Új 95-ös benzin, az E 10

2020-03-09 08:27:18 | Módosítva: 2020-03-09 08:29:46

Januártól a korábbihoz képest arányaiban több, 10% bioüzemanyagot tartalmaz az „alap” 95-ös oktánszámú benzin. A szakértők szerint a korszerű, (jellemzően injektoros) motorral szerelt gépkocsik tulajdonosainak nincs félnivalója, ezeknek az autóknak minden érintett alkatrésze fel van készítve a bioetanolra. De hazánkban igen sok még a régi autó, motorkerékpár, és akkor még ott vannak a motoros kerti gépek is. Vajon kiket érint az üzemanyag összetételének változása?


Kinek van félnivalója?

Alapvetően tudni érdemes, hogy bioetanol – tulajdonképpen növényekből előállított etilalkohol – miatt csökken az üzemanyag eltarthatósága, állaga is szemmel láthatóan megváltozik. Nehézkes, sőt akár abszolút lehetetlen lehet az indítás. Könnyen előfordulhat, hogy működésképtelenné teszi a régebbi autókat az új típusú benzin.

Ráadásul a fém üzemanyagtartállyal rendelkező járművek esetén a fokozott korróziótól, rozsdásodástól is tartania kell a tulajdonosoknak. Főleg a motorbiciklik és a régebbi kocsik az érintettek. Ezek fém tankjának belső falán rozsdásodást okozhat a bioetanolosabb keverék. Az alkohol köztudottan jó oldószer, jelen esetben azonban ez is ellenünk fordulhat. A befecskendezők, üzemanyagpumpák, karburátorok hosszú évek alatt összegyűlt lerakódásait leoldja, eldugítva azokat. Súlyos esetben teljesen tönkreteheti ezeket a rendszereket. A műanyag csöveket, tömítéseket is tönkre teheti a nagyobb bioetanol-koncentráció, azok megnyúlnak, elengednek, vagy éppen fajtájuktól függően megkeményednek, műszaki hibák sorát okozva. Az alkohol – benzinétől eltérő – párolgása miatt a téli hidegindítással is gondok lehetnek.


A benzinbmotoros kerti gépek sincsenek biztonságban. Az új összetételű üzemanyagnak megváltoznak a kenési tulajdonságai. Ha szezonon kívül nem ürítjük ki az üzemanyagtartályt, az állás során kocsonyás lerakódások képződhet a gép tankjában. Az első tavaszi indításnál ez kerül a motorba, ami annak teljes tönkremenetelét okozhatja.

Némi segítséget jelenthet, ha a télire leállított gépekből, motorkerékpárokból leürítjük az üzemanyagot, és tavasszal friss üzemanyagot tankolunk bele. Az is segíthet valamit, ha mégsem állítjuk le ezeket teljesen, egy hónapban egyszer-kétszer beindítjuk, kicsit járatjuk őket. Legnagyobb biztonságot azonban az érintett gépeknél és járműveknél az jelenti, ha elkerüljük az E 10-es üzemanyagot. A legtöbb töltőállomáson valamivel drágábban kapható 95-ös tiszta benzin tartalmú, magasabb minőségű üzemanyag is, amelyekben ráadásul hatásos adalékanyagok is vannak.



További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: tankolás, E10, benzin

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

MTD benzinmotoros, hajtott kerekű fűnyíró

Adott egy nagy pázsitfelület, egy meredek lejtő, és máris nincs kedvünk egy nehéz fűnyíró tologatásához? Aki kertészként a fenti felsorolásnál mindhárom esetben bólintott, nagy valószínűséggel egy...


Benzinmotoros gépek karbantartása

Annak érdekében, hogy sokáig használhassuk benzinmotoros szerszámgépeinket, érdemes figyelmet fordítani karbantartásukra és a felhasználandó üzem- és kenőanyagokra is.