Autóklíma karbantartása

2018-07-02 09:44:12 | Módosítva: 2018-07-02 09:47:17

Új személygépkocsit szinte már alig árulnak klímaberendezés nélkül. Autóklíma használata azért ajánlatos, hogy biztonságosabban, kényelmesebben vezethessünk, be tudjunk állítani egy állandó hőmérsékletet, ami különösen a nagy hőségben szükséges. Segít abban, hogy vezetés közben ne fáradjunk el, ne álmosodjunk el, gyors maradjon a reflexműködésünk, ne fájduljon meg a fejünk, ne szúrjon a szemünk a száraz levegőtől.


A klíma megoldja, hogy ne legyen párás a kocsi utastere, tiszta legyen a szélvédője, jól kilássunk rajta. Esős időben is használjuk a klímát párátlanításra. Fontos az is, hogy baktérium- és vírusmentes levegőt szívjunk be, ne betegedjünk meg. Melegben a klímát csak 6-8 fokkal állítsa alacsonyabbra a kültéri hőmérsékletnél!

A hideg levegőt ne irányítsa közvetlenül testre!

Az autóklímát csak a motor beindítását követően kapcsoljuk be. Érdemes télen-nyáron rendszeresen használni, mert így a berendezés élettartama meghosszabbodik. A klíma téli ritka használata a csőrendszerben szivárgást okozhat (a rendszerben lévő olaj nem kering, így a tömítések kiszáradnak). Az így fellépő fűtőgázhiány károsítja a kompresszor működését, és emiatt több üzemanyag fogy. Hetente legalább egyszer kapcsoljuk be a készüléket, még ha egész rövid ideig is. Ne ijedjünk meg, ha az autó alatt víztócsa jelenik meg, különösen akkor, ha a levegő páradús. Amennyiben a klímaberendezés nem működik megfelelően, azonnal kapcsoljuk ki, és keressünk fel egy klímaszervizt.


Vannak karbantartási munkák, amit mindenképpen szakszervizben kell elvégeztetni. Ott szakszerűen ellenőrzik az utastérbe fújt levegő hőmérsékletét, a rendszer működésében kulcsfontosságú gáz mennyiségét, nyomását, a rendszer működésének hatékonyságát.


A klíma működésének elve a hűtőgáznak a klíma teljes hálózatában való keringetésén alapszik. Ha a berendezés hűtőközege körülbelül 20%-át elveszíti a használata során, a klíma még működik, de jelentősen csökken a hatásfoka. Ezért évente, illetve 15 ezer kilométerenként új gázt és olajat kell tölteni a rendszerbe, tisztítani és fertőtleníteni kell, a pollenszűrőjét (utastérszűrő) pedig ki kell cserélni. A pollenszűrő a műszerfal alatt van beépítve. Port, piszkot, pollent szűr ki a levegőből, így megakadályozza, hogy azok az utastérbe kerüljenek. A pollenszűrőben a mikroorganizmusok szívesen megtelepednek, ezért évente, vagy 15 ezer kilométerenként javasolt a cseréje.


A párologtató közvetlenül a műszerfalba van beépítve a szellőztető rendszer tartozékaként. Ez egy csőkígyó, melynek hőátadó képességét lamellák növelik. A párologtató a légkondicionáló rendszer utolsó része, feladata az, hogy hőt vonjon el a kondicionálandó térből az elvárt hűtőhatást nyújtva. Ez a nem könnyen hozzáférhető hely ideális a baktérium- és gombatenyészetek számára. Innen nem kívánt mikroorganizmusok kerülhetnek az utastérbe. A meleg, nedves klíma optimális körülményeket teremt az apró élőlények elszaporodásához. A baktériumok vagy penészgombák, valamint azok anyagcsere maradványai, illetve végtermékei károsak az egészségre, ezért fontos, hogy a készüléket évente fertőtlenítsük. Ezt saját kezűleg is elvégezhetjük az e célra kapható klímafertőtlenítő spray-vel.


További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Nemzeti Energia- és Klímaterv

A Nemzeti Energia- és Klímaterv (röviden: NEKT), összhangban a Nemzeti Energiastratégia céljaival, legfontosabb célkitűzése az energiaszuverenitás és az energiabiztonság megerősítése, a...


Klímaváltozás hatása hazánkra

Az éghajlatváltozás nemcsak többletfeladatokat, delehetőségeket is ad a vállalkozások és általában agazdaság szereplői számára – állapítja meg a Gazdaság és Vállalkozáskutató Intézet kutatására...