Nem állítjuk,
hogy olcsók lennének a Honda gépek, a hazai kereskedelemben is sok kedvezőbb
árú konkurenssel találkozhatunk. Ezt a márkát azoknak ajánljuk, akik hajlandók
egy kicsit többet áldozni a minőségért, és a hosszú távú megoldásért. Egy összehasonlító
tesztben olvastuk, hogy az átlagos Honda kerti gép üzemórája 2000 körül van
(komolyabb nagyjavításig), néhány ismert más márkánál ez az érték 600 óra körül
mozog, míg a távolkeleti névteleneknél és hamisítványoknál rendszerint a 200
órát sem éri el. Ennek tükrében érdemes elgondolkozni az olcsó és a drága fogalmáról.
Ez alkalommal három különböző kategóriában volt alkalmunk megismerkedni a Honda
kerti gépeivel: munkára foghattuk a legújabb HRX fűnyírót, megismerkedhettünk
a bio program két komposztőrlőjével az egyikkel őröltünk is, a másikat csak
alaposan szemügyre vehettük végül kipróbálhattunk egy szenzációs szállítójárművet.
Menjünk tehát sorban!
A HRX annyira új, hogy bemutatását kissé el kellett halasztanunk, mert még nem
érkezett be az országba. Az első szállítmányok egyikét emeltük ki a gyári dobozból,
és hamar megtörtént az üzembe helyezés is, amit átlag vásárlónál a kereskedő
végez el a vevő számára. Nem kell azonban bonyolult műveletekre gondolni: rá
kell szerelni a fogantyút, kell egy kis olajat tölteni az olajtartályba és 95-ös
tiszta benzint a tankba. Ez után kisebb csoda következik.
A szűz motor az első gyengécske behúzásra azonnal indul. Hacsak nem követünk
el valami hibát, akkor ez a későbbiekben is így marad. (Hiba lehet a benzin
kifogyása, a benzincsap zárva felejtése, illetve ha tisztításkor a légszűrő
oldalára döntjük a gépet, és a porlasztóból az üzemanyag átcsurog a szívótorokba.)
Egy korábbi beharangozónkban anynyit már elárultunk a HRX-ről, hogy különlegesen
szívós műanyagból készül az egész háza, ami még azt a kegyetlen nyúzópróbát
is elviselte, hogy egy terepjáróval ráhajtottak. (A kísérlet otthoni ismételgetését
nem ajánljuk.) Motorja 6,5 LE-s természetesen a legmagasabb szintű EU-s normáknak
megfelelő ami bizony tekintélyt parancsol. Ez a kategóriában nagynak számító
teljesítmény elegendő arra, hogy az önjáró fűnyíró a nehezebb terepviszonyokkal,
meredek emelkedővel, gazos területtel is megbirkózzon. A szokatlanul nagy kerekek
hajtására egy hidraulikus nyomatékváltót alkalmaztak, ami egészen finoman szabályozható
a motor fordulatszámától függetlenül. A fogantyún lévő két kar közül az egyikkel
beállítjuk a kívánt motor-fordulatot, a másikkal pedig a kerékhajtás sebességét,
ami fokozatmentesen, akár a csigatempójú araszolásig leszabályozható. A fűnyíró
sem elindulni nem tud véletlenül, sem a vágókéseket forgatni nem tudja; ehhez
egy reteszelő gomb megnyomása, és egy karmechanizmus folyamatos meghúzása (a
gyakorlatban ezt a fogantyúhoz fogjuk) szükséges. A tempót pedig a lassú araszolástól
a lendületes sétatempóig változtathatjuk. Ha valamiért kevés lenne a gázkaron
beállított teljesítmény (emelkedő, sűrű, magas fű vagy éppen a kések indítása),
akkor az utánpótlásról a motor-automatika gondoskodik.
A HRX másik különlegessége, hogy a mulcsolás és a sima nyírás funkcióit egyesíti.
Egy szabályozó kar segítségével beállíthatjuk, hogy a levágott fűnyesedéket
milyen arányban hagyja a gyepen. Ennek két szélső helyzete, amikor minden a
földön marad, és amikor porszívószerűen mindent a zsákba gyűjt. Az első esetet
könnyen kipróbálhattuk, mert a vadonatúj gép gyűjtőzsákja üres maradt, a másodiknál
pedig azt tapasztaltuk, hogy az éppen sűrűn pelyhedző nyárfavattát is maradéktalanul
felszívtuk. Így viszont egy kicsit nehezebb volt kiértékelnünk a HRX harmadik
különleges tudását. Dupla vágókésével nagyon finomra őrli a levágott füvet,
s abból kiváló fűkomposzt lesz.
Ezután az új BIO program keretében gyártott kis komposztőrlőt próbálhattuk ki.
