A héten azonban affért idézett elő, hogy egy maréknyi fűrészport az új masinával
bátorkodtam felszippantani. Mi tagadás, otthoni barkácsolgatásaim a szokásosnál
esetenként több piszokkal járnak, ám hogy "egy jó házból való", intelligens
(?) porszívót kímélni kelljen a "póri" munkától, nos, ezt csak a párom
hiszi, én nem. A vita kiélesedett, s közben elhangzott egy a hibás ETA kijavítására
utaló fullánkos megjegyzés is. Ez nemcsak az önérzetemet sértette, de a javítást
illető kíváncsiságomat is felkeltette.
Dacosan
elő is kaptam még frissiben a koszlott ETA-t, és hozzáfogtam a szétszereléséhez.
Követtem az áram útját, s miután két csavar kipörgetését követően a fedél alá
pillanthattam, a kapcsolóról gyorsan leoldottam a tápkábel végeit. Következett
a rafináltan szélperemek közé beszorított lefogólap kiemelése (1), ami azzal
járt, hogy a motort központosító műanyag kosár a motorral együtt álnokul a burkolatnak
dőlt. A kosarat akadálytalanul leemeltem, csakhogy nem tudhattam, hogy alatta
még két lágy gumibak is leledzik (2), amelyek a kosár kiemelése közben ellentétes
irányt követve eltűntek a látókörömből. Némi négykézlábas sasszé után rájuk
leltem, és rögvest ragszalagra is kerültek, nehogy újbóli vándorlásra csábuljanak.
A
motort a szűk hely miatt nehezen ugyan, de egyben kiemelhettem, de közben valami
hengeres alkatrész levált az oldaláról. Ez a zavarszűrő kondi volt, és a műanyag
bilincs szártörése miatt lett "flexibilis". Miután a motor alkalmi
"műtőasztalomon" billegett, azonnal láttam, hogy a szénkeféi igencsak
csámpásra kopottak. Semmi kétség, itt bizony kefecsere lesz. A rövidülő szénkeféket
ugyanis egyre kevésbé vezeti meg a "kefetár", oldalra mozdulnak, a
forgó kommutátor pedig ferdére koptatja a végüket. S mivel a nyomórugójuk már
alig hat rájuk, a motor kommutátora és közöttük egyre nagyobb szikrák keletkeznek.
Meg is szorulhatnak, ami figyelmetlenebb használat esetén a motor leégést is
eredményezheti.
Na, de hol kapok avítt porszívómhoz új szénkeféket? Az "átkosban"
még mellékeltek a porszívókhoz pótdarabokat, most ez már nem divat. Néhány telefon,
és máris loholhattam egy nem túl távoli alkatrészüzletbe, ahol percek alatt
megkaptam a típushoz megfelelő méretű és rugóhosszúságú szénkeféket. A
kopott régiek rögzítő sarujáról persze le kellett forrasztanom a tápvezetékek
végét, amelyeket az újakra könnyű volt átforrasztanom (3). A vezetősínbe illesztésükhöz
a rugókat fokozatosan, csavarhúzó lapjával összenyomva toltam be, végül a saruk
bepattanó szárait is sikerült a helyükre nyomnom. Közben észrevettem, hogy az
állótekercsekből kivezető, s a zavarszűrő kondenzátor forrfüleihez forrasztott
egyik vezeték letört, így ezt is visszaforrasztottam. Sajnos, a zavarszűrőt
rögzítő műanyag bilincsszár törött volt, az alkatrészt ezért egy vastagabb öntapadó
alufóliával rögzítettem a motor műanyag armatúrájára (4).
Következhetett a próbaüzem. A hálózati vezetékpárt sorozatkapoccsal villásdugós
vezetékre kapcsoltam, majd a motort az asztalra szorítva áramot kapcsoltam rá.
Nagyot rántva beindult, de sivított mint a malac, és legnagyobb meglepetésemre
a forgórész porzsák felőli vége körkörösen imbolygó mozgást végzett.
Hűha!
Ez bizony csapágyprobléma. Régebben már volt ilyen hibához szerencsém, ezért
azonnal kikapcsoltam a motort, és hozzáfogtam a még alaposabb szétszereléséhez,
mert a csapágyakhoz csak így lehet hozzáférni. A járókerekeket egy rögzítőkörmös
műanyag harang fedte le, amit könnyű leemelni az armatúráról. Alatta ráleltem
a járókerekeket rögzítő csavarra, amit lehajtva lehúzhattam a legfelső rögzítőtárcsát,
a járókereket, alsó tárcsát, majd hasonlóképpen a második tárcsa következett.
Alatta újabb műanyag fedél van, még lejjebb pedig a harmadik járókerék bújt
meg.
