Képeink egy vasúti dioráma készítése közben születtek. Nálunk ez a "műfaj" nem túl kedvelt, pedig számtalan előnye van, pl. közel sem olyan helyigényes, mint pl. egy közepes terepasztal, némelyikük egy nagyobb polcon, a hosszabbak pedig a fal mellé állított hosszú, nem túl széles pulton is elfér. Igényesen kidolgozni is könnyebb, hiszen csupán egy, vagy néhány kis terepszakaszt kell élethűen megalkotni. S bár itt is a vasút a főszereplő, a környezet sem mellékszereplő. Ami viszont fontos, hogy milyen a többnyire rövid vasúti sínpálya. Ha pedig a működőképesség is lényeges, akkor a diorámát két újabb elemmel jobbról-balról kiegészítve, ez is megoldható. Erre íme néhány variáció (1, 2), ahol a sárga színnel jelölt rész a dioráma, az oldalsók pedig a majdan megépítendő kiegészítő szakaszokat jelölik.
Képein bizonyíthatják, hogy a maximalisták nem ismernek lehetetlent. A sínszálakat falécekből leszabott fenyőlécekre fektetik le, HO méretű pályához 2x3 mm-es a megfelelő (3). Ez különösen a váltók utáni sínszakaszokon előnyös, hiszen itt a szokásosnál hosszabb talpfák szükségesek (4). Az alap legalább 6 mm-es rétegeltlemez legyen, és a talpfákat még a végleges leragasztásuk előtt ajánlatos sötétbarna színű falazúrral, vagy páccal "bekátrányozni". A talpfák leragasztásához diszperziós gyors faragasztót használjunk. A pályatest zúzott köves alapját pedig a következők alapján készítsük el.
Akár talpfára szerelt, kész sínszakaszokból, akár igazi sínszálakból építjük meg a pályát, a kőágy imitálása mindkét esetben azonos formában történjen. A leerősített sínpálya alapját és a sínek oldalát is előbb fessük be matt rozsdabarna festékkel (5). Arra azonban vigyázzunk, hogy a festéket csak vékonyan kenjük fel. Ha van szórópisztolyunk, akkor ezzel gyorsan, nagyon jó rozsdás hatást érhetünk el. A teljesen megszáradt festékrétegre ezt követően matt középszürke festékbe mártott, jól kinyomkodott ecsettel húzzuk végig a sínszálak közötti rész közepét (6). A festékkel csak a talpfák közepét kell sötétszürkére festenünk, amivel az olajos szennyeződéseket imitálhatjuk.
A következő lépésben a talpfasor mellé és a szélei közé kenjünk diszperziós ragasztót, majd a félig szikkadt rétegre kis adagoló kanállal szórjunk finom, sötétdrapp színű őrleményt (7). A kiszórt port ecsettel jól nyomkodjuk a ragasztórétegbe, majd teljes kötése után száraz ecsettel távolítsuk el a felesleges őrleményt. Ha szükséges, a rétegre kenjünk vízzel higított ragasztót, majd kis idő múlva újból szórjunk rá őrleményt, és megint jól nyomkodjuk a finom szemcsézetű réteget a ragasztóba. Feleslegét csak a teljes kiszáradását követően seperjük le puha szőrű ecsettel. Ez lesz a pályatest alapfeltöltése. Ezt követően nehezebb feladat következik, a sínpálya zúzott kővel való feltöltése, pontosabban ennek leragasztása. Ezt egy, vagy két rétegben célszerű elvégeznünk. Az első réteget sűrű ragasztóba nyomkodva rögzítsük, majd erre újabb ragasztóréteg felhordása után terítsük fel a kőaljzat fedőrétegét, és sörteecset végével jól a ragasztóba nyomkodva rögzítsük (8). E célra lehetőleg olyan padlóragasztót használjunk, amelyik száradása után áttetszővé válik, és elég sűrű is, hogy a nagyobb szemcséjű szürke őrlemény darabjait is képes legyen jól rögzíteni. Ha a zúzalék szemcséi közül sok feljönne, akkor hígítsuk fel a ragasztót, majd az oldatot fecskendőből kinyomva árasszuk el a felső réteg alját, hogy jól a kövek közé tudjon szivárogni, és mindegyiket az alaphoz kösse.
Amikor már teljesen megkötött a ragasztó, és a kőzúzalék feleslegét is eltávolítottuk a sínek közül, a matt szürke festékbe keverjünk kevés matt sötétbarnát, s jól kinyomkodott ecsettel "tupfolva" fessük be a kövek felületét (10). A koszoló festés a kőágy széle felé természetesen halványodjon, magyarán szólva itt már csak a kövek felületét éppen hogy érintve színezzük sötétebbre. Ha a festék a sínek oldalára is felkenődik nem baj, hiszen koronájukat ezt követően úgyis fényesre kell políroznunk. Ezt lécre tekert polírpapírral végezzük el, majd a fényes sínkoronát WD-40 tisztító és kenő folyadékba mártott vattatamponnal húzzuk át. E folyadék egyben korrózióvédő is, tehát nem kell tartanunk a fényes sínkoronák oxidálódásától. Az így kialakított sínpálya nagyon hasonló lesz az igazihoz, ami még a kis méretek mellett sem elhanyagolható szempont. Ha pedig e műveletsort jól begyakoroltuk, akkor már bárhol könnyen meg tudjuk ismételni, még egy méretes terepasztalon is valóságosként fog hatni.
Olyan legyen, mint az...
...igazi sínpálya!
2008-08-07 23:47:33 | Módosítva: 2008-08-08 00:23:45
Rovatunkban ugyan ritkán jelennek meg "vasutas" leírások, de mindig szívesen adunk helyet vasútmodellező ötleteknek. A felnövő fiatal generáció azonban jobban vonzódik a négykerekű járművekhez, mint a tradicionális vasúthoz, tisztelet a kivételeknek. Mert azért a fiatalok között is van, akit a mozdony szele megcsapott, de nem tud eligazodni a számára ismeretlen terepen. Minden újdonsült vasútbarát rögvest egy nagy terepasztalt szeretne építeni, hiszen ahhoz készen kapható fű, fa, ház, hegy, sínpálya és számtalan mozdony, vagon is. Szó se róla, a kellékek választéka bőséges, ám ezeket nem könnyű egy adott méretű terepen, jól komponáltan, valósághű formában megépíteni. Valami egyszerűbbel kellene kezdeni, mert a vasútépítés még kicsiben is "nagy beruházás", és kellő rutin nélkül nem születhet jó eredmény. A vasúti pálya, pl. meghatározó minden terepasztalon, jól elkészíteni azonban nem is olyan könnyű. Kisebb szakaszokon érdemes gyakorlatot szerezni benne, amihez az alábbiakban közlünk néhány fogást.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Kínai szupervonat
A kínai gyártó leszállította az első hármat abból az öt elektromos motorvonatból, amit a szerb vasúttársaság rendelt a Belgrád–Szabadka gyorsvasútra. Az öt vonat körülbelül 21 milliárd forintba...
Vasúti töltés Aquincumnál
Az elmúlt legalább két hónapban egy kapavágás sem történt a vasúti töltés alatti átjáró építésében Aquincumnál, a Gázgyár utcánál. Az építkezés félkészen áll. A Gázgyár utca teljesen tönkrement...