, ha az elől utazók bekötik magunkat, hátul meg nem kell, hiszen egy nagy erejű ütközésnél a hátul ülők fogják kivégezni az elől utazókat. A testük olyan tehetetlenséggel csapódik előre, amitől akár az ülés is kiszakadhat. Az autóban elhelyezett kisebb tárgyak is súlyos veszélyt jelenthetnek egy baleset során. Egy üvegpalack, egy esernyő vagy egy autós térkép például 30 kg-os tömeget is képviselhet, de egy CD lemez is 5 kilogrammossá változik 50 km/h-nál lerepülve a kalaptartóról.
Kevesen gondolnak bele, hogy egy autóban a csomagok vagy a kalaptartón elhelyezett vállfa, baleset során olyan pusztítást végezhet, hogy ha a bekapcsolt öveknek és a légzsákoknak köszönhetően megúsztuk volna, akkor sincs esélyünk. Felborulásnál össze-vissza csapódik minden, egy bőrönd vagy egy doboz is. A gyerekeknek is csak olyan játékokat adjunk az autóban, amely előrerepülve nem okoz sérülést az elől utazókban. A csomagtartóban elhelyezett hosszú és főleg éles tárgyakat (pl. esernyő, seprű nyele, szerszámok) is keresztben helyezzük el, mert hátulról jövő ütközés során az ülés hátlapját átszakítva az utasokban, a gyerekekben súlyos sérülést okozhatnak.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Változtak a KRESZ szabályok

2010. január elsejétől több mint 60 ponton változtak a KRESZ szabályok. A társadalmi és szakmai javaslatok jelentős része bekerült a módosítások közé. Az új szabályozás elsősorban a védtelen...


Hasznos tanácsok autósoknak

A közúti közlekedési balesetek meghatározó része gondatlan – a lehetséges következményeket figyelmen kívül hagyó, jogsértő – magatartásra vezethető vissza. Az a tény, hogy a balesetek túlnyomó...