Térkőburkolatok lerakása

2018-10-02 17:02:59 | Módosítva: 2018-10-02 17:11:06

A kerten belüli járdák és kocsibeállók megszokott és olcsó betonburkolatával szemben ma már inkább a sokkal tetszetősebb térkővel burkolt felületek a kedveltebbek. Számos érv szól mellettük; esztétikailag mutatósak, tartósak, könnyen javíthatók, felületi kopásuk elhanyagolható és a kisebb felületű térkőburkolatok akár saját kezűleg is elkészíthetők. Igaz, nem kis munka, ám költséghatékony, pl. egy kisebb terasz vagy kocsibeálló térköves burkolatának az elkészítése önerőből.


Saját kezűleg is megoldható

A térkő burkolatok több évtizedes használatra készülnek, ezért jól bírják a fagyot, és a felületük sem pattogzik fel. A betonból készült térkövek anyaga és színe sem kopik, ám a napfény hatására fakulhat, és persze koszolódik. Kopásálló anyaguk biztosítja a felület tartósságát.

A burkolat vastagságát a várható terhelés szerint kell megválasztani. Csak gyalogos igénybevételhez a 3,8-4,5 mm vastagságú lapok is megfelelnek, a gépkocsibeállókhoz legalább 8 cm vastag, nagy terhelést is elviselő térkövek a megfelelők. A talaj mechanikai tulajdonságait is figyelembe kell venni, nevezetesen a fagyhatárt és a vízelvezetési lehetőséget, ami a földalap lejtését is befolyásolja. Hosszlejtés esetén az alapot 0,5%-os lejtésűre, keresztlejtés esetén 2-3%-osra kell kialakítani.


A földtükör elkészítésekor ki kell számolni, hogy milyen mélységig kell a talajt kiemelni az út, beálló vagy terasz helyén. Ezt a területet zsinórral előbb ki kell jelölni, majd következhet a felesleges föld eltávolítása. A földtükör mélysége kis terhelésű felület esetén 15-25 cm, autóbeállóknál ez a mélység legalább 35 cm legyen. Felületét lapvibrátorral kell tömöríteni. Ezután a felületre fagyvédő rétegként alacsony agyag-iszap tartalmú, 0,7 szemnagyságú kavicsréteg kerüljön, tömörítve. Ezt a réteget ajánlott legalább háromszor lapvibrátorral tömöríteni, hogy szilárd alapot képezzen a kötetlen közbenső kavicsos hordozó réteg. A lejtést és a rétegvastagságot már ennél a rétegnél ki kell alakítani vibrálással. A tömörítéskor a réteg vastagsága akár 1,5 cm-t is csökkenhet, ezért ennyivel több legyen a rátöltés vastagsága. E rétegre kerüljön majd a felület 5 cm vastag kiegyenlítő rétege, amely 4-8 mm szemnagyságú kavics vagy zúzott kő legyen. Ezt is tömöríteni kell, és az előzőleg beállított talajlejtés mértékét is meg kell tartani.

Végül az ágyazó réteg felterítése következik, amihez 0-8 mm szemnagyságú tört kavicsból vagy zúzott kőből felterített, 4-5 cm vastagságú réteg szükséges. Ezt tömörítés nélkül, lehúzó lécek segítségével lehet kialakítani, majd léc élével egyenletesen lehúzva simítható el a felület. A felesleges anyagot a szintező lécek helyére besimítva célszerű eldolgozni. E rétegre rakhatók le a térkövek. A szegélyköveket még az ágyazó réteg lerakásakor talajnedves C10-es betonnal két oldalról, ferdén a szegély elemek feléig felhúzva kell lerakni. A szegélykövek olyan magasak legyenek, hogy a majdani burkolat szintje alatt 0,5-1 cm-rel legyen alacsonyabban a felső oldaluk.

