A kezdeti sikerek megalapozták a Honda jövőjét, amely ma már egy világszerte ismert és elismert márka, s amely a járműgyártáson kívül világszínvonalra emelkedett a mezgazdasági és építőipari kisgépek kerti kapák, fűnyírók, traktorok, motoros szivattyúk, áramfejlesztők csónakmotorok gyártásában is. A csúcsminőségű lett a cél, így ma elmondható, hogy a világ első számú motorgyártója talán a legkiválóbb motoros kerti szerszámgépeket kínálja. Ezek mellett az egész világon a legnagyobb szállítóvá lépett el olyan vállalatoknál, melyek négyütemű motorokat használnak fel saját fejlesztés gépeik hajtására.
Csúcsgép a HRX
A HRX váza különlegesen szívós műanyagból készül. Motorja 6,5 LE-s, és természetesen a legmagasabb szint EU-s normáknak megfelel. Ez a kategóriában nagynak számító teljesítmény
elegendő arra, hogy az önjáró fűnyíró a nehezebb terepviszonyokkal, meredek
emelkedővel, gazos területtel is megbirkózzon. A szokatlanul nagy kerekek hajtására egy hidraulikus nyomatékváltót alkalmaztak, ami egészen finoman szabályozható a motor fordulatszámától függetlenül.
Másik különlegessége, hogy a mulcsolás és a sima nyírás funkcióit egyesíti. Egy szabályozó kar segítségével beállíthatjuk, hogy a levágott
fűnyesedéket milyen arányban hagyja a gyepen. Ennek két szélső helyzete, amikor minden a földön marad, és amikor porszívószeren mindent a zsákba
gyűjt. A HRX harmadik különleges tudása, hogy dupla vágókésével nagyon finomra
őrli a levágott füvet, amelyből kiváló fűkomposzt lesz.
HRG
Korábban volt alkalmunk kipróbálni a Honda másik két motoros fűnyíróját is. A HRG 415 P típusjel gépet 4,5 LE-s erőforrás hajtja. Szivatóval indul, természetesen elsőre. Itt csak azzal hibázhatunk, ha a meleg motorra rákapcsoljuk a szivatót, és túlszívatjuk a motort. Vágószélessége 41 cm, fűgyűjtője 55 literes. A vágási magasságot az első és a hátsó két keréken külön állíthatjuk. Masszív, erős, viszonylag nagy kerekeken gördül, amik valószínűleg jól bírják az egyenetlen talajt is. Az igazi élmény persze az önjárós, HRG 465 S jelzés fűnyíróval vágni a gyepet. A fogantyú részen lévő kapcsolókar mellett egy második kar kapcsolja a tengelyhajtás, a fűnyíró azonnal lendületes sétatempóra kapcsol. Az előbbivel megegyez 4,5 LE-s motor elegendően erős ahhoz, hogy lejts terepen is könnyen mozgassa a gépet. A gázkar ennél is oldalt található.
Kapálógépek
Bár a mezgazdasági gépgyártók számtalan
négykerekű, traktorszer kultivátort is gyártanak, a hazai gyakorlatban mezgazdászaink inkább a
kétkerekű változatok használatát szokták meg, az ilyenekhez ragaszkodnak. Két
jellemző típus kipróbálására volt lehetőségünk; az FG 205-ös és az FG 314-es teljes egészében Honda konstrukció és gyártmány. (Nemcsak a motorja Honda.)
A kisebb az FG 205-ös, melyet egy 50 cm3-es, négyütemű, 2,5 LE teljesítmény,
kényszerléghűtéses (ventilátoros) motor hajt meg. Súlya alig több, mint 20 kg, ami
előny a szállításkor, és jó már megdolgozott talaj megmunkálásakor is. Ráadásul könnyebb megtartani, és kevésbé fárasztó vele a munka. Két-két kapatagja 350 mm-es munkaszélességet eredményez. Egy
előremeneti fokozata van, haladási sebességét (a kapatengely fordulatszámát a gázkarral szabályozhatjuk. Az
emelkedő fordulatszámra röpsúlyos tengelykapcsoló automatikusan indítja a kapatagokat, amelyek kúpkerekes
hajtóműn keresztül kapják a meghajtást. A gáz levételével automatikusan megáll a kapatengely is. Ez a megoldás nagyon
leegyszerűsíti a gép használatát; nem kell sok tolókarra, fogantyúra,
reteszelőre figyelnünk. Az FG 314-es már súlyosabb egyéniség. Az 53 kg-os kultivátort 135 cm3-es, 4 LE-s
erőforrás hajtja, és két-két kapatagjával 600 mm-es szélességben munkálja meg a talajt. A 314-es az
előremeneti fokozaton kívül egy hátrameneti fokozatot is kapott. A menetirány egy kapcsolókar hátrahúzásával egy szemvillanás alatt átváltható, aminek számtalan esetben jó hasznát vehetjük. Például akkor, ha a gép nagyon beássa magát, vagy kerítéshez, falhoz közel megyünk, és onnan csak kihátrálni lehet. Rövidebb szakaszokon úgy is dolgozhatunk vele, hogy nem fordulunk meg, hanem mindig visszatolatunk az ágyás
elejére. Ezen a gépen a váltó és a gáz egy-egy külön kar, a kuplung viszont a markolatra szerelt fogantyú; behúzásra indul, elengedésre megáll. A hajtási lánc a kis
géptől eltérően valóban lánc, hiszen a főtengely és a munkatengely párhuzamos. Ez nagyon
előnyös, mert a munkatengelyen lévő vékony lánckerék-házon nem támaszkodik fel a gép, így könnyebben süllyed a talajba. A támasztó kerék ennél a gépnél is
előre került, a kereket a csoroszlyára átváltani nagyon egyszer: csak át kell billenteni a karjukat. (A 205-ösnél a kerék és a csoroszlya két külön egység; munka közben a kereket le kell szerelnünk.)