Pedelec kerékpárok

2013-06-25 09:57:44 | Módosítva: 2013-06-26 08:19:51

A "pedelec” mozaikszó a pedal, electric és cycle szavak összeolvadásából született, és utal a lényegre: pedálozás közbeni elektromos rásegítés.

A pedelec lényege, hogy önálló kerékpárként vagy beépítő szettként árulva, kizárólag tekerés közben nyújt segítséget. Ebből rögtön kiderül, hogy a pedelec nem egyenlő az eBike-al, azaz a klasszikus értelemben vett elektromos kerékpárral. Itt nincsen „gázkar”, a rásegítés kizárólag akkor működik, amikor a kerékpáros is teker. Másik fő ismérv, hogy a motor folyamatos teljesítménye nem haladhatja meg a 250 W-ot, valamint a rásegítésnek 25 km/h sebesség felett ki kell kapcsolnia. Ezen szabályok betartásával jogosult a jármű a pedelec nevet viselni, és jelenleg semmiféle jogosítvány, illetve műszaki vizsga nem szükséges a használatához.


A pedelec elektromos kerékpárok legfőbb jellemzői a hosszú élettartam, kiváló minőség és megbízhatóság. Más elektromos kerékpárokkal szemben a pedelec egyszerű kerékpárként is alkalmas a közlekedésre. A pedelec elektromos kerékpárok váza alumínium, szerelvényei pedig rozsdamentes anyagokból készülnek. Ennek eredményeképp a várható élettartamuk akár a 20 évet is elérheti. A pedelec elektromos kerékpárok akkumulátorai típustól függetlenül lítiumion akkumulátorok, melyek nem igényelnek olyan odafigyelést, mint a hagyományos elektromos kerékpárok áramforrásai. A pedelec bringák súlya fele akkora, mint a hagyományos elektromos kerékpároké, így az idősebb bringázók is könnyebben tudják mozgatni. A kisebb súly mellett a motorteljesítmény azonos a hagyományos elektromos kerékpárokéval, de annak dinamikája más.

Hajtás

A pedelec-ek világában a hajtómotorok teljesítménye és elhelyezkedése általában a kerékpár koncepciójától függ. Egy agyváltós városi bringába értelemszerűen nem lehet hátsó agymotoros meghajtást szerelni, csak középső vagy első agymotort. Az első agyba épített motor előnye, hogy a bringa súlypontját kis mértékben befolyásolja, tetszőleges váltórendszert szerelhetünk a bringára, akár agyváltót is, egyszerű az utólagos beszerelés, és ez a legolcsóbb a három rendszer közül. Hátránya viszont, hogy nehezíti az irányítást.


A hajtóműbe integrált hajtás előnye, hogy megfelelő súlypontja lesz a bringának, ezzel együtt kiváló lesz az irányítása, és a rendszer által okozott többletsúlyt alig érezzük meg. Hátránya, hogy utólagos beszerelésre nem alkalmas, ugyanis speciális vázkialakítást követel meg. További hátrány, hogy csak a gyári hajtóművel használható. A hátsó agyba épített motor (pontosabban a hátsó agy helyén elhelyezkedő agymotor) előnye, hogy használatával nem változik a kerékpár irányíthatósága, szinte bármilyen méretű, és teljesítményű motor beszerelhető. Hátránya, hogy ennél a megoldásnál sem szabadon választható a váltórendszer, mivel jelenleg egyiket sem lehet fogaskoszorúval ellátni, így le kell mondanunk a felső kategóriás meghajtásról.

Akkumulátor, vezérlés

Az akkumulátorok pár kivételtől eltekintve litiumion bázisúak, tehát nagy kapacitás mellett kis súllyal rendelkeznek. Érdekességképpen egy elektromos kerékpár 14 Ah kapacitású akkupakkja 13,2 kg, a pedelec bringák között vezető gyártónak számító cég 13,5 Ah-s akkupakkja pedig 2,3 kg.Elhelyezésüket illetően lehetnek a csomagtartóra szerelhetőek, vagy egyből egy speciális csomagtartóba integráltak, vázra szerelhetők vagy ugyancsak a vázba integrált megoldások. Újabban már hátizsákba helyezhető akkupakkot is vásárolhatunk. A rendszer irányító központját a kormányra szerelve találjuk meg. Innen lehet vezérelni, hogy milyen erővel segítsen minket a motor, vagy hogy milyen pedálfordulat alatt kapcsoljon be a rásegítés. Ezen tulajdonságok mellett, az esetek túlnyomó részében egy teljes értékű kerékpáros komputer is kapunk, illetve egyes típusoknál az okostelefonunkról vezérelhető a hajtás.


A pedelec rendszerek többféleképpen működhetnek. A nyomatékérzékelősek 1:1 arányban segítenek minket, ez azt jelenti, hogy amilyen nyomatékkal hajtjuk a bringát, a rendszer ugyanannyi nyomatékot tesz hozzá a meghajtáshoz, így kétszerezve meg erőnket. A pedálfordulat-érzékelőseknél pedig beállíthatjuk a számunkra kényelmes pedálfordulatot, és a rendszer úgy variálja a rásegítés mértékét, hogy a fordulat mindig azonos legyen.

Előnyök, hátrányok

A pedelec bringák vitathatatlan előnye, hogy olyan érzés velük kerékpározni, mintha folyamatos hátszelünk lenne. Nagyon sok helyzet van, amikor ez jól jöhet. Ilyenek például, ha meredek utcában lakunk, és a hazajutás önerőből szinte lehetetlen. Ha minden nap kerékpárral járunk be dolgozni, és vigyáznunk kell rá, nehogy leizzadjunk. Szintén ideális, ha nehéz csomagokkal megpakoltan közlekedünk, és nagyon nehezünkre esik a tekerés. Sokan vannak úgy vele, hogy szívesen feltekernének a közeli hegyekre, de koruk és rossz ízületeik miatt erre már maguktól nem képesek.


Természetesen van némi hátrányuk is. A legfontosabb ilyen tulajdonság, hogy ezek a kerékpárok a plusz felszerelés miatt sokkal nehezebbek, mint „hagyományos” társaik, így nehezebb őket felrakni a vonatra, felcipelni lépcsőkön. A másik hátránya, hogy az ára egy egyszerűbb robogóéval vetekszik. Azonban nem szabad elfeledkezni arról a tényről, hogy egy pedelec fenntartása elenyésző egy robogóéhoz képest, és egy kerékpár nyergében számtalan olyan helyre juthatunk el, ahova egy robogóval sohasem.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Bérces Balázs


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Hogy használjuk a nyitott kerékpársávot

Még csak rövid ideje vezette be a KRESZ a nyitott kerékpársáv fogalmát, így használata gyakran konfliktusokhoz vezet az autósok és a kerékpárosok között. A nyitott kerékpársávot – amely a...


Elektromos kerékpár utólag

Az elektromos kerékpárok sajnos meglehetősen drágák, a másik gond pedig az, hogy ha az ember megvesz egy elektromos kerékpárt, mihez kezdjen a régi biciklijével, elvégre nem túl fenntartható...