Autóklíma karbantartása

2018-07-02 09:44:12 | Módosítva: 2018-07-02 09:47:17

Új személygépkocsit szinte már alig árulnak klímaberendezés nélkül. Autóklíma használata azért ajánlatos, hogy biztonságosabban, kényelmesebben vezethessünk, be tudjunk állítani egy állandó hőmérsékletet, ami különösen a nagy hőségben szükséges. Segít abban, hogy vezetés közben ne fáradjunk el, ne álmosodjunk el, gyors maradjon a reflexműködésünk, ne fájduljon meg a fejünk, ne szúrjon a szemünk a száraz levegőtől.


A klíma megoldja, hogy ne legyen párás a kocsi utastere, tiszta legyen a szélvédője, jól kilássunk rajta. Esős időben is használjuk a klímát párátlanításra. Fontos az is, hogy baktérium- és vírusmentes levegőt szívjunk be, ne betegedjünk meg. Melegben a klímát csak 6-8 fokkal állítsa alacsonyabbra a kültéri hőmérsékletnél!

A hideg levegőt ne irányítsa közvetlenül testre!

Az autóklímát csak a motor beindítását követően kapcsoljuk be. Érdemes télen-nyáron rendszeresen használni, mert így a berendezés élettartama meghosszabbodik. A klíma téli ritka használata a csőrendszerben szivárgást okozhat (a rendszerben lévő olaj nem kering, így a tömítések kiszáradnak). Az így fellépő fűtőgázhiány károsítja a kompresszor működését, és emiatt több üzemanyag fogy. Hetente legalább egyszer kapcsoljuk be a készüléket, még ha egész rövid ideig is. Ne ijedjünk meg, ha az autó alatt víztócsa jelenik meg, különösen akkor, ha a levegő páradús. Amennyiben a klímaberendezés nem működik megfelelően, azonnal kapcsoljuk ki, és keressünk fel egy klímaszervizt.


Vannak karbantartási munkák, amit mindenképpen szakszervizben kell elvégeztetni. Ott szakszerűen ellenőrzik az utastérbe fújt levegő hőmérsékletét, a rendszer működésében kulcsfontosságú gáz mennyiségét, nyomását, a rendszer működésének hatékonyságát.


A klíma működésének elve a hűtőgáznak a klíma teljes hálózatában való keringetésén alapszik. Ha a berendezés hűtőközege körülbelül 20%-át elveszíti a használata során, a klíma még működik, de jelentősen csökken a hatásfoka. Ezért évente, illetve 15 ezer kilométerenként új gázt és olajat kell tölteni a rendszerbe, tisztítani és fertőtleníteni kell, a pollenszűrőjét (utastérszűrő) pedig ki kell cserélni. A pollenszűrő a műszerfal alatt van beépítve. Port, piszkot, pollent szűr ki a levegőből, így megakadályozza, hogy azok az utastérbe kerüljenek. A pollenszűrőben a mikroorganizmusok szívesen megtelepednek, ezért évente, vagy 15 ezer kilométerenként javasolt a cseréje.


A párologtató közvetlenül a műszerfalba van beépítve a szellőztető rendszer tartozékaként. Ez egy csőkígyó, melynek hőátadó képességét lamellák növelik. A párologtató a légkondicionáló rendszer utolsó része, feladata az, hogy hőt vonjon el a kondicionálandó térből az elvárt hűtőhatást nyújtva. Ez a nem könnyen hozzáférhető hely ideális a baktérium- és gombatenyészetek számára. Innen nem kívánt mikroorganizmusok kerülhetnek az utastérbe. A meleg, nedves klíma optimális körülményeket teremt az apró élőlények elszaporodásához. A baktériumok vagy penészgombák, valamint azok anyagcsere maradványai, illetve végtermékei károsak az egészségre, ezért fontos, hogy a készüléket évente fertőtlenítsük. Ezt saját kezűleg is elvégezhetjük az e célra kapható klímafertőtlenítő spray-vel.


További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Átmeneti fűtések, nyaralófűtés

Az átmeneti évszakokban gyakran alternatív fűtési módszerek után nézünk. Szükség lehet erre alassan beüzemelő nyaralókban, de akár az állandó fűtési rendszerű lakásokban is, ahol a központi...


Légtisztítás klímával

Az allergiában szenvedők mindent megtesznek, hogy legalább a lakáson belül csökkenteni tudják a pollen koncentrációt és az allergén por mennyiségét. Erre a célra a legkülönbözőbb árú és tudású...