Honda kerti gépek amatőröknek és profiknak

Aki olvasta korábbi cikkeinket a Honda kerti gépeiről, az tudja, hogy a világhírű japán cég a négyütemű otto motorok mellett tette le voksát: kerti gépeit kivétel nélkül ilyen korszerű erőforrás hajtja. Ezen belül is nem kevesebb, mint a csúcsminőség lett a cél, így ma már elmondható, hogy a világ első számú motorgyártója talán a legkiválóbb motoros kerti szerszámgépeket kínálja.

Nem állítjuk, hogy olcsók lennének a Honda gépek, a hazai kereskedelemben is sok kedvezőbb árú konkurenssel találkozhatunk. Ezt a márkát azoknak ajánljuk, akik hajlandók egy kicsit többet áldozni a minőségért, és a hosszú távú megoldásért. Egy összehasonlító tesztben olvastuk, hogy az átlagos Honda kerti gép üzemórája 2000 körül van (komolyabb nagyjavításig), néhány ismert más márkánál ez az érték 600 óra körül mozog, míg a távolkeleti névteleneknél és hamisítványoknál rendszerint a 200 órát sem éri el. Ennek tükrében érdemes elgondolkozni az olcsó és a drága fogalmáról.
Ez alkalommal három különböző kategóriában volt alkalmunk megismerkedni a Honda kerti gépeivel: munkára foghattuk a legújabb HRX fűnyírót, megismerkedhettünk a bio program két komposztőrlőjével – az egyikkel őröltünk is, a másikat csak alaposan szemügyre vehettük – végül kipróbálhattunk egy szenzációs szállítójárművet. Menjünk tehát sorban!
A HRX annyira új, hogy bemutatását kissé el kellett halasztanunk, mert még nem érkezett be az országba. Az első szállítmányok egyikét emeltük ki a gyári dobozból, és hamar megtörtént az üzembe helyezés is, amit átlag vásárlónál a kereskedő végez el a vevő számára. Nem kell azonban bonyolult műveletekre gondolni: rá kell szerelni a fogantyút, kell egy kis olajat tölteni az olajtartályba és 95-ös tiszta benzint a tankba. Ez után kisebb csoda következik. A szűz motor az első gyengécske behúzásra azonnal indul. Hacsak nem követünk el valami hibát, akkor ez a későbbiekben is így marad. (Hiba lehet a benzin kifogyása, a benzincsap zárva felejtése, illetve ha tisztításkor a légszűrő oldalára döntjük a gépet, és a porlasztóból az üzemanyag átcsurog a szívótorokba.)
Egy korábbi beharangozónkban anynyit már elárultunk a HRX-ről, hogy különlegesen szívós műanyagból készül az egész háza, ami még azt a kegyetlen nyúzópróbát is elviselte, hogy egy terepjáróval ráhajtottak. (A kísérlet otthoni ismételgetését nem ajánljuk.) Motorja 6,5 LE-s – természetesen a legmagasabb szintű EU-s normáknak megfelelő – ami bizony tekintélyt parancsol. Ez a kategóriában nagynak számító teljesítmény elegendő arra, hogy az önjáró fűnyíró a nehezebb terepviszonyokkal, meredek emelkedővel, gazos területtel is megbirkózzon. A szokatlanul nagy kerekek hajtására egy hidraulikus nyomatékváltót alkalmaztak, ami egészen finoman Megvásárolható az Online Bazárban!szabályozható a motor fordulatszámától függetlenül. A fogantyún lévő két kar közül az egyikkel beállítjuk a kívánt motor-fordulatot, a másikkal pedig a kerékhajtás sebességét, ami fokozatmentesen, akár a csigatempójú araszolásig leszabályozható. A fűnyíró sem elindulni nem tud véletlenül, sem a vágókéseket forgatni nem tudja; ehhez egy reteszelő gomb megnyomása, és egy karmechanizmus folyamatos meghúzása (a gyakorlatban ezt a fogantyúhoz fogjuk) szükséges. A tempót pedig a lassú araszolástól a lendületes sétatempóig változtathatjuk. Ha valamiért kevés lenne a gázkaron beállított teljesítmény (emelkedő, sűrű, magas fű vagy éppen a kések indítása), akkor az utánpótlásról a motor-automatika gondoskodik.
A HRX másik különlegessége, hogy a mulcsolás és a sima nyírás funkcióit egyesíti. Egy szabályozó kar segítségével beállíthatjuk, hogy a levágott fűnyesedéket milyen arányban hagyja a gyepen. Ennek két szélső helyzete, amikor minden a földön marad, és amikor porszívószerűen mindent a zsákba gyűjt. Az első esetet könnyen kipróbálhattuk, mert a vadonatúj gép gyűjtőzsákja üres maradt, a másodiknál pedig azt tapasztaltuk, hogy az éppen sűrűn pelyhedző nyárfavattát is maradéktalanul felszívtuk. Így viszont egy kicsit nehezebb volt kiértékelnünk a HRX harmadik különleges tudását. Dupla vágókésével nagyon finomra őrli a levágott füvet, s abból kiváló fűkomposzt lesz.
