Térkőburkolatok lerakása

2018-10-02 17:02:59 | Módosítva: 2018-10-02 17:11:06

A kerten belüli járdák és kocsibeállók megszokott és olcsó betonburkolatával szemben ma már inkább a sokkal tetszetősebb térkővel burkolt felületek a kedveltebbek. Számos érv szól mellettük; esztétikailag mutatósak, tartósak, könnyen javíthatók, felületi kopásuk elhanyagolható és a kisebb felületű térkőburkolatok akár saját kezűleg is elkészíthetők. Igaz, nem kis munka, ám költséghatékony, pl. egy kisebb terasz vagy kocsibeálló térköves burkolatának az elkészítése önerőből.


Saját kezűleg is megoldható

A térkő burkolatok több évtizedes használatra készülnek, ezért jól bírják a fagyot, és a felületük sem pattogzik fel. A betonból készült térkövek anyaga és színe sem kopik, ám a napfény hatására fakulhat, és persze koszolódik. Kopásálló anyaguk biztosítja a felület tartósságát.

A burkolat vastagságát a várható terhelés szerint kell megválasztani. Csak gyalogos igénybevételhez a 3,8-4,5 mm vastagságú lapok is megfelelnek, a gépkocsibeállókhoz legalább 8 cm vastag, nagy terhelést is elviselő térkövek a megfelelők. A talaj mechanikai tulajdonságait is figyelembe kell venni, nevezetesen a fagyhatárt és a vízelvezetési lehetőséget, ami a földalap lejtését is befolyásolja. Hosszlejtés esetén az alapot 0,5%-os lejtésűre, keresztlejtés esetén 2-3%-osra kell kialakítani.


A földtükör elkészítésekor ki kell számolni, hogy milyen mélységig kell a talajt kiemelni az út, beálló vagy terasz helyén. Ezt a területet zsinórral előbb ki kell jelölni, majd következhet a felesleges föld eltávolítása. A földtükör mélysége kis terhelésű felület esetén 15-25 cm, autóbeállóknál ez a mélység legalább 35 cm legyen. Felületét lapvibrátorral kell tömöríteni. Ezután a felületre fagyvédő rétegként alacsony agyag-iszap tartalmú, 0,7 szemnagyságú kavicsréteg kerüljön, tömörítve. Ezt a réteget ajánlott legalább háromszor lapvibrátorral tömöríteni, hogy szilárd alapot képezzen a kötetlen közbenső kavicsos hordozó réteg. A lejtést és a rétegvastagságot már ennél a rétegnél ki kell alakítani vibrálással. A tömörítéskor a réteg vastagsága akár 1,5 cm-t is csökkenhet, ezért ennyivel több legyen a rátöltés vastagsága. E rétegre kerüljön majd a felület 5 cm vastag kiegyenlítő rétege, amely 4-8 mm szemnagyságú kavics vagy zúzott kő legyen. Ezt is tömöríteni kell, és az előzőleg beállított talajlejtés mértékét is meg kell tartani.

Végül az ágyazó réteg felterítése következik, amihez 0-8 mm szemnagyságú tört kavicsból vagy zúzott kőből felterített, 4-5 cm vastagságú réteg szükséges. Ezt tömörítés nélkül, lehúzó lécek segítségével lehet kialakítani, majd léc élével egyenletesen lehúzva simítható el a felület. A felesleges anyagot a szintező lécek helyére besimítva célszerű eldolgozni. E rétegre rakhatók le a térkövek. A szegélyköveket még az ágyazó réteg lerakásakor talajnedves C10-es betonnal két oldalról, ferdén a szegély elemek feléig felhúzva kell lerakni. A szegélykövek olyan magasak legyenek, hogy a majdani burkolat szintje alatt 0,5-1 cm-rel legyen alacsonyabban a felső oldaluk.

