Mechanikus autóvédelem

2010-07-18 01:14:24 | Módosítva: 2010-07-21 02:11:17

Ellophatatlan autó nincs, a profi tolvajok mindenképpen elviszik az autót, ha a megrendelésnek megfelel a mi gépkocsink. Mégis mindannyian megpróbáljuk valamilyen módon megvédeni értékünket az "alkalom szülte" tolvajoktól.

Továbbra is tartja magát, sőt erősödik az a nézet, hogy igazi, megelőző védelmet az autó-tolvajok ellen csak azok a mechanikus autólopás-gátlók nyújtanak, amelyeknek eltávolítása sok időt és kemény, izzadságos munkát igényel, komoly szerszámozottság mellett, amelyek helyszínre vitele és használata igen feltűnést keltő, ezért növeli a lebukás veszélyét.

Kormányzárak

A kormányzár egy költségkímélő megoldás, amely egy retesz segítségével megakadályozza a kormány forgatását. Ilyen hatékony eszköz - a mostanra már világszerte elismert - AUTOLOK termékcsalád. E kormánybilincsek a mechanikus lopásgátlók hazai és külföldi tesztelésein évek óta az első helyen állnak.

Az AUTOLOK kormányzárak nemcsak a kormányt rögzítő csavarokhoz teszik lehetetlenné a hozzáférést, és a kormány ív kivágással szemben hatásosak, de egyedülállóak a légzsákvédelem területén is. Keményen és kitartóan ellenállnak minden erőszakos fizikai támadásnak. A tesztek szerint 10 percen belül nem lehet eltávolítani, de néhány kényszerű esetből kiderült, hogy 40-60 percre van szükség a leszedésükhöz, műhelyben rendelkezésre álló felszereltség mellett.
A teszteléseknél elismert és a gyakorlatban világszerte tapasztalt biztonságuk mellett egyedülálló az elrettentő hatásuk, ami óriási előny a beépített eszközökkel szemben, amelyek, bár viszonylag jók, de nem látszanak, és védelmi képességük is korlátozottabb a legtöbb autó típusnál. Nem lebecsülendő a jó árfekvésük, ami fele vagy harmada egy beépített sebességváltózárénak, és töredéke egy valamire való elektronikus eszközének. Az sem mellékes, hogy autócsere esetén nem kell megválni tőlük, hiszen átrakhatók az új kocsira.

Váltózárak

A sebességváltó átalakítása után egy egyedi mágneszáras kulcs segítségével megakadályozhatjuk, hogy az autónkat sebességbe tegyék. Automata és manuális sebességváltó esetében is gyakran alkalmazzák, egyes autótípusokba gyárilag is beépítik. A hazánkban árusított legfontosabb típusokat foglaljuk össze.

Construct

A Construct váltózár a legtöbb személy-és haszonjárműbe beszerelhető, annak váltótípusától függetlenül. Egyszerű a használata, kulcs 180 fokos fordításával nyit-zár. Minden eleme úgy van elhelyezve, hogy ne zavarja a gépjármű belső terének képét, és a gépjármű többi berendezésének működését se befolyásolja. A szerkezeti kialakítás nem teszi lehetővé a berendezés véletlenszerű zárását. Beszerelés után a rendszer nem bontható meg. A váltózár blokkolja a váltókart, vagy szükség esetén a váltómechanizmust is, kézi váltós gépkocsinál hátramenet helyzetben, automata és automata/szekvenciális váltónál "parking" fokozatban. A szerelés módja nem teszi lehetővé a váltózár utcán történő kiszerelését.

Diamond-lock

A Diamond-lock váltózárnak két típusa létezik, a hagyományos "stift-lock" zár, amikor is egy 13-19 cm-es acél stiftet kell kivenni nyitáskor és a helyére tolni záráskor. Ennél a megoldásnál gyakran hagyományos módon, az alváz megfúrásával történik a konzolvas rögzítése az alvázhoz, bonthatatlan kötéssel, de létezik hozzá már autó-specifikus konzol, ami azt jelenti, hogy azt az autó gyári csavarpontjaira szerelik.
Abban az esetben, ha szükséges, a zár úgy van kialakítva, hogy a mechanika (bowden, rúd) is védve legyen a váltókarról történő leakasztás ellen egy ún. segédvassal, aminek a fölszerelésével direktben a mechanikát és nem a váltókart blokkolják.
A Diamond-lock másik típusa az ún. "comfort-lock", amelynél már nem kell egy acéltüskével bajlódni, hanem egy direkt áttétel segítségével kulcs forgatásakor betolódik a záróstift a helyére, nyitáskor pedig kihúzódik onnan. Természetesen a stift mozgását a kezelő nem érzékeli, az a boksz, vagy a kulissza alatt történik, a kezelő csak egy kulcslyukat lát a box oldalán. Kilógása a box oldalán kb. 1-1,5 cm, és a váltókar síkjától előrébb esik. Betétje a svájci eredetű KABA, ami a biztonsági zár piacon az egyik etalon.

Bear-lock

A Bear-lock sebességváltózárak a nagyfokú biztonság illetve kedvező áruk mellett rendkívül egyszerű és gyors beszerelhetőségük miatt váltak közkedvelté. A váltózárnak két típusát különböztetjük meg, a hagyományos stiftes zárat és a legújabb, "press & lock" fantázianevűt. A Bear-lock press & lock záraknak is több fajtája van. A hagyományos "ki-beugrós" betétfejesnél záráskor a kiálló betétfejet (ez maximum 2 cm) egy toló-fordító mozdulattal a helyére nyomjuk kulcs nélkül, és kulcs elfordítása után visszapattan alaphelyzetbe, tehát semmit nem kell kivenni!
Megjelentek az olyan zárak, amelyeknél a betétfejen csak fordítani kell egy negyedet kulcs nélkül. Itt benyomni sem kell már semmit, és kulcs ellenfordításával nyit.
Hogy melyik autótípushoz melyik zár kapható, azt kizárólag a gyártó dönti el, a beszerelőnek ebbe nincs beleszólása. Mindegyik Bear-lock váltózár típushoz 3 kulcs és egy kódkártya jár, amellyel a későbbiek folyamán annak birtokosa szükség esetén kulcsot tud másoltatni.

