Sokszor keverjük azon kifejezéseket, hogy számla, garancia papír, jótállási jegy, blokk. Pedig mindegyik ugyanarra szolgál: vásárlásaink igazolására, és az azzal kapcsolatos jogérvényesítési lehetőségre. Egy 2003-as GKM rendelet szerint bizonyított a fogyasztói szerződés megkötése, ha a fogyasztó bemutatja az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot. Ezen bizonylat lehet aztán számla, blokk, hívhatjuk bárhogy: ha bizonyítja, hogy fizettünk az azon szereplő termékért, az azon szereplő összeggel, akkor máris élhetünk szavatossági jogainkkal, ha hibás a termék. Azaz kérhetünk javítást, cserét, megfelelő árleszállítást, vagy végső esetben a termék vételárát a korábban megismert módon és feltételekkel.
Jótállási jegy a jogaink védelmében
A garancia vagy jótállási jegy (mely egyébiránt egy és ugyanaz, bár a jogszabály jótállási jegyként érinti a kérdést) arra való, hogy kifejezetten jótállási igényünket érvényesítsük. Ha ilyet nem kapunk, vagy szabálytalanul töltik ki azt számunkra az eladás helyszínén, a jótállás akkor is jár nekünk. Persze nem árt tudnunk bizonyítani a vásárlás tényét, ehhez pedig jó, ha rendelkezünk akár a jótállási jeggyel minden esetben kérjük el, még akkor is, ha ezt külön kérés nélkül is rendelkezésünkre kellene bocsátani , vagy a vásárlást igazoló bizonylattal. A jótállási jegynek egyébiránt formai mintája nem, csupán tartalmi követelményei vannak: ez a vásárlás alapadatain kívül tartalmazza a fogyasztót megillető jogokat, és a vásárlás vagy üzembe helyezés időpontját is.
Dupla bosszankodás helyett papírhalmozás
Sokan csak akkor veszik észre, hogy nem kaptak jótállási jegyet, vagy az hibásan lett kitöltve, amikor a termék meghibásodott. Mivel a jótállási kötelezettséget nem a jótállási jegy teremti meg, hanem a vásárlás, ezért jótállási jogaink nem szűnnek meg akkor sem, ha azt nem adják át részünkre. De ismételjük, a vásárlás tényét muszáj igazolnunk, erre pedig megfelelő a számla is. Mindenesetre jól tegyük el mind a jótállási jegyet, mind a vásárláshoz kapott egyéb iratokat, bizonylatokat, különösen akkor, ha nagyobb értékű terméket veszünk. Ebben az esetben elkerülhetjük a dupla bosszankodást, éppen elég, hogy elromlott az akár csak pár napja vásárolt áru. Nem kell amiatt is idegeskedni, hogy annak javítását vagy cseréjét csak térítés ellenében vállalja a szerviz, vagy a vállalkozás, mert nem tudjuk igazolni a vásárlás tényét.