Honda kerti gépek

A világhírű japán márkáról legtöbbünknek a kiváló minőségű autók és motorkerékpárok jutnak eszébe, de eláruljuk, hogy a Honda az egyéb - motoros hajtású - gépek gyártásában is a legnagyobbak közé tartozik a világon. Lapunk jellegéhez igazodva mi most éppen ez utóbbiakkal foglalkozunk. A Honda motorral hajtott gépek kínálata azonban még mindig olyan nagy, hogy mostani összeállításunkba inkább csak az éppen aktuális kerti gépek férnek bele.

A Honda motoros gépek két csoportra oszthatók. Lévén, hogy a japán cég a világ egyik legnagyobb ún. stabil motor, másképpen beépíthető motor gyártója, ezeket a motorokat önállóan is árulja. A választék teljesítmény szempontjából igen nagy, az alapelvek azonban azonosak. Minden Honda stabil motor négyütemű, léghűtéses Ottó-motor. (Van ugyan néhány diesel is, de ez egyáltalán nem jellemző.) A katalógust áttanulmányozva nem kevesebb, mint 35 különböző méretű és teljesítményű benzines motort találtunk. A legkisebb 25 cm3-es, 1,1 LE-s, természetesen egyhengeres, míg a legnagyobb 670 cm3-es, 24 LE-s, kéthengeres V-motor. Ezen belül pedig a legkülönbözőbb speciális igények kielégítésére alkalmas típusok, hengerenkénti 2 és 4 szelepes változatok, OHV vagy OHC vezérléssel; hol az alacsony fogyasztásra, hol a csendes üzemre vagy éppen a nagy nyomatékra helyezve a hangsúlyt. Közös viszont a kiváló minőség, a hosszú élettartam és a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak való megfelelés. A különböző gyártók ezeket a motorokat saját konstrukcióikhoz használják fel, saját gyártmányaikba építik be erőforrásként. Van ezek között a rotációs kapától a permetezőgépig, az építőipari gépektől a gokartig minden, amit csak el lehet képzelni. Honda motorokkal sok más, ismert gyártó benzinmotoros gépeiben találkozhatunk, és persze egészen egyedi konstrukciókhoz is felhasználhatók. Képeinken néhány jellemző típust mutatunk be.
A japán cég hazai képviseletének másik fő tevékenysége a Honda termékek forgalmazása. Ez alatt olyan motoros gépeket értünk, amiknek nem csak a motorját gyártja a Honda, hanem az egész gép a japán cég konstrukciója és gyártmánya. Ilyenek például a stabilmotoros áramfejlesztők, a víz- és zagyszivattyúk, motoros permetezők, fűnyíró gépek és fűnyíró traktorok, fűkaszák, sövénynyírók, lombfújók, kapálógépek, hómarók stb. Anélkül, hogy más gyártók Honda motoros gépeit alábecsülnénk, azért az konstrukciós előnyt jelent, ha nem egy adott motorhoz kell megtervezni a gépet, hanem a tervezéskor a konstrukció minden elemét változtatni, optimalizálni lehet. Nyilván ebben rejlik a titka annak, hogy a Honda motoros gépei - bár nem a legolcsóbb kategóriába tartoznak - kiváló minőségű, professzionális felhasználásra is alkalmas eszközök.
Némi saját tapasztalatot néhány kerti géppel kapcsolatban szereztünk. Azért is választottunk ilyeneket, mert gyanítjuk, hogy ezek az igényesebb, illetve nagyobb területet gondozó magánemberek érdeklődésére is számot tarthatnak. Ismerkedésünk tárgya két különböző fűnyíró, egy motoros kasza, egy sövénynyíró és egy lombfújó volt.