Nagyon lényeges, hogy az ágyazó homokágyra nem szabad rálépni, a köveket a már lerakott darabokra lépve lehet – fokozatosan előre haladva – egymás után lerakni, és felületüket szintbe hozni. A kövek között 5 mm széles fugák maradjanak. A kövek élét minden lerakott sor után zsinórral ellenőrizve hozzuk egy vonalba. A keresztfugákat lehetőleg kerülni kell, és az esetleges mintázat irányára is érdemes figyelmet fordítani az egységes összkép ideális kialakítása miatt. Az esetleges fugakorrekciók pedig a kövek közé nyomott ásó lapjával megnyomva könnyen elvégezhetők. A térkövek esetleges méretre szabásához kőhasító vagy gyémántszemcsés kővágó korong használható.






A fugákat 0,2-0,4 mm-es szemcseméretű homokot beseprésével kell feltölteni, amit akár többször is szükséges megismételni, hogy a kövek közötti rések teljesen fel legyenek töltve. A homokot locsolással lehet alaposabban a fugákba tömöríteni, majd a fugák újra feltöltendők homokkal a térkövek szintjéig. A homokkal való beseprést, a fugák közötti homok tömörödéséből adódó hiányt a burkolás befejezése után egy-két héttel meg kell ismételni, ami megakadályozza a kövek terheléskor előforduló meglazulását.

A homokkal feltöltött térköves burkolatot először hosszában, majd kereszt irányban, kívülről befelé haladva lapvibrátorral alaposan tömörítsük. A felesleges fugázó homok seprővel egyszerűen eltávolítható, majd locsolóval bepermetezve mossuk tisztára a lekövezett felületet.







– A térkövekkel burkolt utak nemcsak szépek, de tartósak is, nem kopnak és felületük még télen is csúszásmentes marad.

– A kerti utak, kocsibeállók térkőburkolata alá a várható terhelésnek megfelelő vastagságú és szemcsenagyságú rétegeket kell az eltávolított talaj helyére felteríteni.

– A talaj kiemelése előtt a burkolandó területet karóra erősített zsinórral kell körülhatárolni.

– A szegélyköveket földnedves betonba ágyazva kell rögzíteni.

– A különböző szemcsenagyságú alsó rétegeket felterítésük és elegyengetésük után lapvibrátorral tömöríteni kell.

– Az ágyazó réteg felterítése és lehúzása után fokozatosan haladva lehet a burkoló elemeket egyenként a homokba fektetni.

– A lerakott térkövek felülete egyenes léc vagy vízmérték segítségével, gumikalapáccsal megütve hozható egy szintbe.

– A fugahézagok 5 mm vastag hézagolót használva egységesíthetők.

– A leburkolt felületet hosszában és keresztben is, kívülről befelé haladva lapvibrátorral kell tömöríteni.

– A fugákba homokot kell tömöríteni, a feltöltött fugákba permetezett vízzel tömöríthető a kitöltő homok, majd újra a burkolat szintjéig kell homokkal feltölteni közöket.

– Végül újabb lapvibrálás.


Lapvibrátor


A térkő burkolatok lerakásához alapvetően szükséges egy lapvibrátor, máskülönben nem tömöríthető maga az altalaj és a különféle szemcsenagyságú köztes rétegek tömörítése sem megoldható másként. Az ilyen speciális gépeket egy egyszeri munkához természetesen nem kell megvásárolni, mivel számos gépkölcsönzőnél kaució lefizetése után – bérelhetők. A kaució általában 70 000-100 000 Ft, és a napi bérleti díj 5000-7000 forint között változó. A hétvégi díj érthetően magasabb, ez 17 000 Ft is lehet. A lapvibrátorok robbanómotoros meghajtásúak, általában 70-120 kg az önsúlyuk, tehát nem könnyű szállítani őket, de egy nagyobb csomagtartós gépkocsi elegendő hozzá. Könnyen kezelhetők és a talphoz külön gumilapot is lehet kérni.


További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Mediterrán életérzés

Egyre több embertől hallom, hogy mediterrán stílusú házat, mediterrán jellegű teraszt, kertet szeretne, és valóban, egyre több olyan családi házat, kertes házat látni, ami némileg emlékeztet...


Betonfelületek impregnálása

A kültéri igénybevételnek kitett építményeknél fontos, hogy felületük vízlepergető legyen. Köztudott, hogy télen a pórusokban felszívódott víz megfagy, kitágul így roncsolja az anyagot. Azzal,...