Új 95-ös benzin, az E 10

2020-03-09 08:27:18 | Módosítva: 2020-03-09 08:29:46

Januártól a korábbihoz képest arányaiban több, 10% bioüzemanyagot tartalmaz az „alap” 95-ös oktánszámú benzin. A szakértők szerint a korszerű, (jellemzően injektoros) motorral szerelt gépkocsik tulajdonosainak nincs félnivalója, ezeknek az autóknak minden érintett alkatrésze fel van készítve a bioetanolra. De hazánkban igen sok még a régi autó, motorkerékpár, és akkor még ott vannak a motoros kerti gépek is. Vajon kiket érint az üzemanyag összetételének változása?


Kinek van félnivalója?

Alapvetően tudni érdemes, hogy bioetanol – tulajdonképpen növényekből előállított etilalkohol – miatt csökken az üzemanyag eltarthatósága, állaga is szemmel láthatóan megváltozik. Nehézkes, sőt akár abszolút lehetetlen lehet az indítás. Könnyen előfordulhat, hogy működésképtelenné teszi a régebbi autókat az új típusú benzin.

Ráadásul a fém üzemanyagtartállyal rendelkező járművek esetén a fokozott korróziótól, rozsdásodástól is tartania kell a tulajdonosoknak. Főleg a motorbiciklik és a régebbi kocsik az érintettek. Ezek fém tankjának belső falán rozsdásodást okozhat a bioetanolosabb keverék. Az alkohol köztudottan jó oldószer, jelen esetben azonban ez is ellenünk fordulhat. A befecskendezők, üzemanyagpumpák, karburátorok hosszú évek alatt összegyűlt lerakódásait leoldja, eldugítva azokat. Súlyos esetben teljesen tönkreteheti ezeket a rendszereket. A műanyag csöveket, tömítéseket is tönkre teheti a nagyobb bioetanol-koncentráció, azok megnyúlnak, elengednek, vagy éppen fajtájuktól függően megkeményednek, műszaki hibák sorát okozva. Az alkohol – benzinétől eltérő – párolgása miatt a téli hidegindítással is gondok lehetnek.


A benzinbmotoros kerti gépek sincsenek biztonságban. Az új összetételű üzemanyagnak megváltoznak a kenési tulajdonságai. Ha szezonon kívül nem ürítjük ki az üzemanyagtartályt, az állás során kocsonyás lerakódások képződhet a gép tankjában. Az első tavaszi indításnál ez kerül a motorba, ami annak teljes tönkremenetelét okozhatja.

Némi segítséget jelenthet, ha a télire leállított gépekből, motorkerékpárokból leürítjük az üzemanyagot, és tavasszal friss üzemanyagot tankolunk bele. Az is segíthet valamit, ha mégsem állítjuk le ezeket teljesen, egy hónapban egyszer-kétszer beindítjuk, kicsit járatjuk őket. Legnagyobb biztonságot azonban az érintett gépeknél és járműveknél az jelenti, ha elkerüljük az E 10-es üzemanyagot. A legtöbb töltőállomáson valamivel drágábban kapható 95-ös tiszta benzin tartalmú, magasabb minőségű üzemanyag is, amelyekben ráadásul hatásos adalékanyagok is vannak.



További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: tankolás, E10, benzin

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Szintetikus üzemanyag

Az Európai Unió döntése értelmében 2035 után nem lehet hagyományos dízel és benzines új autókat értékesíteni, csak ha szintetikus üzemanyaggal működnek. Az új hajtóanyag szabályozásának már most...


Benzinmotoros gépek karbantartása

Annak érdekében, hogy sokáig használhassuk benzinmotoros szerszámgépeinket, érdemes figyelmet fordítani karbantartásukra és a felhasználandó üzem- és kenőanyagokra is.