Tavaszi bicikli karbantartás

A biciklik számára a megfelelő karbantartás alapvető fontosságú. Egy sárosan, koszosan használt lánc már 80-100 km alatt teljesen elkophat, míg ha törődnek vele, ennek a tízszeresét is problémamentesen végigszolgálja. Még a nagyobb nyári biciklitúrák előtt mindenképp megéri foglalkozni drótszamarunkkal.

A tavaszi karbantartás egy kiadós mosással kezdődjön. Általában elég mosószeres ronggyal mindenhol áttörölni a gépet, de ha utoljára sáros terepen jártunk, akkor slagra lesz szükségünk. Ebben az esetben nagyon fontos, hogy az erős vízsugárral kerüljük el a csapágyak, és a teleszkópok környékét, megóvva őket a beázástól. A zegzugos részek eléréséhez mindenféle méretű kefe és szivacs jól jön, a küllőket és a villák egyes részeit általában kitartóan kell dörzsölni, mire igazán tiszták lesznek. Mosás után száraz ronggyal töröljük szárazra a kerékpárt.
A karbantartást a legfontosabb alkatrésszel, a fékekkel kezdjük. A mai bicikliket szinte kizárólag perem- vagy tárcsafékekkel szerelik. Peremfékeknél (néhol abroncsféknek is nevezik) akasszuk ki a fékbowdent a féktestnél (fékkengyelnek is hívják), és húzzuk ki a bowdenházból. A bowdent töröljük át egy ronggyal, hiszen a mosáskor oda is juthatott nedvesség, majd vékonyan kenjük be műszerolajjal, és fűzzük vissza a bowdenházba.
A fékpofákat egy imbuszcsavar kicsavarása után tudjuk ellenőrizni. Ha már teljesen simára koptak, akkor feltétlenül cserélni kell őket. Bizonyos típusoknál a fékpofáknak a súrlódó betéte külön is cserélhető. A fékpofák visszahelyezése után úgy állítsuk be őket, hogy behúzott állapotban teljes felületükkel felfeküdjenek a felnire. Fontos, hogy fékezéskor egyszerre érjék el a felnit, különben nem fognak majd rendesen, és a fékezés érzése is "nyúlós" lesz. Ezt úgy lehet beállítani, hogy a fékek oldalán található előfeszítő-rugókat megfelelően feszítjük meg a hozzátartozó csavarral. Ezek a rugók felelnek azért, hogy a féktestek fékezés után újra eltávolodjanak a felnitől. Ha a fékpofák már jól vannak beállítva, akkor ellenőrizzük, hogy a fékbowden hossza megfelelő-e. Fontos hogy a fékkarokat ne lehessen a kormányig behúzni, különben nem lehet majd kellő erővel fékezni. A bowden hosszát a féktest tetejénél tudjuk változtatni, ahol egy anya fogja hozzá a bowdent a féktesthez. Ha csak finom állításra van szükség, akkor a fékkaroknál lehet a bowdenház hosszát állítani.

A gondos karbantartás növeli az üzembiztosságot és az élettartamot is

A tárcsafékeknél a betéteket bowdenes vagy hidraulikus rendszer szorítja a féktárcsához. A bowdenes az egyszerűbb kivitelű, ennek állítása a peremfékekhez hasonlóan megy. A hidraulikus tárcsafékek lényegesen precízebbek, ezeknél fontos a rendszer tömítettsége, és hogy ne kerüljön levegő a rendszerbe. Épp ezért a hidraulikus tárcsafékek karbantartását inkább bicikliszerelő végezze.
A tiszta biciklin vegyük szemügyre a kerekek állapotát is. Ha a kerekeket oldalirányban mozgatva a csapágyak néhány mm-t kotyognak, akkor az agy kilazult, újra be kell állítani. Szedjük le a kereket a bicikliről és a tengely két végén található ellenanyák egyikét fogjuk erősen egy kulccsal, míg a másik végén található ellenanyát lazítsuk ki. A tengelyen "befelé" haladva az ellenanya alatt a kónuszt találjuk, ezt kell beljebb állítani. A kónuszt annyira csavarjuk be, hogy egy kis játékot hagyjunk neki. Az ellenanyákat úgy húzzuk meg, hogy közben a kónuszt ellentartjuk. A csapágy általában még ilyenkor is kicsit meghúzódik, ezért ellenőrizzük hogy a kerék könnyedén forog-e. A bicikli csapágyainak (kerekeknél, középagynál, pedáloknál és a kormánynál) nagyon hasonló szerkezetük van, így bármelyik lazult meg, a fentiek szerint kell eljárnunk.