A Bio 160-ast
a Honda 4 LE-s GX 120-as motorja hajtja meg. A praktikus kis szerkezet torkába
akár 3 cm vastag gallyak is betolhatók, és ezeket a vágótárcsa finom komposzt-alapanyaggá
darálja. Folyamatos adagolással akár 1 m3-t is óránként. A Bio 160-as egy igen
könnyen kezelhető komposztőrlő, amit kertes ház-, nyaraló tulajdonosoknak ajánlunk.
45 kg-os súlyával még beemelhető egy személyautó csomagtartójába, bár ehhez
az adagoló torkot érdemes lecsavarozni.
Kapható egy nagyobbra nőtt testvére is, a Bio 310. Ez hasonló rendszerű, de
mindene nagyobb az előbbinél. Motorja 9-LE-s, két aprítókése van, és mozgatásához
már legalább két markos ember kell, akik egy kisteherautóra ráemelik. Ez a gép
egy családi házhoz már sok, de egy parkhoz, kisebb gazdasághoz pont elég.
A harmadik tanulmányozott komposztőrlő viszont kifejezetten profeszszionális
gép. Az AL-KO futóműre épített őrlőgépet 20 LE-s
motor hajtja. Szabványos vonóhoroggal vontatható, ráfutóféke és kéziféke van.
Két torkon keresztül etethető. A vastagabb ágakat (akár 9 cm!) az oldalsó
torokba lehet dugni, a hátsó nagy torokban pedig egész lombos ágakat, bokrokat
tüntethetünk el. A 390 kg súlyú szerkezet kifejezetten alkalmas arra, hogy egy
kisteherautó vontassa, amelynek platójára a kiömlő torokból rögtön összegyűjthető
az őrlemény. A torok magassága és kiömlési iránya tetszőlegesen állítható. A
Spanyolországban készült felépítmény lelke természetesen Honda motor, amely
önindítóval, és szükség esetén behúzással is indítható. Ezt a gépet elsősorban
önkormányzatoknak, és kertészeti munkákkal foglalkozó vállalkozásoknak ajánljuk.
Végére egy szenzációs kis gumilánctalpas szállító járművet hagytunk. A HP 400-at
4 LE-s motor hajtja, igen nagy áttételű, mechanikusan kapcsolható, két előremeneti
és hátrameneti fokozatú váltón keresztül. Az egyes fokozatban és a hátramenetben
akár egészen lassan araszolni lehet vele. Ilyenkor könnyű manőverezni szűk helyen
akár raktárpolcok, akár ágyások között. A hajtás beindításához egy kart kell
lenyomni (és lenyomva tartani) a markolat alján lévő két kar pedig a harckocsi
kormány, amelyekkel külön-külön befékezhető az aktuális oldali hajtás. Elég
hamar rá lehet érezni a finom manőverezésre.
A kis holdjáró önsúlya 160 kg, rakfelületére viszont akár 400 kg teher pakolható.
Zárt platója 1280x780x178 mm, ezt ömlesztett árú, sóder, homok szállításánál
jól kihasználhatjuk. Lerakodásnál a plató billenthető. Szükség esetén az oldalfalak
kihúzhatók, a hátfal pedig akár ki is vehető, így lényegesen megnő a használható
felület. Villás targoncával akár szabványos raklap is rátehető, falazó anyaggal,
cementtel megpakolva.
A kis jármű árkon-bokron átmegy. Ha platója nem akad fel, akkor felmászik a
járdaszegélyre, felmegy a lépcsőn, rossz terepen a dombtetőre. Nincs előtte
akadály, csak ne borítsuk fel. A fantasztikus kis szerkezet számára igen sok
felhasználási területet el tudunk képzelni. Hasznos lehet egy raktárban, mezőgazdasági
létesítményben, építkezésen. Nélkülözhetetlen egy nehéz terepen történő építkezésen,
ahová a teherautó nem fér oda. Képeinket látva valószínűleg sokaknak egyéni
felhasználási lehetőségek is eszébe jutnak.
Honda kerti gépek amatőröknek és profiknak
Aki olvasta korábbi cikkeinket a Honda kerti gépeiről, az tudja, hogy a világhírű japán cég a négyütemű otto motorok mellett tette le voksát: kerti gépeit kivétel nélkül ilyen korszerű erőforrás hajtja. Ezen belül is nem kevesebb, mint a csúcsminőség lett a cél, így ma már elmondható, hogy a világ első számú motorgyártója talán a legkiválóbb motoros kerti szerszámgépeket kínálja.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Terjednek az akkus gépek
Az iparban, az otthoni DIY (csináld magad) tevékenységben, a hobbi kertészkedésben és a mezőgazdaságban, illetve erdőgazdaságokban egyaránt ellenállhatatlanul terjednek az akkumulátoros gépek....
Látogatás az MTD-nél
Az MTD Hungary jóvoltából lapunk meghívást kapott a cég nemesvámosi gyárának megtekintésére és termékeik kipróbálására. Sajtórendezvényükön a gyepápolásról is hasznos információkat szerezhettünk.