Honda gépek a tavaszi munkákhoz

A HONDA MOTOR Co.-t 1948-ban alapította Soichiro Honda úr. A vállalat kezdetben csak motorkerékpárok kifejlesztésével és gyártásával foglalkozott, és csak 1963 augusztusában jelent meg először gépjárművekkel a japán autópiacon. Termékeinek magas technikai színvonalát bizonyítandó, már kezdettől fogva részt vett motor- és autóversenyeken, ahol sikert sikerre halmozott.

A kezdeti sikerek megalapozták a Honda jövőjét, amely ma már egy világszerte ismert és elismert márka, s amely a járműgyártáson kívül világszínvonalra emelkedett a mezgazdasági és építőipari kisgépek – kerti kapák, fűnyírók, traktorok, motoros szivattyúk, áramfejlesztők – csónakmotorok gyártásában is. A csúcsminőségű lett a cél, így ma elmondható, hogy a világ első számú motorgyártója talán a legkiválóbb motoros kerti szerszámgépeket kínálja. Ezek mellett az egész világon a legnagyobb szállítóvá lépett el olyan vállalatoknál, melyek négyütemű motorokat használnak fel saját fejlesztés gépeik hajtására.

Csúcsgép a HRX

A HRX váza különlegesen szívós műanyagból készül. Motorja 6,5 LE-s, és természetesen a legmagasabb szint EU-s normáknak megfelel. Ez a kategóriában nagynak számító teljesítmény elegendő arra, hogy az önjáró fűnyíró a nehezebb terepviszonyokkal, meredek emelkedővel, gazos területtel is megbirkózzon. A szokatlanul nagy kerekek hajtására egy hidraulikus nyomatékváltót alkalmaztak, ami egészen finoman szabályozható a motor fordulatszámától függetlenül.
Másik különlegessége, hogy a mulcsolás és a sima nyírás funkcióit egyesíti. Egy szabályozó kar segítségével beállíthatjuk, hogy a levágott fűnyesedéket milyen arányban hagyja a gyepen. Ennek két szélső helyzete, amikor minden a földön marad, és amikor porszívószeren mindent a zsákba gyűjt. A HRX harmadik különleges tudása, hogy dupla vágókésével nagyon finomra őrli a levágott füvet, amelyből kiváló fűkomposzt lesz.

HRG

Korábban volt alkalmunk kipróbálni a Honda másik két motoros fűnyíróját is. A HRG 415 P típusjel gépet 4,5 LE-s erőforrás hajtja. Szivatóval indul, természetesen elsőre. Itt csak azzal hibázhatunk, ha a meleg motorra rákapcsoljuk a szivatót, és túlszívatjuk a motort. Vágószélessége 41 cm, fűgyűjtője 55 literes. A vágási magasságot az első és a hátsó két keréken külön állíthatjuk. Masszív, erős, viszonylag nagy kerekeken gördül, amik valószínűleg jól bírják az egyenetlen talajt is. Az igazi élmény persze az önjárós, HRG 465 S jelzés fűnyíróval vágni a gyepet. A fogantyú részen lévő kapcsolókar mellett egy második kar kapcsolja a tengelyhajtás, a fűnyíró azonnal lendületes sétatempóra kapcsol. Az előbbivel megegyez 4,5 LE-s motor elegendően erős ahhoz, hogy lejts terepen is könnyen mozgassa a gépet. A gázkar ennél is oldalt található.

Kapálógépek

Bár a mezgazdasági gépgyártók számtalan négykerekű, traktorszer kultivátort is gyártanak, a hazai gyakorlatban mezgazdászaink inkább a kétkerekű változatok használatát szokták meg, az ilyenekhez ragaszkodnak. Két jellemző típus kipróbálására volt lehetőségünk; az FG 205-ös és az FG 314-es teljes egészében Honda konstrukció és gyártmány. (Nemcsak a motorja Honda.)
A kisebb az FG 205-ös, melyet egy 50 cm3-es, négyütemű, 2,5 LE teljesítmény, kényszerléghűtéses (ventilátoros) motor hajt meg. Súlya alig több, mint 20 kg, ami előny a szállításkor, és jó már megdolgozott talaj megmunkálásakor is. Ráadásul könnyebb megtartani, és kevésbé fárasztó vele a munka. Két-két kapatagja 350 mm-es munkaszélességet eredményez. Egy előremeneti fokozata van, haladási sebességét (a kapatengely fordulatszámát a gázkarral szabályozhatjuk. Az emelkedő fordulatszámra röpsúlyos tengelykapcsoló automatikusan indítja a kapatagokat, amelyek kúpkerekes hajtóműn keresztül kapják a meghajtást. A gáz levételével automatikusan megáll a kapatengely is. Ez a megoldás nagyon leegyszerűsíti a gép használatát; nem kell sok tolókarra, fogantyúra, reteszelőre figyelnünk. Az FG 314-es már súlyosabb egyéniség. Az 53 kg-os kultivátort 135 cm3-es, 4 LE-s erőforrás hajtja, és két-két kapatagjával 600 mm-es szélességben munkálja meg a talajt. A 314-es az előremeneti fokozaton kívül egy hátrameneti fokozatot is kapott. A menetirány egy kapcsolókar hátrahúzásával egy szemvillanás alatt átváltható, aminek számtalan esetben jó hasznát vehetjük. Például akkor, ha a gép nagyon beássa magát, vagy kerítéshez, falhoz közel megyünk, és onnan csak kihátrálni lehet. Rövidebb szakaszokon úgy is dolgozhatunk vele, hogy nem fordulunk meg, hanem mindig visszatolatunk az ágyás elejére. Ezen a gépen a váltó és a gáz egy-egy külön kar, a kuplung viszont a markolatra szerelt fogantyú; behúzásra indul, elengedésre megáll. A hajtási lánc a kis géptől eltérően valóban lánc, hiszen a főtengely és a munkatengely párhuzamos. Ez nagyon előnyös, mert a munkatengelyen lévő vékony lánckerék-házon nem támaszkodik fel a gép, így könnyebben süllyed a talajba. A támasztó kerék ennél a gépnél is előre került, a kereket a „csoroszlyára” átváltani nagyon egyszer: csak át kell billenteni a karjukat. (A 205-ösnél a kerék és a csoroszlya két külön egység; munka közben a kereket le kell szerelnünk.)

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Helyes magasság-beállítások fűnyíráskor

A fűnyíráskor az ideális vágási magasság beállítása lényeges szempont, hiszen a fű megfelelő kondíciója múlhat ezen. Annak korától, az adott évszaktól és a pillanatnyi időjárástól is függ, milyen...


Ön tudta?

Tévhit, hogy a gyárilag meghatározott élettartam szerviz, vagy egyéb karbantartás nélkül, nem megfelelő használat mellett, és túlterhelés esetén is érvényes. A kisgép rendszeres ellenőrzése és...