Felélesztett porszívó

Múlt év őszén régi porszippantónk egy nagytakarítás delelőjén váratlanul fülsértő sivalkodásba kezdett, majd elgyengült, felment a "láza", és gyanús "amperszag" lengte körül. Nejem rögvest kikapcsolta, s méltatlankodva papír porzsákot cserélt benne. A padlón elterülő ETA 2400-as azonban nem méltányolta, hogy "tisztába rakták", s nyüszítve, most már kerregve próbálta tenni a dolgát, de gyenge eredménnyel. A következmény: két órán belül új porszívó került a családba, a régit meg a mindenes kis személyzeti szoba rejtett sarkába száműzték. Az új gép csendesebb, szabályozható a fordulata, elől-hátul több különféle szűrővel ellátott, illatosítható, és nagy becsben részesül azóta is.

A héten azonban affért idézett elő, hogy egy maréknyi fűrészport az új masinával bátorkodtam felszippantani. Mi tagadás, otthoni barkácsolgatásaim a szokásosnál esetenként több piszokkal járnak, ám hogy "egy jó házból való", intelligens (?) porszívót kímélni kelljen a "póri" munkától, nos, ezt csak a párom hiszi, én nem. A vita kiélesedett, s közben elhangzott egy a hibás ETA kijavítására utaló fullánkos megjegyzés is. Ez nemcsak az önérzetemet sértette, de a javítást illető kíváncsiságomat is felkeltette.
1Dacosan elő is kaptam még frissiben a koszlott ETA-t, és hozzáfogtam a szétszereléséhez. Követtem az áram útját, s miután két csavar kipörgetését követően a fedél alá pillanthattam, a kapcsolóról gyorsan leoldottam a tápkábel végeit. Következett a rafináltan szélperemek közé beszorított lefogólap kiemelése (1), ami azzal járt, hogy a motort központosító műanyag kosár a motorral együtt álnokul a burkolatnak dőlt. A kosarat akadálytalanul leemeltem, csakhogy nem tudhattam, hogy alatta még két lágy gumibak is leledzik (2), amelyek a kosár kiemelése közben ellentétes irányt követve eltűntek a látókörömből. Némi négykézlábas sasszé után rájuk leltem, és rögvest ragszalagra is kerültek, nehogy újbóli vándorlásra csábuljanak.
3A motort a szűk hely miatt nehezen ugyan, de egyben kiemelhettem, de közben valami hengeres alkatrész levált az oldaláról. Ez a zavarszűrő kondi volt, és a műanyag bilincs szártörése miatt lett "flexibilis". Miután a motor alkalmi "műtőasztalomon" billegett, azonnal láttam, hogy a szénkeféi igencsak csámpásra kopottak. Semmi kétség, itt bizony kefecsere lesz. A rövidülő szénkeféket ugyanis egyre kevésbé vezeti meg a "kefetár", oldalra mozdulnak, a forgó kommutátor pedig ferdére koptatja a végüket. S mivel a nyomórugójuk már alig hat rájuk, a motor kommutátora és közöttük egyre nagyobb szikrák keletkeznek. Meg is szorulhatnak, ami figyelmetlenebb használat esetén a motor leégést is eredményezheti.
Na, de hol kapok avítt porszívómhoz új szénkeféket? Az "átkosban" még mellékeltek a porszívókhoz pótdarabokat, most ez már nem divat. Néhány telefon, és máris loholhattam egy nem túl távoli alkatrészüzletbe, ahol percek alatt megkaptam a típushoz megfelelő méretű és rugóhosszúságú szénkeféket. 4A kopott régiek rögzítő sarujáról persze le kellett forrasztanom a tápvezetékek végét, amelyeket az újakra könnyű volt átforrasztanom (3). A vezetősínbe illesztésükhöz a rugókat fokozatosan, csavarhúzó lapjával összenyomva toltam be, végül a saruk bepattanó szárait is sikerült a helyükre nyomnom. Közben észrevettem, hogy az állótekercsekből kivezető, s a zavarszűrő kondenzátor forrfüleihez forrasztott egyik vezeték letört, így ezt is visszaforrasztottam. Sajnos, a zavarszűrőt rögzítő műanyag bilincsszár törött volt, az alkatrészt ezért egy vastagabb öntapadó alufóliával rögzítettem a motor műanyag armatúrájára (4).
Következhetett a próbaüzem. A hálózati vezetékpárt sorozatkapoccsal villásdugós vezetékre kapcsoltam, majd a motort az asztalra szorítva áramot kapcsoltam rá. Nagyot rántva beindult, de sivított mint a malac, és legnagyobb meglepetésemre a forgórész porzsák felőli vége körkörösen imbolygó mozgást végzett.
