Térkövek lerakása

2010-06-14 16:57:52 | Módosítva: 2010-09-24 16:59:18

A térkő egyre több családi otthonban elterjedt építőelem, amely a legtöbb - építőanyagokra és burkolóelemekre szakosodott - üzletben nagy választékban megtalálható. Szakszerű lerakása esztétikai és statikai szempontból is lényeges.

A térkő több előnnyel is rendelkezik más burkolatokhoz képest. Az aszfaltnál és a betonnál esztétikusabb, és nem kell szétrombolni, feltörni abban az esetben, ha ki akarjuk cserélni, meg szeretnénk bontani. A térkő élettartama emellett viszonylag hosszú, tehát strapabíró termék.
Sokféle formában, színben vásárolható meg, mindenki egyedi ízlése szerint alakíthatja ki magának a leburkolandó területet. A térkőburkolat lehet egyszerű, letisztult, vagy akár játékos, kevert színű és stílusú, elegáns, kombinált. Egyszerű terhelésnek kitett felületeknél, mint például kerékpárutak, járdák, elegendő a 4-6 cm-es vastagság, állandó forgalomnak (teherautó) kitett felületeknél 8 cm-es térkőre van szükség. Ez a térkő vastagság javasolt garázsbejáróknál is.

Földmunka

A talaj kiemelését kb. 30 cm-rel szélesebben végezzük el, mint a tervezett burkolandó felület. Már a kiásás során ügyeljünk a lejtés kialakítására (kb. 2-4%), a csapadékvíz gyorsabb elvezetése érdekében. Mivel a természetes fagyhatár hazánkban 80 cm, ebben a zónában ne legyenek fagy által veszélyeztetett anyagok (pl.: agyagos talaj). Az alépítmény tükörszintjét a kívánt formára alakítjuk, megfelelő eszközökkel tömörítjük és síkját kiigazítjuk. Ez addig történik, amíg a tükör teljes felületén elérjük a megfelelő tömörítési értékeket. Az elkészített tükörszint +/- 3 cm pontossággal a tervezett síkon legyen.

Burkolókövek lefektetése

A köveket nem szabad túl szorosan fektetni, összeilleszteni, hanem ügyelni kell egy körbefutó, kb. 2-3 mm-es fugára. A legtöbb kőtípus úgynevezett távtartóval rendelkezik, amelyek segítségével elkerülhetjük a kövek felületeinek összeverődését, ill. sérülését. A szabályos fugák és a raszterméret betartása tetszetős burkolatképet eredményez. Az egyenletes fugavonal megtartása zsinór vagy léc segítségével, 2-3 m-enként végzett ellenőrzés mellett végezhető (a zsinórt kifeszítjük, és 2-3 kővel leterheljük).
A lerakás a burkolandó felület egyik egyenes oldalán kezdődjék. Az első sort nem ajánlatos közvetlenül falnál vagy peremnél, azokkal párhuzamosan kezdeni, mivel az egyenetlenségek vagy a nem teljesen sík falrészek azután az egész burkolt felületre hatással lesznek, amelyeket utólag már nem lehet kijavítani. Az első sort 1 m távolságban pontosan merőleges irányban érdemes elkezdeni. Az esetleges egyenetlenségek ezután optikai úton hibátlanul kiegyenlíthetőek.
A fektetési minta nem csupán tetszés dolga. A járművek által használt burkolatrészeken a teherelosztás, a stabilitás és a zajképződés terén is döntő szerepet játszik. Alapszabály, hogy járműforgalom által használt utakon a fő haladási irányra átlós (diagonál) rakási módot válasszunk. Így a kőnek mind a négy oldalán egyenletesen oszlik el a terhelés, felfogja a toló- és csavaró erőket, és az autó kerekei által keltett zaj is a lehető legkisebb mértékűre csökken.
A fektetés során, amennyiben több raklapnyi kővel dolgozunk (felületi megmunkáltság és szín szerint 3-5 raklap), előnyös a követ a raklapokról keverve rakni; ezáltal csökken az elkerülhetetlen szín és felületbeli különbségek hatása. A fektetés során azokat a köveket, amelyek valamilyen hiányosságot mutatnak, azonnal cseréljük hibátlanra. Erősen lejtő felületeknél - amennyiben ez lehetséges - a legmélyebb ponton kezdjünk. Aknák, vízelvezetők, fal és egyéb csatlakozási pontoknál végzett illesztési munkák során a köveket megfelelő szerszámokkal (törőolló, vágókorong) tudjuk méretre igazítani.

Fúgázás és lezárás

A fektetett felületet 0,6-2 mm szemcseméretű homokkal söpörjük be (anyagszükséglet: kb. 2-5 kg/m2). A besöprést addig végezzük, amíg a kövek közötti fugát a homok teljesen ki nem tölti. Bevibrálás előtt a kövekről söpörjük le a maradék homokot, hogy az a gép talpa alá kerülve ne okozzon felületi sérüléseket, karcolásokat.
A lerakott köveket lapvibrátorral néhányszor keresztben és hosszában is megvibráljuk. Lehetőség szerint, a felületi sérülések elkerülése érdekében minden kőnél, de hangsúlyozottan a strukturált felületű és a színes kövek esetében a vibrátor talpára szereljük fel a gumitalpat.
A vibrálás után a fugákat újra besöpörjük, a maradék homokot eltávolítjuk, majd újra megvibráljuk. Így a fugaanyag hamarabb kötődik a résekbe. A felület elkészültével a terület teljes mértékben terhelhető. A maradék fugaanyag, ill. annak pora kerti slaggal lemosva eltávolítható. Egy-két hónap elteltével újra átsöpörhetjük a területet, hogy a fugák teljesen feltöltődjenek. A fugázást csak száraz felületen végezzük.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Bérces Balázs

Címkék: térkő, díszkő, burkolat

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Csempe burkolatok

Régi kiöregedett konyhájuk fiatalítását legtöbben a bútor kicserélésével kezdik. Akár így, akár csak a szekrényajtók cseréjében gondolkodunk, érdemes rászánni magunkat a burkolat megújítására is. A...


Mediterrán életérzés

Egyre több embertől hallom, hogy mediterrán stílusú házat, mediterrán jellegű teraszt, kertet szeretne, és valóban, egyre több olyan családi házat, kertes házat látni, ami némileg emlékeztet...