Épületszigetelés előtt
Előnyök, de inkább buktatók szokott felmerülni a gond, hogy útban van a klíma kültéri doboza. Mostanában egy klímás sem ér rá, ezért sokan megpróbálják maguk levenni a kültéri egységet. Lépésről lépésre, leírom, hogyan lehet ezt szakszerűen kivitelezni, hogy a gép ne károsodjon, és a hűtőközeg is megmaradjon. Szükséges szerszámok: PH2 csavarhúzó, állítható kulcs, 4 vagy 5 mm-es imbuszkulcs, rongy, szigetelő szalag, nylon zacskó. A csavarhúzó segítségével vegyük le a kültéri egységről a deklit (a csatlakozókat takaró lemezt), és az állítható kulccsal csavarozzuk le a sarokszelepekről a kupakokat. A kupakok alatt egy-egy imbuszcsavart találunk, ezek segítségével lehet nyitni-zárni a sarokszelepeket, melyek összekötik a csöveket, a kültéri egységgel. Általánosságban elmondható, de nem törvényszerű, hogy a japán gépekhez 4-es, a kínaiak pedig 5-ös imbuszkulcs kell.
Kapcsoljuk be hűtésre a légkondicionálót. Ha túl hideg van, és nem indul a kompresszor, akkor a beltéri fedele alatt, a hőcserélő jobb oldalán lévő hőérzékelő szondára tegyünk egy meleg vizes szivacsot. Zárjuk el ütközésig a vékonyabbik cső sarokszelepét – nem szabad meghúzni, csak ütközésig tekerjük. Egy idő után megváltozik a kompresszor hangja, lehet hallani, hogy kezd erőlködni a motor. A cső hosszától függően pár percig hagyjuk szenvedni a gépet, majd zárjuk el a vastagabb cső sarokszelepét is. Ha ez megvolt, kapcsoljuk le a klímát a távirányító segítségével. Ehhez a művelethez a klímaszerelők manométert (nyomásmérőt) használnak, ami pontosan mutatja, hogy mikor szívta vissza a kompresszor az összes hűtőközeget. Előfordulhat, hogy még mielőtt elzárnánk a szívó oldali (vastagabb) sarokszelepet, leáll a kompresszor, mert hibát észlel. Ilyen esetben nyissuk meg a sarokszelepeket, és kezdjük újra a visszaszívatást, de ezúttal legyünk gyorsabbak. Tegyük rá az állítható kulcsot az egyik hollandira és óvatosan nyissa meg. Rövid szisszenést kell hallania, ami nem a túlnyomás, hanem a vákuum miatt van, hiszen az előbb visszaszívattuk a csövekből, a kültéri egységbe, a hűtőközeget. Csavarjuk le a sarokszelepekről a hollandereket. A csövekből olaj fog csöpögni, húzzunk rájuk egy erős nylon zacskót és gondosan rögzítsük szigetelőszalaggal. Nagyon fontos, hogy a csövekbe sem por, sem nedvesség nem juthat!
A sarokszelepek csatlakozóit is meg kell védeni a nedvességtől és a portól. Ha várhatóan huzamosabb ideig nem kerül vissza a klíma a helyére, akkor érdemes ledugózni a csatlakozókat, ugyanis a sarokszelepek többsége nem zár megbízhatóan, és a hűtőközeg szépen, lassan elszivárog.
Miután áramtalanítottuk a klímát, kiköthetjük a betáp és a kommunikációs kábelt, de előtte csináljunk egy fotót, hogy mi hova volt kötve. Láttam már a beltériből elinduló olyan 5x1,5 MT kábelt, ami a kültérihez érve 4x1 lett, úgy hogy, tessék csak nyugodtan lefotózni egy telefonnal, vagy alkoholos filccel ráírni a dekli belsejére a kötési sorrendet. Ezzel elkészültünk a szétkötéssel, most már leszerelhetjük a klímát.
A második lépés a sarokszelep kupakjainak lecsavarozása
Ne húzzuk meg erősen, elég csak ütközésig tekerni
Zárjuk el a vastagabb cső sarokszelepét is
A klíma csöveinek leszerelése, csavarjuk le a sarokszelepekről a hollandereket
A sarokszelepek csatlakozóit is meg kell védeni a nedvességtől és a portól
Sipos Ákos (https://legkonditisztitas.hu)
A cikk videó változata:
Klímatisztítás és visszaszerelés
Leszerelés után érdemes alaposan kimosni a kültéri egységet, ilyenkor jobban hozzáférhető, mint amikor már újra a falon van. A visszaszereléshez szükséges pár speciális eszköz és némi szaktudás, valamint jó eséllyel meg kell toldani a csöveket is, ezért azt javaslom, hogy ezt bízzák klímaszerelőre. A leszerelésnél is el lehet követni olyan hibát, ami tönkreteheti a klímát, de a felszerelésnél még az apróbb hiányosságoknak is komoly következményei lehetnek.
Hibalehetőségek a klíma leszerelésnél
A konzolt nem illik fent hagyni a falon és rászigetelni. Egyrészt azért, mert miután rákerül 10-15 cm szigetelés, biztos, hogy rövid lesz, másrészt, bevezeti a vizet a szigetelés alá, kivezeti a hőt és a frissen színezett falon megjelenik a rozsdacsík. Nem megfizethetetlen egy új konzol, de akár egy átfestéssel is szépen fel lehet újítani a régit. Ha csak elvágjuk a rézcsöveket, akkor a hűtőközeg kiáramlása komoly égési sérüléseket okozhat. Pár éve a híradóban volt egy színesfém-tolvaj, akinek a keze ráfagyott a rézcsőre. A sarokszelepek elzárásánál figyeljünk arra, hogy oldal irányba ne nyomjuk el az imbuszkulcsot. A csavar tömítése könnyen ereszt, és a nagy nyomással kiáramló hűtőközeg néhány centiről, még egy-egy pillanatra is fájdalmas élmény. Régi berendezéseknél előfordulhat, hogy a sarokszelep elzárása közben az imbuszcsavar tömítése elszáll. Ilyenkor jól jön egy odakészített rongy, ami tompítja a hűtőközeg kiáramlásának kellemetlen hatásait.