Kezdjük a végén. A HHB 25 típusjelű lombfújó (nem szívó, hanem fújó) a Honda filozófiának tipikus terméke. (Évekig tanulmányozza a piacot, hogy felmérje, mire van szükség. Aztán elkészül a konstrukció, aminek mintapéldányát több helyen tesztelik, majd a tesztelés során szerzett tapasztalatokat kielemezve fejlesztik a konstrukciót. Ezután újabb tesztgépek születnek, és a végső tapasztalatok felhasználásával születik meg a gyártásra érett konstrukció.) A piac pedig igényelte ezt a kis 25 cm3-is, 1,1 LE-s kerti takarítógépet, amely egy feltöltéssel 40 percig képes folyamatosan dolgozni, és ez alatt 630 m3/óra teljesítménnyel fújja a levegőt.
Pillanatok alatt halomba tereltük a tavalyi leveleket, tisztára söpörtük a járdát, sőt még az előző napi vihar nyomait - lehullott gallyakat, leveleket stb. - is sikerrel fújtuk egy kupacba. A gép a behúzó zsinórral elsőre indult - ez Hondáéknál alap elvárás - s igen csendes üzemű. Alapjáratban pedig szinte nincs is hangja. Hidegindításhoz szivatót találunk rajta, ezt rövid működés után kikapcsolhatjuk. Súlya 4,7 kg üzemanyaggal (3,2 dl) feltöltve, így nem nehéz dolgozni vele. Fogantyújánál fogva úgy lóbálhatjuk, forgathatjuk, mint egy táskát. Igazán hatékony takarítógép. Nagyobb kertek, udvarok karbantartására ugyanúgy ajánljuk, mint önkormányzatoknak, cégeknek az utcák, terek, parkolók parkok tisztítására.
Ezután a sövénynyírót vettük kezelésbe, három Honda típus közül a HHH 25S-75 jelzésűt. A típusszámban a 25 azt jelzi, hogy a lombfúvóéval azonos 25 cm3-es 4 ütemű motor hajtja, pengéje pedig 75 cm hosszú. Fontos adatnak tartjuk még, hogy milyen ágkeresztmetszet átvágására képes; ez az érték 22 mm, tehát nem csak a friss hajtású fagyalsövénnyel, de az elvadult bokrokkal is meg képes birkózni. Egy sövénynyírónak persze nem csak vízszintes helyzetben, hanem ferdén, függőlegesen, olykor fejtetőn is illik dolgozni. Szívesen megnéztük volna, hogy a Honda konstruktőrei az olajozást és az üzemanyag ellátást ilyen használathoz hogyan oldották meg, de lehetőség híján inkább a gyakorlatban nyúztuk meg szegény párát.
Semmilyen problémát nem tapasztaltunk, a feje tetejére állítva is hibátlanul dolgozik. Hosszabb állás után az üzemanyag-ellátó rendszert egy kis kézi pumpálással fel kell tölteni (műanyag labdácskát kell néhányszor megnyomni), ezzel nyilván légtelenítjük a rendszert és a benzint felnyomjuk a porlasztóig. A kíváncsiság kedvéért megnéztük, hogyan kell ellenőrizni az olajszintet, végeztünk néhány szivatós hidegindítást, majd melegen indítást. Tudja a "Honda szabványt"; mindig első behúzásra indul. Hangsúlyozottan nem berántásról, hanem viszonylag lassú, egyenletes, minimális erőt igénylő meghúzásról beszélünk, és a gép azonnal pöfögni kezd. A penge ollói ilyenkor még nem mozognak; ehhez a gáz gombját és egy reteszelő gombot egyszerre kell működtetnünk. Használat közben a kezek biztonságban vannak, az pedig - a korlátlan mobilitás mellett - nagy előny, hogy ezzel a géppel biztosan nem fogjuk átvágni saját villanyvezetékét.

Egy kiszemelt nagyobb füves területen kipróbáltuk a Honda néhány gyepápolási eszközét is, két motoros fűnyírót és egy fűkaszát. A HRG 415 P típusjelű gépet 4,5 LE-s erőforrás hajtja. Szivatóval indul, természetesen elsőre. Itt csak azzal hibázhatunk, ha a meleg motorra rákapcsoljuk a szivatót, és túlszívatjuk a motort. Vágószélessége 41 cm, fűgyűjtője 55 literes. A vágási magasságot az első és a hátsó két keréken külön állíthatjuk. Masszív, erős, viszonylag nagy kerekeken gördül, amik valószínűleg jól bírják az egyenetlen talajt is. Különösebb karbantartást nem igényelnek ezek a motorok. Az olajszintet egyszerűen ellenőrizhetjük a betöltőnyílás sapkájára szerelt nívópálcán. Itt történhet az utántöltés is. A légszűrő papírbetétje - a fedél lepattintása után - másodpercek alatt cserélhető.

Az igazi élmény persze az önjárós, HRG 465 S jelzésű fűnyíróval vágni a gyepet. A fogantyú részen az üzemeltető kar (folyamatos húzása nélkül megáll a motor) melletti második kar kapcsolja a tengelyhajtás, a fűnyíró azonnal lendületes sétatempóra kapcsol. Az előbbivel megegyező 4,5 LE-s motor elegendően erős ahhoz, hogy lejtős terepen is mozgassa a gépet. A gázkar ennél is oldalt található, és az indítással most sem volt probléma.

Végül - ha már gyepen vagyunk - kipróbáltuk a három Honda fűkasza egyikét. A választékban egy hajlított tengelyes, 1,1 LE-s, csak vágószálas típus, és két egyenes tengelyes változat szerepel, amelyekre a damildob helyett vágótárcsát (bozótvágót) vagy fűrésztárcsát is szerelhetünk. Mi a két utóbbi közül a kisebb teljesítményűt (ugyancsak 1,1 LE-s) változatot vehettük kézbe, az 1,6 LE-s változat csak teljesítményben különbözik ettől. A géphez a szükséges védőfelszerelést - kesztyűt, szemüveget - is megkapjuk, de használatakor ne feledkezzünk meg a vastag bakancsról, hosszúnadrágról, munkaköpenyről sem, bármilyen meleg van. A fűkasza motorja is minden helyzetben működő konstrukció, aminek lejtős terepen való munkánál nagy a jelentősége, a fűrésztárcsa használatakor pedig nélkülözhetetlen.

A gyepápolás kapcsán megemlítjük még, hogy a Honda négy különböző kategóriájú fűnyíró traktort is kínál. Ezek ára már egymillió forint körül mozog; sportlétesítményeknek, önkormányzatoknak, kertészeti vállalatoknak ajánljuk.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: kertigép

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Sokoldalú kerti gépek

Mint ahogy a nagyüzemi mezőgazdasági és kertészeti gépek esetén, kicsiben is érdemes követni azt a példát, hogy egy erőgéphez, több munkagépet szerzünk be. Így az alapgépet, a motort tartalmazó...


EGO Power+: az erő, amiben megbízhat

Az EGO Power+ akkumulátoros termékek 2020 tavasza óta érhetők el Magyarországon. A számtalan szabadalmaztatott technológiai újdonságot felvonultató termékcsalád tökéletes megoldást nyújt a...