A
beton a mai épületek egyik legnagyobb mennyiségben alkalmazott szerkezeti anyaga,
így ára, minősége és a vele végzett munka meghatározó minden építkező számára.
Egy átlagos családi házhoz szerkezettől függően 40-70 m3 különféle minőségű
betont használunk fel, ami már elég nagy mennyiség ahhoz, hogy számba vegyük
a beépítéssel kapcsolatos lehetőségeket. Az egyes szerkezetrészekhez szükséges
betonminőség meghatározása a statikus tervező feladata, amit remélhetőleg senki
sem vitat. Viszont azon többeknél vita alakul ki, hogy cementet és sódert vegyenek
és házilag keverjenek, vagy kész betont hozassanak.
Van, aki úgy véli az a biztos, ami helyben készül, van, aki fél a kész anyag
árától, de még olyan is akad, akiben fel sem merül, hogy a mixerkocsi az ő
építkezéséhez is odaállhat. Pedig manapság a mixerkocsi által helyszínre szállított
transzport beton nem "úri kiváltság", és nem is a nagykivitelezőknek
szóló különleges lehetőség. A transzport beton minden építkező és kivitelező
számára elérhető, egyszerű hétköznapi mód arra, hogy gazdaságosan és jó minőségben
készülhessen el betonszerkezet. A jó minőségre garanciát jelent a keverőtelepeket
kiszolgáló tapasztalt szakember gárda, és az általuk összeállított pontos recepturák,
a folyamatos minőség ellenőrzés, valamint a szállításhoz és mozgatáshoz szükséges
korszerű technológia.
A beton technológus szakemberek állítják össze az egyes minőségi osztályoknak
megfelelő, az alapanyagokhoz igazodó konkrét recepturát, e közben figyelembe
veszik a speciális igényeket és adottságokat is. A keverőtelepeken alkalmazott
nagyteljesítményű berendezések képesek és alkalmasak arra, hogy igen rövid
idő alatt, igény szerinti mennyiségben, a pontos adagolásnak köszönhetően stabil
minőségben állítsanak elő betont. Az ellenőrzött minőségű alapanyagokhoz kemikáliák
is könnyen keverhetők, melyekkel az adott helyzethez igazodó kedvező tulajdonságokkal
is el lehet látni a beton keveréket, például gondoljunk a friss beton fagyállóságát
növelő kötésgyorsítóra. A folyamatos minőség ellenőrzés nem csak a már kiszállított
betonból vett minták utólagos szilárdági- és egyéb vizsgálatára vonatkozik,
mivel a keverőtelepeken mód van a kiszállításra váró anyagból vett minták meghatározott
paramétereinek azonnali, gyors vizsgálatára is.
A szállításra igénybe vett mixerkocsikat - ha másképpen nem is - látásból mindenki
ismeri, viszont a beton építéshelyi mozgatásához használatos ún. betonpumpák
(betonpumpás autók) már sokak számára ismeretlenek, pedig ezek a berendezések
kímélnek meg minket a talicskázástól és az emeléstől.
Most pedig lássuk azt, ami a legtöbbünk számára húsba vágó, ez pedig a gazdaságosság.
Hogyan lehet valami gazdaságos, ami a házilagos keverésnél jobb minőséget eredményez,
és amihez speciális berendezések, valamint komoly háttérbázis szükséges? Általában
már a beszerzésnél meglepetés éri az érdeklődőt, mint annak idején engem is,
amikor kiderül, hogy a megrendelt transzportbeton még árban is kedvezőbb, mint
a külön megvásárolt sóder és zsákos cement. A szállítás költsége mind a két
esetben jelentkezik, viszont a kész betonnál nem kell bajlódni a rakodással,
és nem kell törni a fejünket a tárolás mikéntjén. Gondolják csak el, nem álja
el az utat napokig egy sóderkupac, és nem kell aggódni azon, hogy fedett tároló
híján elázik a cement. Megjegyzem, a keverőtelepeken az adott beton fajtához
a legmegfelelőbb cementtípust alkalmazzák, nem pedig azt, amit éppen az építőanyag
kereskedőnél lehet kapni, adalékanyagnak pedig nem "egyensódert",
hanem többnyire osztályozott adalékanyagot használnak fel. Az alapanyagok a
nagy tömeg miatt általában kedvezőbb áron állnak a keverőtelepek rendelkezésére,
így a kész beton jóval olcsóbb is lehet, mint a házilagos keverésnél az együttes
alapanyag ár.
Az árkérdést még egyértelműbbé teszi a villanyszámla mellett fizetendő, a beton
keveréséhez és mozgatásához szükséges élőmunka. A házilagos keverésnél az adagolás
sem igazán pontos, a lapát - mint mérőeszköz - nem állja meg a helyét. A "biztonság
kedvéért" többletként adagolt drága cement hatását pedig könnyen kioltja
a keveréskor túladagolt víz, ami leginkább a beton tömörségét rontja, csökkentve
a szilárdságot. Ha még ehhez azt is hozzátesszük, hogy a leendő családi háznál
transzport beton rendelés esetén nem tart egész nap, vagy akár napokig egy
szerkezetrész elkészítése, valóban felcsillannak a munkában megfáradó szemek.
A gyorsaságnak előnyét azonban leginkább a szerkezetek látják, amelyek minősége
és együttdolgozása sokkal jobb lesz a folyamatos és gyors kivitelezésnek köszönhetően.
Pluzsik Tamás
okl. építőmérnök, alkalmazási tanácsadó
(Holcim Hungária Zrt.)