A Honda motoros gépek két csoportra oszthatók. Lévén, hogy a japán cég a
világ egyik legnagyobb ún. stabil motor, másképpen beépíthető motor gyártója,
ezeket a motorokat önállóan is árulja. A választék teljesítmény szempontjából
igen nagy, az alapelvek azonban azonosak. Minden Honda stabil motor négyütemű,
léghűtéses Ottó-motor. (Van ugyan néhány diesel is, de ez egyáltalán nem
jellemző.) A katalógust áttanulmányozva nem kevesebb, mint 35 különböző méretű
és teljesítményű benzines motort találtunk. A legkisebb 25 cm3-es, 1,1 LE-s,
természetesen egyhengeres, míg a legnagyobb 670 cm3-es, 24 LE-s, kéthengeres
V-motor. Ezen belül pedig a legkülönbözőbb speciális igények kielégítésére
alkalmas típusok, hengerenkénti 2 és 4 szelepes változatok, OHV vagy OHC
vezérléssel; hol az alacsony
fogyasztásra, hol a csendes üzemre vagy éppen a
nagy nyomatékra helyezve a hangsúlyt. Közös viszont a kiváló minőség, a hosszú
élettartam és a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak való megfelelés. A
különböző gyártók ezeket a motorokat saját konstrukcióikhoz használják fel,
saját gyártmányaikba építik be erőforrásként. Van ezek között a rotációs kapától
a permetezőgépig, az építőipari gépektől a gokartig minden, amit csak el lehet
képzelni. Honda motorokkal sok más, ismert gyártó benzinmotoros gépeiben
találkozhatunk, és persze egészen egyedi konstrukciókhoz is felhasználhatók.
Képeinken néhány jellemző típust mutatunk be.
A japán cég hazai képviseletének másik fő tevékenysége a Honda termékek
forgalmazása. Ez alatt olyan motoros gépeket értünk, amiknek nem csak a motorját
gyártja a Honda, hanem az egész gép a japán cég konstrukciója és gyártmánya.
Ilyenek például a stabilmotoros áramfejlesztők, a víz- és zagyszivattyúk,
motoros permetezők, fűnyíró gépek és fűnyíró traktorok, fűkaszák, sövénynyírók,
lombfújók, kapálógépek, hómarók stb. Anélkül, hogy más gyártók Honda motoros
gépeit alábecsülnénk, azért az konstrukciós előnyt jelent, ha nem egy adott
motorhoz kell megtervezni a gépet, hanem a tervezéskor a konstrukció minden
elemét változtatni, optimalizálni lehet. Nyilván ebben rejlik a titka annak,
hogy a Honda motoros gépei - bár nem a legolcsóbb kategóriába tartoznak - kiváló
minőségű, professzionális felhasználásra is alkalmas eszközök.
Némi saját tapasztalatot néhány kerti géppel kapcsolatban szereztünk. Azért is
választottunk ilyeneket, mert gyanítjuk, hogy ezek az igényesebb, illetve
nagyobb területet gondozó magánemberek érdeklődésére is számot tarthatnak.
Ismerkedésünk tárgya két különböző fűnyíró, egy motoros kasza, egy sövénynyíró
és egy lombfújó volt.
Kezdjük a végén. A HHB 25 típusjelű lombfújó (nem szívó, hanem fújó) a Honda
filozófiának tipikus terméke. (Évekig tanulmányozza a piacot, hogy felmérje,
mire van szükség. Aztán elkészül a konstrukció, aminek mintapéldányát több
helyen tesztelik, majd a tesztelés során szerzett tapasztalatokat kielemezve
fejlesztik a konstrukciót. Ezután újabb tesztgépek születnek, és a végső
tapasztalatok felhasználásával születik meg a gyártásra érett konstrukció.) A
piac pedig igényelte ezt a kis 25 cm3-is, 1,1 LE-s kerti takarítógépet, amely
egy feltöltéssel 40 percig képes folyamatosan dolgozni, és ez alatt 630 m3/óra
teljesítménnyel fújja a levegőt.
Pillanatok alatt halomba tereltük a tavalyi leveleket, tisztára söpörtük a
járdát, sőt még az előző napi vihar nyomait - lehullott gallyakat, leveleket
stb. - is sikerrel fújtuk egy kupacba. A gép a behúzó
zsinórral elsőre indult -
ez Hondáéknál alap elvárás - s igen csendes üzemű. Alapjáratban pedig szinte
nincs is hangja. Hidegindításhoz szivatót találunk rajta, ezt rövid működés után
kikapcsolhatjuk. Súlya 4,7 kg üzemanyaggal (3,2 dl) feltöltve, így nem nehéz
dolgozni vele. Fogantyújánál fogva úgy lóbálhatjuk, forgathatjuk, mint egy
táskát. Igazán hatékony takarítógép. Nagyobb kertek, udvarok karbantartására
ugyanúgy ajánljuk, mint önkormányzatoknak, cégeknek az utcák, terek, parkolók
parkok tisztítására.
