Szintetikus üzemanyag

2024-03-25 11:52:58 | Módosítva: 2024-03-25 11:56:22

Az Európai Unió döntése értelmében 2035 után nem lehet hagyományos dízel és benzines új autókat értékesíteni, csak ha szintetikus üzemanyaggal működnek. Az új hajtóanyag szabályozásának már most nekilátott az Európai Bizottság.

A szintetikus üzemanyag nem új találmány, már több mint 100 évvel ezelőtt is készült Németországban, de igazán ismertté az utóbbi egy évben vált a kifejezés. A Porsche már most azon dolgozik, hogy szintetikus üzemanyagokat előállító gyárat indítson, amely évi 55 millió litert céloz meg 2024-re, 2026-ra pedig 550 millió litert. A benzint és a gázolajat kőolajból állítják elő, de alapvető kémiai szerkezetüket hidrogén- és szénatomok alkotják. Ezeket a szénhidrogéneket vízből kinyert hidrogén és a levegőből származó szén felhasználásával is elő lehet állítani. Ez a folyamat sok energiát igényel, de ez az energia megújuló forrásokból, például szél- vagy napenergiából is származhat. Mivel a folyamat szenet von ki a légkörből, segít ellensúlyozni az üzemanyagot ténylegesen elégető motorok kibocsátását.

A szintetikus üzemanyag előállítása jelenleg jóval költségesebb, mint a kőolajból előállítotté, de ezek a költségek a technológia fejlődésével nyilván csökkenthetők. Ha a szél és napenergia kapacitások ilyen ütemben növekszenek, akkor az üzemanyag előállítási költségeiben az energia rész egyre kevésbé lesz meghatározó, sőt, az így előállított üzemanyag egyfajta energiatároló funkciót tölthet be. Az e-benzin egy szintetikus üzemanyag, amelyet az Audi gépjárművekben való használatra fejlesztett ki. Az e-benzin lényegé­ben folyékony izooktán üzemanyag, és szén-dioxid-semlegesnek tekinthető. Az üzemanyag kén- és benzolmentes. Jelenleg biomasszából állítják elő kétlépcsős eljárással. Az első lépésben gáznemű izobutént (C4H8) állítanak elő, a második lépésben további hidrogént adnak hozzá, hogy azt izooktánná (C8H18) alakítsák át.




További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Üzemanyagcellás töltő

A stokholmi myFC-ben fejlesztették ki ezt a kis méretű, hordozható hidrogén üzemanyagcellás áramfejlesztőt, illetve akkumulátortöltőt, a PowerTrekk-et.


A jövő üzemanyagai

Az Inforádió népszerű Aréna című műsorában Palkovics László technológiai és ipari miniszter egyebek mellett a jövő gépkocsijairól, az azokban működő motorok energiaforrásairól is beszélt. Azt...