Defend-lock

A modern, professzionális váltózárak fő ismérve, hogy típus-specifikusak, azaz a legjobb hatékonyság elérése érdekében az adott autótípusra szabottak. A Defend-lock záraknak 4 fő típusa létezik, amelyek közül az autó típusa szabja meg, hogy melyiket kell beszerelni. A gondos anyagválasztásnak, a magas szintű technológiának és a precíz tervezésnek köszönhetően a Defend-lock modellek tökéletesen védettek törés, fúrás és zárkihúzás ellen.
A váltózárak beszerelése során általában nincs szükség az autó fém alkatrészeinek átalakítására, azaz nem kell a járművet fúrni, faragni, mert a tekintet elől rejtett helyeken a váltózár bonthatatlan csavarkötéssel kapcsolódik a karosszériához.

Defend-matic

A Defend Matic a Defend Lock prémium kivitele. Ötvözi a Defend Lock védelmét az elektromechanikus vezérlés kényelmével. A váltózár működése egy chip segítségével történik, kulcsot nem kell használni. Az utastér egységét nem bontja meg, az érzékelőt a megrendelő kívánsága szerint helyezik el.

Tytan-Dipol

A Tytan-Dipol sebváltózár szerelése bonthatatlan kötéssel történik a váltókulisszára, a boksz alá törőfejes csavarok ill. anyák segítségével, a gyári pontok felhasználásával, így az autó garanciája ebben az esetben sem sérül. Két típusa is létezik: csak kiugró változat, és a tárcsás ABLOY zárszerkezet - fúrás, zárbetörés, fésűs nyitás ellen. Ez utóbbi különösen erős védelmet jelent, a szakemberek is kiválónak értékelik.

Pedálzárak

Érdekes megoldások, egyelőre nem elterjedtek a nehézkes fel- és leszerelhetőségük miatt, de egyediségük hathatós védelmet képes nyújtani. Előnyük, hogy az autóban ülve nem iktathatók ki, a tolvajnak muszáj a nyitott ajtón keresztül "dolgoznia". Váltózárral kiegészítve még hatékonyabb lehet.

Szelepőr

A szelepőr elnevezésű gépjármű lopásgátló eszköz olyan zseniális, mint amilyen egyszerű: a fizika legalapvetőbb törvényszerűségeit használja fel működéséhez, semmilyen energiaforrást nem igényel.
Megállás után egyszerűen fel kell helyezni a gépkocsi kerekére (a korábban felcsavarozott adapterre), majd a mellékelt kulcs segítségével lezárni. Lezárt állapotban pedig nem lehet többé levenni a szelepről.
A szelepőr jogosulatlan használat esetén automatikusan aktiválja magát. A forgó keréken ébredő centripetális erő elmozdítja a fejben található súlyt, s ez egy belső rudazat segítségével leereszti a gépjármű kerekét. Biztonsági okokból a leeresztés folyamatosan és nem hirtelen történik, de mintegy 500 méter megtétele alatt a kerékben lévő levegő nagy része távozik, s ezzel a további használatot lehetetlenné teszi.

UV gravírozás (kiegészítő védelem)

A holland Permanentmark Security Systems cég termékeivel több, mint 700 000 gépkocsit jelöltek már meg. A Permanentmark újdonsága a csak UV-fényben látható biztonsági jelölés a karosszéria-elemeken. Az ötlet nem új, csak a technológia, amelynek segítségével sokkal szélesebb körben elérhetővé válik. A rendszer legnagyobb előnye, hogy egyszerre használ látható és láthatatlan jelöléseket, így elkerülhetővé válik, hogy későn, csak az eltulajdonítás után derüljön ki a gépkocsi nyomon követhetősége.

A Permanentmark rendszerrel belegravírozható a gépjármű alvázszáma az összes üvegbe és a karosszériaelemek belső felületére (alapból 24 jelölés). Opcionálisan a lámpák, a könnyűfém felnik és a belső műanyagok is jelölhetőek. A gravírozás nem egy egyszerű felületi jelölést jelent, hanem mély, kémiai maratást, ami csak a felület rongálásával távolítható el. Az üveg jelölése esetén nem keletkeznek felületi mélyedések, mint a homokfúvásos gravírozásnál, továbbá az eredmény sokkal diszkrétebb, nem csúfítja el a gépjárművet. A karosszériaelemeken a jelölés csak UV-sugárzás hatására látszik, de a nyári időszakban az erősebb UV-A és UV-B sugárzás miatt szabad szemmel alig észrevehetően láthatóvá válik.
Az eljárás fedőlakk nélküli fényezésen nem végezhető el, de a normál fényezésű gépkocsik a 90-es évek közepétől már fedőlakkal rendelkeznek.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Bérces Balázs


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

EC motoros akkus kéziszerszámok

A Bosch új akkus kéziszerszámaihoz új, teljesítményt növelő megoldást fejlesztett ki, amely hatékony az erőteljesebb csavarozási, fúrási, vágási és csiszolási munkáknál. Az új technológia...


Nedves és penészes lakóterek belső szigetelése

Sok lakóépületben küzdenek a rossz hőszigetelő képességű falazatok, a hőhidak következtében kialakult páralecsapódás, illetve a talajnedvesség felszívódásának következményeivel: a nedves falakkal,...