Mielőtt azonban erre rátérnénk, a lakossági szekcionális garázskapuk választékának
két új tagját, a Quadra Arbo és a Natura Arbo fautánzatú változatát is bemutatjuk.
A változás a kapupanelek külső felületén mutatkozik meg, amelyek az eddig megszokott
bevonatoktól eltérően aranytölgy színárnyalatú faerezet mintázattal ellátottak.
A Quadra panelek külső felülete kazettás kialakítású, a Naturta pedig kívül
teljesen sima.
A kapupanelek mintázattal ellátott külső felületeinek UV sugárzás elleni védelmet
erős és vastag fólia biztosítja. A panelek belső oldala a már megszokott vízszintes
bordázattal és bevonattal kialakított. A fautánzatú felületi mintázat előnye,
hogy harmonikusabban illeszkedik az épületek egyre hangsúlyosabban megjelenő
fa szerkezeti részeihez, illetve a garázs esetleges faburkolatához, és előnyösebbek
a valódi fából készült garázskapuknál, mert jóval kevesebb karbantartás igényelnek.
A kapu sikeres beépítésének előfeltétele, hogy a megrendeléskor megadjuk a kapunyílás
pontos, vakolt felületektől mért szélességét, a nyílás magasságát, továbbá alapvetően
fontos a kapunyílás melletti és feletti szabad falrész mérete is. E méretekhez
igazodóan gyártják le a garázskaput és a helyszínen összeszerelendő szerkezeti
egységeit is. Ezért fontos, hogy beépítés előtt a helyszínen még egyszer egyeztessük
a beépítési helyigényeket a megrendelésben megadott méretekkel. Ha ezek eltérőek
vagy pl. a fal egyenetlen, nem merőleges az aljzatra, akkor ezeket a hibákat
még a kapu beépítése előtt korrigálni kell.
Az
egyenetlen falfelületek ahová a szerelvények illeszkednek megnehezítik a
sínek, tengelytartók és a felső réselzáró gumi felszerelését. Ilyen esetekben
fából, vagy acél zártszelvényből kell külön fogadókeretet készíteni. Ez egyébként
akkor is szükséges, ha a fal vagy az áthidaló olyan anyagból készült, amelyhez
a kapu sínjeit s egyéb szerelvényét nem lehet elég szilárdan rögzíteni, mert
a fal nem terhelhető.
A kapu felszerelésekor először a két függőleges sínt kell felszerelni. E művelethez
a már görgőkkel felszerelt alsó ajtópanel szükséges. A görgők a vasalat C profiljába
kerüljenek, és a sínt vízmértékkel kell pontosan függőlegesbe állítani. Felerősítésük
konzolokkal, vagy azok nélkül is megoldható. A sínek rögzítési pontjainak kijelölése
és az alsó panel kiemelése után mindkét oldalon következhet a függőleges sínek
falhoz, vagy a fogadókerethez rögzítése. A falhoz történő rögzítéshez M8-as
dübeles csavarok szükségesek, mert a készlet csak acél fogadó kerethez használható
csavarokat tartalmaz.
Következő
lépésként a vízszintes sínek előbb a függőleges vasalathoz anyás csavarokkal
rögzítendők, másik végüket pedig az oldalfalhoz vagy többnyire a mennyezethez
kell rögzíteni. Mivel nyitott helyzetben ezek fogják tartani a kapupanelek egész
súlyát, rögzítésükhöz célszerű perforált függesztő vasakat vagy függesztőelem
készletet használni, amelyek a sínek pontos vízszintességének beállítását is
megkönnyítik.
Ha a kapu 3 m-nél szélesebb, a vízszintes síneket középre felszerelt függesztőkkel
is ajánlott megerősíteni, amelyekkel elkerülhető a sínek esetleges megcsavarodása.
A vízszintes sínek távolsága mindenhol azonos legyen a függőleges sínek áthidalón
mért távolságával, és vízszintes valamint függőleges irányban párhuzamosak legyenek.
