A csepegést
többnyire a tömítés deformáltsága, "elfáradása" okozza. Viszont, hogy
e filléres alkatrészhez hozzáférjünk, le kell szerelnünk a szelepbetétet. Ez
néha nem is olyan könnyű, mint gondolnánk, mivel ezt meg a szabályozógomb, kar,
esetenként pedig fedőharang gátolja. Ahány csap, látszólag annyiféle megoldása
van ezeknek az alkatrészeknek, ám rögzítésük közel azonos séma szerinti. Nem
árt viszont tudnunk, milyen gyártmányú a csaptelepünk, hogy javítása előtt biztosak
lehessünk szakszerű megbontásukat illetően. Jó műszaki érzékkel bíró
ezermesterek általában maguktól is könnyen rájönnek a dolgok nyitjára, ám a modern
csaptelepeknél ajánlatos a szerviztől kérni tanácsot a szétszerelhetőséget és
a pótalkatrészek beszerzését illetően.
Tömítés(ek) nélkül soha ne fogjunk a javításhoz! A hagyományos csaptelepekhez a
szerelvényeket árusító üzletekben szerezhetjük be a tömítőkészleteket, amelyek
az összes cserélhető alkatrészt tartalmazzák. Előrelátó ezermestereknél mindig
van talonban néhány csaptömítés-készlet, vagy a csapokhoz való gumitömítés, azaz
szeleptányérgumi. Ők a javítást szinte azonnal elvégezhetik.
Tegyük
fel, hogy tudjuk csapunk nyitját, tömítésünk is van, de még soha nem "bőröztük
meg" a csapunkat, ahogyan ezt úgy általában szokták mondani. Mi legyen az
első teendőnk?
Természetesen a sarokcsap, azaz a csap alatti szakaszoló szelep elzárása, amivel
megszüntetjük a csap vízellátását. Ha ilyen szerkezetet nem találnánk, akkor a
vízvezeték felszálló ágát, vagy a központi főelzárót kell lezárnunk. Ez utóbbi
két esetben ajánlatos a többi lakót is értesíteni a feltehetően rövid ideig tartó
vízhiányról. Következő lépés a csap szabályozó gombjának az eltávolítása. A
régebbi csapokon ezt a felső zárókupak kipattintása (1), majd a rögzítőcsavar
kihajtása (2) után tehetjük meg. Ez szinte általános megoldás, ám van olyan
csaptelep is, amelyen a zárókupak menetes, amire a kupak hatszögletű pereme alapján
következtethetünk. A modernebbek némelyikén viszont csak bordás fogazású önzáró
műanyag hüvely rögzíti a gombot, ezeket óvatos oldalra mozgatás közben, felfelé
húzva emelhetjük le a szelepszárról. Némely külhoni csaptelep gombját nagyméretű
műanyag tárcsa fedi le, ezeket is könynyű leszedni, ha felleljük azt a helyet, ahol a
csavarhúzó pengéjét sérülés veszélye nélkül a széle alá csúsztathatjuk.
A gomb
leszerelése után a szelepbetétet csavarjuk ki a csapból. E célra állítható csavar-,
vagy megfelelő méretű villáskulcsot használjunk (3). Ha csak vízpumpafogónk van,
akkor a szorítópofákkal rongy, vagy kartoncsík közbeiktatásával fogjuk közre
a szelepbetét hatszögű részét, különben a menesztőrész felülete megrongálódik.
A kilazított betétet kihajtva emeljük ki (4), és vizsgáljuk meg a szeleptányér
tömítését. Ha a felületén bemélyedést találunk (5), ez okozta a csöpögést,
mert már nem zárt tökéletesen. E gumitömítést azonban nem mindenkor kell
kicserélnünk, esetenként elég, ha megfordítjuk a gumikorongot, ha annak másik
oldala még nem használt. Ha viszont a tömítés szélei erőteljesen elnyomódtak,
deformálódtak, akkor mindenképpen cseréljük újra, sőt ilyenkor nem árt a csap
szelepülését is egyenesre marni. Ezt egy univerzális szelepülés-maróval
végezhetjük el. A marót csavarjuk a csap nyakába, majd a szárára szerelt megfelelő
méretű marótárcsa forgatásával munkáljuk egyenesre a szelepülés záróperemét
(6). Ezzel nemcsak a rárakódott vízkövet, hanem a kopását is korrigálhatjuk.
A szelepbetét visszaszerelése előtt a szelepszár felületét és tömítését sem árt
megvizsgálnunk. A szelepszár mellett ugyanis egy O-gyűrű állja útját a víz
szivárgásának, és ha ez már kikopott, a csaptelep nyakánál fog csepegni a víz.
E hibára mosdóknál, mosogatóknál a csaptelep alját körülvevő kis víztócsából,
továbbá a szelepszár elvízkövesedett "gallérjából" következtethetünk.
Ilyenkor húzzuk le a tengelyt fogó hasított alátétet, vagy seeger-gyűrűt (7),
és a szeleptengelyt nyomjuk ki a betétből. Előtte a szárát nem árt kissé megolajozni,
hogy ez könnyebben menjen.