Ezután az új BIO program keretében gyártott kis komposztőrlőt próbálhattuk ki. A Bio 160-ast a Honda 4 LE-s GX 120-as motorja hajtja meg. A praktikus kis szerkezet torkába akár 3 cm vastag gallyak is betolhatók, és ezeket a vágótárcsa finom komposzt-alapanyaggá darálja. Folyamatos adagolással akár 1 m3-t is óránként. A Bio 160-as egy igen könnyen kezelhető komposztőrlő, amit kertes ház-, nyaraló tulajdonosoknak ajánlunk. 45 kg-os súlyával még beemelhető egy személyautó csomagtartójába, bár ehhez az adagoló torkot érdemes lecsavarozni.
Kapható egy nagyobbra nőtt testvére is, a Bio 310. Ez hasonló rendszerű, de mindene nagyobb az előbbinél. Motorja 9-LE-s, két aprítókése van, és mozgatásához már legalább két markos ember kell, akik egy kisteherautóra ráemelik. Ez a gép egy családi házhoz már sok, de egy parkhoz, kisebb gazdasághoz pont elég.
A harmadik tanulmányozott komposztőrlő viszont kifejezetten profeszszionális gép. Az AL-KO futóműre épített őrlőgépet 20 LE-s motor hajtja. Szabványos vonóhoroggal vontatható, ráfutóféke és kéziféke van. Két torkon keresztül „etethető”. A vastagabb ágakat (akár 9 cm!) az oldalsó torokba lehet dugni, a hátsó nagy torokban pedig egész lombos ágakat, bokrokat tüntethetünk el. A 390 kg súlyú szerkezet kifejezetten alkalmas arra, hogy egy kisteherautó vontassa, amelynek platójára a kiömlő torokból rögtön összegyűjthető az őrlemény. A torok magassága és kiömlési iránya tetszőlegesen állítható. A Spanyolországban készült felépítmény lelke természetesen Honda motor, amely önindítóval, és szükség esetén behúzással is indítható. Ezt a gépet elsősorban önkormányzatoknak, és kertészeti munkákkal foglalkozó vállalkozásoknak ajánljuk.
Végére egy szenzációs kis gumilánctalpas szállító járművet hagytunk. A HP 400-at 4 LE-s motor hajtja, igen nagy áttételű, mechanikusan kapcsolható, két előremeneti és hátrameneti fokozatú váltón keresztül. Az egyes fokozatban és a hátramenetben akár egészen lassan araszolni lehet vele. Ilyenkor könnyű manőverezni szűk helyen akár raktárpolcok, akár ágyások között. A hajtás beindításához egy kart kell lenyomni (és lenyomva tartani) a markolat alján lévő két kar pedig a „harckocsi kormány”, amelyekkel külön-külön befékezhető az aktuális oldali hajtás. Elég hamar rá lehet érezni a finom manőverezésre.
A kis „holdjáró” önsúlya 160 kg, rakfelületére viszont akár 400 kg teher pakolható. Zárt platója 1280x780x178 mm, ezt ömlesztett árú, sóder, homok szállításánál jól kihasználhatjuk. Lerakodásnál a plató billenthető. Szükség esetén az oldalfalak kihúzhatók, a hátfal pedig akár ki is vehető, így lényegesen megnő a használható felület. Villás targoncával akár szabványos raklap is rátehető, falazó anyaggal, cementtel megpakolva.
A kis jármű árkon-bokron átmegy. Ha platója nem akad fel, akkor felmászik a járdaszegélyre, felmegy a lépcsőn, rossz terepen a dombtetőre. Nincs előtte akadály, csak ne borítsuk fel. A fantasztikus kis szerkezet számára igen sok felhasználási területet el tudunk képzelni. Hasznos lehet egy raktárban, mezőgazdasági létesítményben, építkezésen. Nélkülözhetetlen egy nehéz terepen történő építkezésen, ahová a teherautó nem fér oda. Képeinket látva valószínűleg sokaknak egyéni felhasználási lehetőségek is eszébe jutnak.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Sokoldalú kerti gépek

Mint ahogy a nagyüzemi mezőgazdasági és kertészeti gépek esetén, kicsiben is érdemes követni azt a példát, hogy egy erőgéphez, több munkagépet szerzünk be. Így az alapgépet, a motort tartalmazó...


Honda az „álmok ereje”

Március végén a németországi Elresee városában a Honda Akadémián vendégeskedtünk. Ejeles esemény apropója az volt, hogy 20 évvel ezelőtt, április 1-jén kezdte meg működését a MOTOR.PEDO Kft., mint...