Ezután a sövénynyírót vettük kezelésbe, három Honda típus közül a HHH 25S-75
jelzésűt. A típusszámban a 25 azt jelzi, hogy a lombfúvóéval azonos 25 cm3-es 4
ütemű motor hajtja, pengéje pedig 75 cm hosszú. Fontos adatnak tartjuk még, hogy
milyen ágkeresztmetszet átvágására képes; ez az érték 22 mm, tehát nem csak a
friss hajtású fagyalsövénnyel, de az elvadult bokrokkal is meg képes birkózni.
Egy sövénynyírónak persze nem csak vízszintes helyzetben, hanem ferdén,
függőlegesen, olykor fejtetőn is illik dolgozni. Szívesen megnéztük volna, hogy
a Honda konstruktőrei az olajozást és az üzemanyag ellátást ilyen használathoz
hogyan oldották meg, de lehetőség híján inkább a gyakorlatban nyúztuk meg
szegény párát.
Semmilyen problémát nem tapasztaltunk, a feje tetejére állítva is hibátlanul
dolgozik. Hosszabb állás után az üzemanyag-ellátó rendszert egy kis kézi
pumpálással fel kell tölteni (műanyag labdácskát kell néhányszor megnyomni),
ezzel nyilván légtelenítjük a rendszert és a benzint felnyomjuk a porlasztóig. A
kíváncsiság kedvéért megnéztük, hogyan kell ellenőrizni az olajszintet,
végeztünk néhány szivatós hidegindítást, majd melegen indítást. Tudja a "Honda
szabványt"; mindig első behúzásra indul. Hangsúlyozottan nem berántásról, hanem
viszonylag lassú, egyenletes, minimális erőt igénylő meghúzásról beszélünk, és a
gép azonnal pöfögni kezd. A penge ollói ilyenkor még nem mozognak; ehhez a gáz
gombját és egy reteszelő gombot egyszerre kell működtetnünk. Használat közben a
kezek biztonságban vannak, az pedig - a korlátlan mobilitás mellett - nagy
előny, hogy ezzel a géppel biztosan nem fogjuk átvágni saját villanyvezetékét.
Egy kiszemelt nagyobb füves területen kipróbáltuk a Honda néhány gyepápolási
eszközét is, két motoros fűnyírót és egy fűkaszát. A HRG 415 P típusjelű gépet
4,5 LE-s erőforrás hajtja. Szivatóval indul, természetesen elsőre. Itt csak
azzal hibázhatunk, ha a meleg motorra rákapcsoljuk a szivatót, és túlszívatjuk a
motort. Vágószélessége 41 cm, fűgyűjtője 55 literes. A vágási magasságot az első
és a hátsó két keréken külön állíthatjuk. Masszív, erős, viszonylag nagy
kerekeken gördül, amik valószínűleg jól bírják az egyenetlen talajt is.
Különösebb karbantartást nem igényelnek ezek a motorok. Az olajszintet
egyszerűen ellenőrizhetjük a betöltőnyílás sapkájára szerelt nívópálcán. Itt
történhet az utántöltés is. A légszűrő papírbetétje - a fedél lepattintása után
- másodpercek alatt cserélhető.
Az igazi élmény persze az önjárós, HRG 465 S jelzésű fűnyíróval vágni a gyepet.
A fogantyú részen az üzemeltető kar (folyamatos húzása nélkül megáll a motor)
melletti második kar kapcsolja a tengelyhajtás, a fűnyíró azonnal lendületes
sétatempóra kapcsol. Az előbbivel megegyező 4,5 LE-s motor elegendően erős
ahhoz, hogy lejtős terepen is mozgassa a gépet. A gázkar ennél is oldalt
található, és az indítással most sem volt probléma.
Végül - ha már gyepen vagyunk - kipróbáltuk a három Honda fűkasza egyikét. A
választékban egy hajlított tengelyes, 1,1 LE-s, csak vágószálas típus, és két
egyenes tengelyes változat szerepel, amelyekre a damildob helyett vágótárcsát
(bozótvágót) vagy fűrésztárcsát is szerelhetünk. Mi a két utóbbi közül a kisebb
teljesítményűt (ugyancsak 1,1 LE-s) változatot vehettük kézbe, az 1,6 LE-s
változat csak teljesítményben különbözik ettől. A géphez a szükséges
védőfelszerelést - kesztyűt, szemüveget - is megkapjuk, de használatakor ne
feledkezzünk meg a vastag bakancsról, hosszúnadrágról, munkaköpenyről sem,
bármilyen meleg van. A fűkasza motorja is minden helyzetben működő konstrukció,
aminek lejtős terepen való munkánál nagy a jelentősége, a fűrésztárcsa
használatakor pedig nélkülözhetetlen.
A gyepápolás kapcsán megemlítjük még, hogy a Honda négy különböző kategóriájú
fűnyíró traktort is kínál. Ezek ára már egymillió forint körül mozog;
sportlétesítményeknek, önkormányzatoknak, kertészeti vállalatoknak ajánljuk.