6Hűha! Ez bizony csapágyprobléma. Régebben már volt ilyen hibához szerencsém, ezért azonnal kikapcsoltam a motort, és hozzáfogtam a még alaposabb szétszereléséhez, mert a csapágyakhoz csak így lehet hozzáférni. A járókerekeket egy rögzítőkörmös műanyag harang fedte le, amit könnyű leemelni az armatúráról. Alatta ráleltem a járókerekeket rögzítő csavarra, amit lehajtva lehúzhattam a legfelső rögzítőtárcsát, a járókereket, alsó tárcsát, majd hasonlóképpen a második tárcsa következett. Alatta újabb műanyag fedél van, még lejjebb pedig a harmadik járókerék bújt meg.
Kiszerelésük után férhettem csak hozzá a csapágytartó fedélhez. Négy csavar rögzítette az állórész burkolatához, s kettő a csapágyat a fészkébe szorító lemezt fogta. Kihajtásuk után (5) a csapágytartó fedél túl könnyen lejött a forgórész tengelyéről, és ekkor már biztosan tudtam, hogy a csapágynak annyi, új darabra lesz szükségem. A golyókosár ugyanis darabokra törött (6), a golyók összecsúsztak, és ez okozta a forgórész imbolygó mozgását. A járókerekek is ezért értek össze forgás közben. A golyóscsapágy külső gyűrűje a csapágyfedél fészkében, a belső gyűrű viszont a forgórész tengelyén maradt. Ez utóbbit próbáltam lefeszegetni a tengelyről, de keményen ellenállt. 7Végül cselhez folyamodtam, s profi Berner kenőanyagot szivárogtattam a pereme mellé, majd a tengelyt hűtőspray-vel befújva már könnyen lehúztam a belső csapágygyűrűt. Tartottam a másik csapágy sérülésétől is, ám annak semmi baja nem volt. De ha már lúd, akkor legyen kövér, két új csapágyat szereztem be a Tábornok utcai alkatrészboltból, ezeket szereltem vissza a csapágyházakba.
A forgórészt természetesen a szénkefék kiemelése után óvatosan kivettem a burkolatból. A porvédős csapágyakat beolajoztam, majd előbb az alsót nyomtam a helyére. Az apró, rugalmas körmökkel ellátott hézagolólemezzel együtt nyomtam mindegyiket a fészkébe, és puhafa léccel a külső peremüket megütve nyomtam mindegyiket ütközésig a helyükre (7). A forgórészt visszaillesztettem az alsó csapágyba, majd a felső fedélre felcsavaroztam a csapágylefogó lemezt, és a forgórész kiálló tengelyére húzva ezt is a helyére tettem. Szabadon, könnyen, sokáig pörgött a forgórész, ezért derűsen fogtam a porszívó újbóli összeszereléséhez.
8Csak arra kellett ügyelnem, hogy a járókerekeket rögzítő tárcsákat megfelelő sorrendben húzzam rá a tengelyre, és a járókerekeknek mindig a középső, nyitott részük kerüljön a porzsák felőli oldalra. A levegőt ugyanis forgás közben mindig középről szívják, és a szélükön fújják ki. Ezért fontos a járókerekek közötti távolság is, amit ennél a típusnál a központosító tárcsák magassága határoz meg, de összecserélni nem lehet őket, mert különben összeér a járókerekek homlokfelülete. A motort megint kipróbáltam, és miután simán és a magas fordulatszám miatt egészséges sivítással forgott, a bontással ellentétes sorrendben mindent visszaszereltem a helyére. Közben természetesen a gép minden darabját letisztítottam, a szűrőszivacsokat, és a porzsákot kimostam. Mire elkészültem, egészen megfiatalodott az öreg porszívó. A takarítás befejeztével jöhetett a főpróba.
Ami a szívóerejét illeti, olyan mint újkorában volt, legalábbis emlékeim szerint. Győzelmi demonstrációként csövére sima szívófejet tettem, és peckesen arrébb vontattam vele a nagy gyapjú szőnyegünket. A kijavított, 10 éves porszippantót érdemeinek elismeréseként azonnal kineveztem címzetes fő-műhelyi porszívóvá, ahová ezentúl az új be se dughatja a finnyás szívócsövét. ETA fogja majd elszívni - előlem - a fúró-, fűrész-, és csiszológépek porát (8), legfeljebb együtt hangosabbak lesznek a megszokottnál. Így lett saját "szolgálati" műhelyporszívóm, amelyet a kidobás helyett sikerült aktivizálni. Nem intelligens, de kifogástalanul teszi a dolgát, s ez a lényeg.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Babos János

Címkék: porszívó, javítás

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Lakatlan házak állapotromlása

Sokat hangoztatott, és nem is alaptalan állítás, hogy azok az épületek, amelyeket nem laknak, gyorsabban romlásnak indulnak, mint amelyekben gazdáik bennük élnek. Azonban kis odafigyeléssel,...


Kerámia padlók javítása

A kerámialapokkal burkolt padlók dekoratívak és könnyen tisztán tarthatók ezért olyan kedveltek. Viszont fajtától és gyártmánytól függetlenül a felületük elég érzékeny a leeső eső súlyos és éles...