Nagyon lényeges, hogy az ágyazó homokágyra nem szabad rálépni, a köveket a már lerakott darabokra lépve lehet – fokozatosan előre haladva – egymás után lerakni, és felületüket szintbe hozni. A kövek között 5 mm széles fugák maradjanak. A kövek élét minden lerakott sor után zsinórral ellenőrizve hozzuk egy vonalba. A keresztfugákat lehetőleg kerülni kell, és az esetleges mintázat irányára is érdemes figyelmet fordítani az egységes összkép ideális kialakítása miatt. Az esetleges fugakorrekciók pedig a kövek közé nyomott ásó lapjával megnyomva könnyen elvégezhetők. A térkövek esetleges méretre szabásához kőhasító vagy gyémántszemcsés kővágó korong használható.






A fugákat 0,2-0,4 mm-es szemcseméretű homokot beseprésével kell feltölteni, amit akár többször is szükséges megismételni, hogy a kövek közötti rések teljesen fel legyenek töltve. A homokot locsolással lehet alaposabban a fugákba tömöríteni, majd a fugák újra feltöltendők homokkal a térkövek szintjéig. A homokkal való beseprést, a fugák közötti homok tömörödéséből adódó hiányt a burkolás befejezése után egy-két héttel meg kell ismételni, ami megakadályozza a kövek terheléskor előforduló meglazulását.

A homokkal feltöltött térköves burkolatot először hosszában, majd kereszt irányban, kívülről befelé haladva lapvibrátorral alaposan tömörítsük. A felesleges fugázó homok seprővel egyszerűen eltávolítható, majd locsolóval bepermetezve mossuk tisztára a lekövezett felületet.







– A térkövekkel burkolt utak nemcsak szépek, de tartósak is, nem kopnak és felületük még télen is csúszásmentes marad.

– A kerti utak, kocsibeállók térkőburkolata alá a várható terhelésnek megfelelő vastagságú és szemcsenagyságú rétegeket kell az eltávolított talaj helyére felteríteni.

– A talaj kiemelése előtt a burkolandó területet karóra erősített zsinórral kell körülhatárolni.

– A szegélyköveket földnedves betonba ágyazva kell rögzíteni.

– A különböző szemcsenagyságú alsó rétegeket felterítésük és elegyengetésük után lapvibrátorral tömöríteni kell.

– Az ágyazó réteg felterítése és lehúzása után fokozatosan haladva lehet a burkoló elemeket egyenként a homokba fektetni.

– A lerakott térkövek felülete egyenes léc vagy vízmérték segítségével, gumikalapáccsal megütve hozható egy szintbe.

– A fugahézagok 5 mm vastag hézagolót használva egységesíthetők.

– A leburkolt felületet hosszában és keresztben is, kívülről befelé haladva lapvibrátorral kell tömöríteni.

– A fugákba homokot kell tömöríteni, a feltöltött fugákba permetezett vízzel tömöríthető a kitöltő homok, majd újra a burkolat szintjéig kell homokkal feltölteni közöket.

– Végül újabb lapvibrálás.


Lapvibrátor


A térkő burkolatok lerakásához alapvetően szükséges egy lapvibrátor, máskülönben nem tömöríthető maga az altalaj és a különféle szemcsenagyságú köztes rétegek tömörítése sem megoldható másként. Az ilyen speciális gépeket egy egyszeri munkához természetesen nem kell megvásárolni, mivel számos gépkölcsönzőnél kaució lefizetése után – bérelhetők. A kaució általában 70 000-100 000 Ft, és a napi bérleti díj 5000-7000 forint között változó. A hétvégi díj érthetően magasabb, ez 17 000 Ft is lehet. A lapvibrátorok robbanómotoros meghajtásúak, általában 70-120 kg az önsúlyuk, tehát nem könnyű szállítani őket, de egy nagyobb csomagtartós gépkocsi elegendő hozzá. Könnyen kezelhetők és a talphoz külön gumilapot is lehet kérni.


További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Kültéri fűtések

A járdákra, kocsibehajtókra, rámpákra hulló hó problémát jelenthet, balesetek forrásává válhat. Szintén gondot okozhat az ereszcsatornában megfagyó és jégdugót okozó hóolvadék. Ezeknek a veszélynek...


Járda és kocsifelhajtó betonozása

Amennyiben nem egy tartószerkezetnek szánt építményről, csak egy kerti kiegészítőről van szó, néhány segítő kéz és a megfelelő alapanyagok társaságában pár óra alatt könnyen elvégezhető a munka...