Vizsgáljuk meg a tengely palástját, majd húzzuk le róla a tömítőgyűrűt. Ha annak
belső oldala egyenesre kopott, legjobb, ha kicseréljük, mert előbb-utóbb úgyis ez
lesz a sorsa. A szeleptengelyt pedig visszahelyezése előtt kenjük be gépzsírral, hogy
ezzel is egy ideig csökkentsük koptató hatását. Esetenként nem árt zsírzás előtt
finom polírpapírral a palástját simábbra koptatni (8), mert ezzel is csökkenthetjük
a tömítést koptató hatását. Ezt azonban többnyire csak az olcsó csapszelepek
tengelyén érdemes elvégezni. A szeleptengelyt végül ne felejtsük el rögzíteni a
helyén. Ha a hornyolt alátét szárai kissé kitágultak volna, akkor kombinált
fogóval nyomjuk összébb a szárvégeit. Seeger-gyűrűnél ilyen problémánk nem
lehet.
A friss tömítésekkel ellátott szelepbetétet ezt követően csavarjuk vissza a
helyére, a szeleptengelyt behajtva zárjuk el a csapot, és ellenőrizzük, hogy a
kifolyónyílásnál megszűnt-e a csöpögés, továbbá hogy a szelepszárnál sem
szivárog-e a víz. Ha a megfelelő méretű tömítéseket szereltük be, és a
szelepbetét sem túlságosan kopott, akkor erre szinte mérget vehetünk. Ha mégis
szivárgást észlelünk valahol, akkor vagy a szelepülés marását nem végeztük el
megfelelő alapossággal, vagy a szelep betét kopott ki túlságosan. Ilyen esetekben a
legjobb az egész betétet újra cserélnünk, akkor biztosan megszűnik a csap
csepegése.
A kézi
zuhanyozóknál kevésbé vesszük észre a nemkívánatos csepegést, pedig ott sem
megengedhető. A hiba oka itt is a tömítetlenség, pontosabban a gégecső kilazulása a
hollandi-anyás csatlakozásoknál. A gégecsöveknek két változata, fémburkolatú- és
a fémhatású műanyagcsöves van forgalomban. A fémburkolatú hajlékonyabb, mint a
műanyagból készült, az igazi, fém gégecsőnek köszönhetően. Viszont egy idő
után több gond is lehet vele. A vizet vezető vékony műanyagcső végéből kilazulhat
a rögzítő csonk, és a vízcső vége felhasadhat (9), a fémburkolat pedig előbb
kilazulhat, majd kicsúszhat a hüvelyből (10). Ezek a hibák a kézi-zuhanynál és a
kádtöltőre csatlakozó hollandi-anyásnak a végén is előfordulhatnak, s ezeket
ajánlatos azonnal kijavítani.
A sérült csatlakozórészt csavarjuk le, a hollandi-anyánál levő tömítést vegyük
ki. Ha a műanyagcső repedt ki, akkor a rögzítő-csonkot emeljük ki a cső
belsejéből. Ezt óvatosan, vékony csavarhúzó penge végével indítsuk meg, majd
néhány csepp olajjal megkenve már csípőfogó pofái közé helyezve könnyen
kiemelhetjük a helyéből. A vízcsövet ezután annyira nyomjuk beljebb a
műanyaghüvelybe, hogy a sérült végét éles késsel, ollóval le tudjuk vágni. A
már ép végű csövet toljuk be a hüvelybe, vége 10-15 mm-re álljon ki, majd a
rögzítő-csonkot nyomjuk a cső belsejébe, a csővéget pedig húzzuk vissza annyira,
hogy a csonk pereme a hüvelyére feküdjön fel. A csapra csatlakoztatásakor ne
felejtsük el a hüvelytömítést visszahelyezni a csővégre (11), különben a
csatlakozásnál erősen szivárogni fog a víz.
Ilyen módón azonban csak 5-6 cm-nyivel kurtíthatjuk meg a vízcsövet, különben az
jelentősen rövidebb lesz, mint a gégecsöves burkolat, és annak mozgását
nehézkesebbé teszi. Az is előfordulhat, hogy a túlzott kurtítás miatt feszesebbé
vált cső kis idő múlva újból behasad, esetenként el is szakadhat. Az ilyen csövet
egy azonos átmérőjű, de a szükséges hosszúságú műanyagcső beszerelésével
cseréljük ki. Ehhez természetesen a gégecső mindkét végén meg kell bontanunk a
vízcső rögzítését, majd az újat a sérült csőhöz erősítve könnyűszerrel a
helyére húzhatjuk. A lényeg az, hogy pont olyan hosszú legyen, mint a fém gégecső
kihúzott állapotában, a hollandi-anyák aljáig mérve. A csőhüvelyekbe pedig az
eredetihez hasonlóan a csővégekbe nyomott terpesztőbetétekkel rögzítsük.
