Ezek a kenuk és kajakok ugyanis hőre lágyuló műanyagból, pontosabban polietilénből, egy darabban kiöntve készülnek. Ebből következik, hogy nagy melegben a csónaktest anyaga megpuhulhat, és a mederben levő éles kövek vagy más éles anyagok beszakíthatják, berepeszthetik a csónakok falát. Túrázás közben ez elég baj, ám a napközben megsérült hajótestet saját kezűleg is ki lehet javítani, feltéve, ha van kéznél egy hőlégfúvó vagy gázforrasztó készülék és egy sima lapos acélszerszám, pl. spatulya vagy széles pengéjű csavarhúzó. Az ilyen kényszerű javításokat azonban hazatérve ajánlott egy műanyaghegesztővel szebb kivitelben elvégezni, ha az igényes javítás a cél. A szakszerű, utólagos javítások a kiviteltől függően néhány ezer forint költséget jelentenek a tulajdonosnak, ami nem mondható túl megterhelőnek.
Sajátkezű javítások
Van rizikójuk, nevezetesen, hogy a javítás közben a túlmelegített felület hullámossá válhat, vagy a kis hibából nagy lyuk lesz, amit már csak hozzáértő szakember képes helyrehozni. Ezért felkészülés gyanánt a túra előtt egy értéktelen, használaton kívüli polietilén tárgyon célszerű próbálkozni a repedések összeforrasztásával.
A javítás előtt a csónaktesten pontosan meg kell keresni a repedést, ami a számtalan karc miatt nem is olyan könnyű feladat. Erősebben megnyomva a hosszabb repedés elég gyorsan megtalálható, és a helye ragasztószalaggal körül maszkolva megjelölhető. Ha így nem sikerülne a rés helyét behatárolni, akkor a magasabbra bakolt csónakba öntött víz segítségével lehet a repedés vagy lyuk helyét felderíteni. A csónakot ezután megfordítva ki kell szárítani kívül belül. A sérülés helyét belülről jól alátámasztva megelőzhető a hevítéskor óhatatlanul meglágyuló anyag behorpadása. Az alátámasztási felület mindig nagyobb legyen a sérülés helyénél.
A repedés közvetlen helyét a hőlégfúvóval vagy a gázforrasztó forró levegőjével fokozatosan melegítsük. A már megolvadt anyagot fémlappal lehet a résbe dolgozni, és így megszüntethető a sérülés. Az előrelátó túrázók egykét javító PE rudat is magukkal vihetnek – olvadáspontjuk 370-380 °C fok –, és ezzel a sérülés helyén az anyag elvékonyodását is megelőzhetjük. A melegragasztó-pisztolyok 150-200 °C-os hőmérséklete erre a célra nem megfelelő. Ha közben a csónak héjalása meghullámosodna, akkor ez egy lapos fémdarabbal lehűlésig préselve megszüntethető. A felkészült PE hajótulajdonosok a nagyobb repedések foltozásához erősítésként használhatnak rozsdamentes acélhálót is, amit a PE forrasztó rudakat forgalmazó üzletetekben lehet beszerezni. A PE forrasztó rúd felolvasztásához használható a nagyobb teljesítményű forrasztópáka és hozzávaló, speciális simítótalpas pákahegy is.
A hajótest behorpadása gyakoribb „baleset”, ám a tűző napra kitett csónak nagy valószínűséggel hamar visszanyeri az eredeti formáját. Ha mégsem, akkor a benyomódásra belülről öntött forró víz is segíthet a horpadás megszüntetésében. A benyomódások eltüntetésére hőlégfúvót használni elég kockázatos, mert egyszerre viszonylag nagy felületet kell egyenletesen felmelegíteni, ami óvatlanság esetén még nagyobb alakváltozást okozhat.
Forrás: Vidra vízitúra