A vízszintes sínek hátul is összeköthetők C idommal, de ez az elem csak a hátsó
torziós rugóval rendelt kapukészlet tartozéka, az első torziós rugóval szerelt
kapukhoz ezt az összekötőidomot szükség esetén külön kell megrendelni. Miután
a vezetősínek a helyükre kerültek, a felső réselzáró profil felszerelése következik,
ami a kapunyílás felső részének hézagmentesítését szolgálja. A gumiidomot
beállítása után a kapunyílás áthidalójának belső részére kell felszerelni.
A már szilárdan felerősített vízszintes sínek után a torziósrugós tengely kerül
felszerelésre. A kapu jobb kiegyensúlyozását ugyanis torziósrugó-pár segíti.
A tengely felszerelése előtt a rugókat kell a tengelyre rögzíteni, majd ezt
követik a tengelytartók, melléjük pedig a kötéltartó dobok. A tengely előkészítése
után ezt a szerelvényt úgy kell az áthidalóra csavarozni, hogy a tengelytartó
és a kapunyílás teteje között 200 mm távolság legyen.
A
kapupaneleket zsanérok és görgőtartók fogják össze, amelyek felszerelését előfúrt
lyukak könnyítik meg. A vasalat közé helyezett legalsó panel műanyag görgői
a C sínben fussanak, a drótkötelet a legalsó görgő a csapjára kell akasztani,
felső végét pedig feszesre húzva a tengelyvégeken levő dobra kell rögzíteni.
A kötél a panel mellett a C sínben fusson. Következhet a második, majd egymás
után a többi panel egymáshoz erősítése és a vezetőgörgők beállítása. A panelek
végükkel egymásba feküdjenek, és minden panel vízszintesen álljon.
Végül a torziósrugót kell a szerelési utasításban megadott mértékben két felhúzórúd
segítségével, folyamatos forgatással megfeszíteni. Az előfeszítés mértékét,
azaz hogy hány fordulatot kell a rugón húzni, a rugó gyártmánylapján megadott
szempontok szerint kell meghatározni. A torziósrugónak úgy kell kiegyensúlyoznia
a kapupaneleket, hogy a kapu kézzel könnyen mozgatható legyen. Ha azok nehezen
mozdulnak, még húzni kell, ha magától megindulnak felfelé, akkor engedni kell
a rugón. A jól előfeszített torziósrugó rásegítésével a kapu fél kézzel is mozgatható.
Bár a kapu beszereléséhez részletes, és jól követhető szerelési leírást mellékelnek,
a munkát ajánlatos e téren képzett szakemberre bízni, aki rutinosan oldja meg
a szerelés közben esetlegesen felmerülő problémákat, és szavatolja a beszerelt
garázskapu szakszerű működését is.
Kling szekcionális kapuk szerelése
A korszerű garázskapuk szerkezete bonyolultnak látszik, ám valójában közel sem mondható annak. Ez különösen igaz a Kling gyártású szekcionális kapukra, amelyeknek készlete tartalmazza a megrendeléskor megadott nyílásméretekhez igazodó, az összeszereléshez szükséges alkatrészeket. Így a helyszínen már csak az összeszerelési műveleteket kell az előírt sorrendben elvégezni. A következőkben a garázskapuk felszerelésének fő fázisait ismertetjük meg olvasóinkkal.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
10+1 gyakori kapunyitó probléma
Ha a motoros kapu vagy a garázskapu hirtelen, minden előzmény nélkül nem nyílik, vagy nem csukódik be, általában nagyon egyszerű a megoldás, rendszerint nem hibásodott meg, így szakember...
Kapumozgató motorok
A kapuk motoros mozgatásához többféle megoldás létezik, melyek működési elvükben eltérnek egymástól. Cikkünkben a különböző mozgatási mechanikákat mutatjuk be.