Az ezernyi autóra szerelhető tető-csomagtartónak egy közös pontja van: mind az autóhoz kapcsolódó talpszettre és az azokat összekötő keresztrudakra épül. Az autós divat folyamatos változása a tartók kapcsolódási pontjait is folyamatosan változtatja. Más talpszett kell az idősebb esőcsatornás járgányokra, a fix pontos rögzítéssel kialakított autókra, a tetőkorlátos (jellemezően egyterűek és terepjárók) és a tetőkorlát nélküli autókra, a T-profilos tartóval rendelkező járművekre és persze az egyedi tetővel rendelkező autókra is. Hogy a keresztrudakra milyen tartót rögzítünk, annak szinte csak a képzeletünk szab határt.
A legtöbbféle holmit elnyelő tartók egyértelműen a különféle boxok, amelyeket már nem csak a tetőre szerelhetünk, hanem a vonóhorogra rögzíthető kerékpártartóhoz is csatlakoztathatók. Ezekből az autó csomagterével gyakran megegyező térfogatú (akár 450 l) tárolókból óriási a választék, a snowboard és a maximum 6 pár síléc szállítására tervezettektől a babakocsi elnyelésére kitalált darabokig. Az igényesebb típusokat szélcsatornában tesztelik, és a jobb pakolhatóság érdekében két oldalról nyithatók, valamint akár hatpontos központi zárral is védettek. Alapszabály, hogy az autónknak megfelelő méretű és formájú boxot válasszunk, hisz egy Fiat Puntora és egy VW Passat kombira más box kell.
A tetőkosarak vagy csomagtartó kosarak a tető-boxok 'ősei', melyek mindössze egy fém vázból állnak, így nagyobb tárgyat is rögzíthetünk hozzájuk, viszont a csomagokat vízálló ponyvával kell a külső hatásoktól védeni. Ezen csomagtartókhoz még spoilert is vásárolhatunk a kisebb légellenállás érdekében.
A biciklis kerékpártartók régebbi típusai egy sínhez rögzítették a kereket, és az alsócsőnél fogták a vázat, míg ma leginkább az első kerék kivétele után az első villát kell a tartóhoz rögzíteni, ami így merevebb kapcsolatot ad, az autó légellenállása is kisebb lesz, továbbá nem jelent gondot, ha különleges geometriájú biciklit szállítunk. Fordítsunk figyelmet a kerékpártartók minőségére is, a nem megfelelően gumírozott tartó megsértheti a biciklit, míg a nem elég erőssel izzasztó perceket szerezhetünk vezetés közben.
Az egyterűekhez, terepjárókhoz és egyéb magasépítésű autókhoz találták ki a csomagtér-ajtóra és a vonóhorogra rögzíthető kerékpártartókat. Ezekből a fajtákból fejlesztette ki néhány autógyár a gyárilag a lökhárítóból kihúzható kerékpártartókat. A vonóhorogra rögzíthető tartók praktikusabb fajtái kibillenthetők alaphelyzetükből, így a csomagtartó felszerelt biciklitartó mellett is elérhető marad.
Ha nincs vonóhorog az autónkon, akkor a kerékpárszállításhoz csomagtér-ajtóra rögzíthető tartóra van szükségünk. Ezek a karosszériához puha gumifejekkel, míg a csomagtartófedélhez hevederekkel kapcsolódnak. A jobb típusokon, a hevederfüleket nem lehet a csomagtartó nyitása nélkül kiakasztani. Ezen tartók rögzítése a tetőtartókénál lassabban megy, itt alapvető fontosságú a rudak megfelelő helyzetének és a hevederek hosszának pontos beállítása. Az ilyen tartóknak van egy - pakolást megkönnyítő - alacsonyabb állása, így a biciklit nem kell mellmagasságnál magasabbra emelni. Természetesen az sem jelent problémát, ha a pótkerék is a csomagtartón foglal helyet, ekkor egy adapterrel lehet a pótkerékhez rögzíteni a tartót.
Szintén elkerülhető a biciklik fárasztó emelgetése, ha utastéri kerékpártartót használunk. Ilyenkor a bicikli hátsó részét hevederekkel kell rögzíteni, míg az első villát, a tartóra kell ráültetni. A tartót a kiszerelt hátsó üléssor által szabadon hagyott horgokhoz, az Isofix- ülésrögzítés harmadik, felső pontjához vagy a gyártó által előkészített horgokhoz lehet rögzíteni.
Amennyiben kajakot, kenut vagy más kisebb csónakot kívánunk szállítani, megint csak a tetőre kell pakolnunk. A külön ezekhez a vízi sporteszközökhöz tervezett tartók, hevederekkel és gondosan gumírozott felületekkel várják a rakományukat, amit nagyon helytakarékos módon kissé oldalra döntve tárolnak. Ráadásként még külön árboc és evezőtartót is vásárolhatunk.
Minden csomagtartó fajtánál lelkiismeretesen tartsuk be a sebesség, súly és egyéb biztonsági előírásokat, és ha nem vagyunk biztosak a helyes használatukban, feltétlenül kérjünk segítséget. Sokan az autó maximális tetőterhelésébe elfelejtik a csomagokat tartó boksz súlyát beleszámítani, így akaratlanul is túlterhelik gépjárművüket. Ne hagyjuk figyelmen kívül a KRESZ előírásait sem, a tetőcsomagtartón szállított csomagok maximálisan 40- 40 cm-t lóghatnak túl előre ill. hátra az autó hosszán. A csomagtartóra való rögzítéshez lehetőleg ne gumipókokat használjunk, hanem szorítószerkezetes hevedereket.
Felmálházva
Tetőcsomagtartók
A különféle autós csomagtartók használatával nem csak megduplázhatjuk egy alsó-középkategóriás autón a csomagok rendelkezésére álló teret, hanem rengeteg sporteszköz szállítását oldhatjuk meg kényelmesen és biztonságosan.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Tetőbevilágító
A kitűnő hőszigetelő képességű felülvilágító kupola ipari, kereskedelmi és középületek lapostetőibe történő beépítésre alkalmas, maximum 25 fokos tetőlejtésig. A többhéjas kivitelű, különböző...
Üzemképtelen autók a közterületeken
Sok üzemképtelen járművet tárolnak közterületen, a városokban ezzel is csökkentve a szabad várakozóhelyek számát. Üzemképtelen járműnek az a jármű minősül, amelyik nem vehet részt vagy nem képes...