A fém gégecsövek
végei is hajlamosak egy idő múlva a kicsúszásra, különösen akkor, ha a burkolatot
tusolás közben össze-vissza tekergetjük, és így is hagyjuk. A fém gégecső ugyanis
spirálisan tekercselt peremes fémszalagból készül, amely a tekercselés irányával
azonosan csavarva csökkenti a burkolat átmérőjét. A befogóhüvelyeknél lényeges
momentum ez, mert az elperemezett hüvelyvégeknél kicsavarodhat a helyéről. A
megoldás ilyenkor az, hogy előbb 3-4 menetnyire hajtsuk vissza a befogóhüvelybe, majd
a hüvely szélét óvatos kalapácsütésekkel peremezzük rá a gégecső palástjára.
Visszacsavaráskor a burkolat tekercselésével azonos irányba forgassuk rá a hüvelyt,
mert így kisebb lesz a burkolat átmérője, és könnyebben rácsúsztathatjuk a
befogóhüvelyt. Belülről pedig nem árt kissé bővebben adagolt pillanatragasztóval
is a hüvelyhez ragasztanunk a gégecső hüvelyben levő meneteit (12).
Az előbbihez hasonló hibák a műanyagcsöves kézi zuhanyozók csatlakozóinál is
előfordulhatnak. Javításuk hasonló az előbb leírtakhoz. A hollandi anyás
csatlakozásoknál is előfordulhat, hogy kicsúszik belőlük a műanyag cső vége,
ilyenkor azonban csak ragasztással tudjuk visszaerősíteni a csővégeket. Előtte
ajánlatos a csővég felületét kissé felérdesíteni, ami a ragasztó jobb tapadását
eredményezi. Mást e részeken nem tehetünk.
A rézcsöves vízvezetékek forrasztott fittingjeinél is előfordulhatnak apróbb
szivárgások. A hiba eleinte még jelentéktelen, később azonban a csőcsatlakozás
tömítetlensége növekedhet, és a vízszivárgás egyre nagyobb tócsákat
eredményezhet. A szivárgás helyét egy száraz törlőkendővel könnyen
megtalálhatjuk a lemázolt vezetékcsatlakozásnál, a textília ugyanis azonnal
felszívja a vizet, és a nedves folt elárulja, hol a baj (13). A vizet ilyenkor zárjuk
el, majd ereszszük le a vezetékből, hogy a forrasztást ez ne gátolja. Ilyen esetekben
zárjuk el a szakaszoló sarokcsapokat, vagy ha ez nem elég, az ún. strang-elzárókat,
de szükség esetén a főelzárót kell használnunk. A csapok kinyitásával pedig az
esetleges gőzképződésnek adjunk utat.
Következő lépésben a sérült vezetékcsatlakozás festékrétegét égessük le. A
vezeték mögé helyezzünk hőálló anyagot, azbeszt lapot, vagy üvegszálas paplant,
eternitlapot, de egy nagyobb csempelap is megteszi. A csatlakozó idomtól 10-15 cm-nyire
csavarjunk a vezetékre jól benedvesített textíliákat, majd hőlégfúvóval,
PB-gázpalackos forrasztó készülékkel (14), vagy benzinlámpával égessük le a
csőrészről a festéket, és egyben szárítsuk is ki a vezetékcsatlakozást. A
leégetett festéket acélszivaccsal távolítsuk el, közben teljesen koptassuk
fémtisztára a felületet (15). Ezt követően újból hevítsük fel a csőidomot, majd
a forró idom csatlakozási helyeire olvasszunk forrasztóónt (16). Ha a lehatárolt
vezetékszakaszt előzőleg kellően felhevítettük, akkor az ón szinte azonnal
felolvad, körbefutja a csőperemet, és a résbe is befolyik. Ha vízszintes csőrészen
nem tökéletes a forrasztott csőkötés, akkor kissé nehezebb a dolgunk, ám az ón e
helyeken is megolvad, csak nehezebb a résbe folyatni. Ezen úgy segíthetünk, hogy
közvetlenül a ráolvasztása után textíliával körbe törölve, a feleslegét
eltávolítva simítjuk az idom pereme mellé (17).
Ellenőrzésként helyezzük nyomás alá a vezetéket, s megint csak törlőronggyal
vizsgáljuk meg, hogy a megolvasztott ón teljesen körbefutotta-e a csőpalástot, és a
szivárgás megszűnt-e. Ha továbbra is ereszt a csőkötés, akkor ismételjük meg a
műveletet, de most alaposabban tisztítsuk meg a fémfelületeket, mert az ón csak ebben
az esetben tapad megfelelően a rézhez. Az ilyen javításokhoz lehetőleg gyantaeres
forrasztóónt használjunk, mert ez jelentősen elősegíti a forraszanyag tapadását a
fémekhez. A megfelelő tömítettség elérését követően a felületet megint
csiszoljuk át fémszivaccsal, majd pótoljuk a kijavított rész festékrétegét.
Az ilyen jellegű apró munkákat bárki elvégezheti, nem szükséges vele szakemberhez
fordulni, így mentesülhetünk a viszonylag magas javítási költségtől és a
kellemetlen várakozástól is.