Kiszerelésük után férhettem csak hozzá a csapágytartó fedélhez. Négy csavar
rögzítette az állórész burkolatához, s kettő a csapágyat a fészkébe szorító
lemezt fogta. Kihajtásuk után (5) a csapágytartó fedél túl könnyen lejött a
forgórész tengelyéről, és ekkor már biztosan tudtam, hogy a csapágynak annyi,
új darabra lesz szükségem. A golyókosár ugyanis darabokra törött (6), a golyók
összecsúsztak, és ez okozta a forgórész imbolygó mozgását. A járókerekek is
ezért értek össze forgás közben. A golyóscsapágy külső gyűrűje a csapágyfedél
fészkében, a belső gyűrű viszont a forgórész tengelyén maradt. Ez utóbbit próbáltam
lefeszegetni a tengelyről, de keményen ellenállt. Végül
cselhez folyamodtam, s profi Berner kenőanyagot szivárogtattam a pereme mellé,
majd a tengelyt hűtőspray-vel befújva már könnyen lehúztam a belső csapágygyűrűt.
Tartottam a másik csapágy sérülésétől is, ám annak semmi baja nem volt. De ha
már lúd, akkor legyen kövér, két új csapágyat szereztem be a Tábornok utcai
alkatrészboltból, ezeket szereltem vissza a csapágyházakba.
A forgórészt természetesen a szénkefék kiemelése után óvatosan kivettem a burkolatból.
A porvédős csapágyakat beolajoztam, majd előbb az alsót nyomtam a helyére. Az
apró, rugalmas körmökkel ellátott hézagolólemezzel együtt nyomtam mindegyiket
a fészkébe, és puhafa léccel a külső peremüket megütve nyomtam mindegyiket ütközésig
a helyükre (7). A forgórészt visszaillesztettem az alsó csapágyba, majd a felső
fedélre felcsavaroztam a csapágylefogó lemezt, és a forgórész kiálló tengelyére
húzva ezt is a helyére tettem. Szabadon, könnyen, sokáig pörgött a forgórész,
ezért derűsen fogtam a porszívó újbóli összeszereléséhez.
Csak
arra kellett ügyelnem, hogy a járókerekeket rögzítő tárcsákat megfelelő sorrendben
húzzam rá a tengelyre, és a járókerekeknek mindig a középső, nyitott részük
kerüljön a porzsák felőli oldalra. A levegőt ugyanis forgás közben mindig középről
szívják, és a szélükön fújják ki. Ezért fontos a járókerekek közötti távolság
is, amit ennél a típusnál a központosító tárcsák magassága határoz meg, de összecserélni
nem lehet őket, mert különben összeér a járókerekek homlokfelülete. A motort
megint kipróbáltam, és miután simán és a magas fordulatszám miatt egészséges
sivítással forgott, a bontással ellentétes sorrendben mindent visszaszereltem
a helyére. Közben természetesen a gép minden darabját letisztítottam, a szűrőszivacsokat,
és a porzsákot kimostam. Mire elkészültem, egészen megfiatalodott az öreg porszívó.
A takarítás befejeztével jöhetett a főpróba.
Ami a szívóerejét illeti, olyan mint újkorában volt, legalábbis emlékeim szerint.
Győzelmi demonstrációként csövére sima szívófejet tettem, és peckesen arrébb
vontattam vele a nagy gyapjú szőnyegünket. A kijavított, 10 éves porszippantót
érdemeinek elismeréseként azonnal kineveztem címzetes fő-műhelyi porszívóvá,
ahová ezentúl az új be se dughatja a finnyás szívócsövét. ETA fogja majd elszívni
- előlem - a fúró-, fűrész-, és csiszológépek porát (8), legfeljebb együtt hangosabbak
lesznek a megszokottnál. Így lett saját "szolgálati" műhelyporszívóm,
amelyet a kidobás helyett sikerült aktivizálni. Nem intelligens, de kifogástalanul
teszi a dolgát, s ez a lényeg.
Felélesztett porszívó
Múlt
év őszén régi porszippantónk egy nagytakarítás delelőjén váratlanul fülsértő
sivalkodásba kezdett, majd elgyengült, felment a "láza", és gyanús
"amperszag" lengte körül. Nejem rögvest kikapcsolta, s méltatlankodva
papír porzsákot cserélt benne. A padlón elterülő ETA 2400-as azonban nem méltányolta,
hogy "tisztába rakták", s nyüszítve, most már kerregve próbálta tenni
a dolgát, de gyenge eredménnyel. A következmény: két órán belül új porszívó
került a családba, a régit meg a mindenes kis személyzeti szoba rejtett sarkába
száműzték. Az új gép csendesebb, szabályozható a fordulata, elől-hátul több
különféle szűrővel ellátott, illatosítható, és nagy becsben részesül azóta is.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Háztartási takarítógépek
Az otthoni takarítás szükséges, ám szinte véget nem érő folyamat. Érthető, ha az egyébként fáradságos munkához olyan készülékeket, gépeket használunk, amelyek könnyebbé és főként gyorsabbá teszik a...
Központi porszívó társasházba, családi házba
Központi porszívó rendszert leggyakrabban nagy alapterületű, többszintes házakban építenek ki. Enneka megoldásnak társasházakban, közepes méretű lakásokban is van azonban létjogosultsága.