A cél az, hogy a járműveket a szárnyak haladás közben kiemeljék a vízből, és így a jelentősen kisebb közegellenállás miatt a haladási sebességüket megnöveljék. Ez a hatás a speciális kialakítású és könnyű, szénszálas anyagból készült sikló szárnyaknak köszönhető, amelyek haladás közben a víz alatt annyi felhajtóerőt hoznak létre, hogy a kis járműveket könnyűszerrel a víz fölé emelik. A lecsökkent ellenállás miatt pedig könnyebb és gyorsabb előre haladást is tesznek lehetővé.
Ahhoz, hogy ez meg is valósuljon, az adott eszközhöz méretezett szárnyak szükségesek. Az ilyen szárnyak már a kedvelt állószörfökön (paddle, SUP) is megjelentek, bár az is igaz hogy ezek alakját már új kritériumok szerint kellett átformálni. A hullámlovas deszkákat is képes a víz alatti szárny a „lovasával” együtt a levegőbe emelni, és a siklásuk így az eredetinél sokkal gyorsabb, amit könnyű és erős anyagú kézi vitorlával tovább lehet növelni. A hagyományos széldeszkákon (wingfoil) is hasonlóan jó eredménnyel alkalmazzák a hordszárnyakat, és így bármilyen nyílt vízen is képesek növelni a szél sebességénél 2-2,5-szer gyorsabb haladásukat.
A vitorlás hajóknál is egyre gyakrabban alkalmazzák a víz alatti siklószárnyakat, a melyekkel gyorsabb és egyenletesebb a víz fölé emelt hajó mozgása. Igaz, ezt a hatást a szárnyas vitorlások csak kellő szélsebesség mellett érik el, ám amint a hajótest kiemelkedik a vízből, jelentősen növekszik a hajók sebessége. Katamarán vitorlásokon is gyakran használják a hordszárnyak előnyeit a nagyobb sebesség érdekében. Az ilyen hordszárnyas deszkák és hajók használatához, irányításához azonban speciális gyakorlottság szükséges, viszont a nagyobb sebesség miatt tagadhatatlanul élvezetesebb is a használatuk.