Túrák során a legtöbb gondot a kopott gumik okozzák

Nézzük át a gumit, és ha a mintázata már nagyon kopott, néhol kikandikál a belső szövet vagy vágásokat, repedéseket találunk, akkor mindenképpen cseréljük újra, különben előbb-utóbb biztosan defektünk lesz. Ellenőrizzük a felni állapotát is: a hibátlan felni pereme sértetlen, nincs benne nyolcas és nincs tojás alakja sem. Ha a keréknek tojás alakja van, akkor a küllőket a "puklinál" rövidítsük meg. Ezt úgy tehetjük meg, hogy a küllők felni felöli végén egy lemezkulccsal tekerünk néhányat a küllőn található anyán. Ezzel az anya a kerék közepéhez közelebb húzza a felnit. Minden csavarás után ellenőrizzük, hogy jó úton járunk-e, ha kell, azonnal korrigáljunk. Ha a felniben nyolcas van, (azaz forgás közben jobbra-balra kacsázik, sokszor még a fékpofákhoz is hozzáér) a kereket forgatva figyeljük meg, hogy hol tér ki oldalra. Ha valahol például jobbra tér ki a felni az ideálistól, akkor ott azokat a küllőket kell picit meghúzni, amik az agy bal oldalához kapcsolódnak és azokon kell engedni, amik az agy jobb oldalára futnak be. Ehhez a művelethez türelem és nagy pontosság kell, minden félfordulatnyi húzás vagy lazítás számít.
Ne feledkezünk meg a lánc és a fogaskerekek tisztításáról sem. Ezeket a benzinkutaknál kapható motorblokk lemosóval érdemes tisztítani. A fogaskerekeket egyenként töröljük át motorblokk lemosóval átitatott ecsettel, ronggyal. A lánc tisztítása legegyszerűbben lánctisztító készülékkel végezhető. Ennek kefés fogaskerekeit egyszerűen rá kell csukni a láncra, és némi lemosó-folyadék hozzáadása után a láncot jó párszor át kell forgatni a szerkezeten. A megtisztított láncot egy ronggyal töröljük át, majd kenjük be műszerolajjal, vagy fújjuk be lánckenő spray-vel. Ne használjunk túl sok kenőanyagot, a felesleget mindig töröljük le.
Az utak tele vannak kerregő, rosszul beállított váltójú biciklikkel, pedig a váltók beállítása sem nehéz feladat. A legtöbb első- és hátsó váltón található két csavar, amellyel a váltó legszélső helyzeteit lehet beállítani. Ezeket állítsuk be úgy, hogy a lánc és a váltó akkor se feszüljön, ha a lánc a szélső fogaskerekeken fut. A pontos beállításhoz csak annyit kell megértenünk, hogy váltóbowden egy rugó ellenében mozgatja a váltót, ami laza bowden esetén a legkisebb fogaskeréknek megfelelő helyzetbe tér vissza. Első lépésben állítsuk a váltóbowdent olyan lazára, hogy ha a váltókarral a legkisebb fogaskereket választottuk, akkor a váltó épp átrakhassa a láncot a legkisebb fogaskerékre. Innen a váltókarral váltsunk eggyel magasabb fokozatba, és ha kell, a bowdent rövidítsük meg addig, míg a váltó épp eggyel feljebb nem teszi a láncot. Ezzel a módszerrel haladjunk végig egyesével az összes fokozaton, amíg a váltót tökéletesen be nem állítottuk.
Ha mindezzel végeztünk, már csak a keréknyomás ellenőrzése maradt hátra, és tervezhetjük is a hosszú nyári túrákat.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Hartwig András

Címkék: bicikli, kerékpár

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Elektromos kerékpár

Negyedik alkalommal nyílik meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium elektromobilitást ösztönző pályázata, amely eddig már több mint 2200 elektromos kerékpár kedvezményes megvásárlását...


Városi kerékpárok

Az agyváltós kerékpárok leginkább a városi használatban kelhetnek versenyre külső váltóval szerelt társaikkal. A városi kerékpározás alapvető jellemzője a gyakori megállás, viszonylag sokszor kell...