Autóbeállók a kertbe

2021-09-29 13:12:20 | Módosítva: 2021-09-29 13:16:39

Sokan nem szeretnék, hogy autójuk kint parkoljon az utcán, de garázs híján ez akkor a kertből vesz el területet. Sokféle lehetőség adott, amivel a kerti funkciók sem csorbulnak nagyon, de az autó is kerítésen belülre kerülhet…


Kertünkbe sokféle autóbeálló készülhet

Leburkolhatjuk az egész területet, amin a kocsi halad és parkol, csak ez drága is, meg el is vesz a kertből. Készíthetjük ugyanezt gyephézagos betonlapokból, akkor valamelyest zöld marad ez a rész, de a beton és a fű nem mindig működnek jól együtt. Az is járható út, ha csak a kerekek nyomvonala alatti részt rakjuk le betonlapokkal.

Az autók alatti térkövezés lényege, hogy csapadék vagy öntözés esetén se süllyedjen meg a talaj a jármű tömege alatt. Minél nedvesebb a talaj, erre a süllyedésre annál nagyobb az esély. Ehhez olyan járólapok kellenek, melyek bírják a terhelést. Minél nagyobb méretű, nagyobb tömegű és vastagabb egy betonlap, annál stabilabban áll a földben (főleg ha az egy kötött talaj, nem pedig laza homokos szerkezetű), így annál kisebb az esély, hogy kimozdul onnan – mondjuk akkor, amikor a kerék csak a szélén megy el, így egyenetlen terhelést téve rá.



Amennyiben csak a kerekek alatti részt erősítenénk meg, akkor érdemes vastag gyephézagos betonlapokat letenni, ezek réseit pedig jó minőségű talajjal feltölteni, ugyanis alapból a fű nem élvezi majd, hogy betonrácsban van. A beton nagyon fel tud melegedni, a hőt rásugározza a fűre, aminek még az is nehezíti a helyzetét, hogy a gyökere körül is beton van, ami ugyancsak a felmelegedése miatt többnyire száraz talajjal lesz kitöltve. Tehát a fűnek nem lesz ideális a gyeprácsos beton, de ha jól tartjuk és öntözzük, mégis zöld lesz. A műanyag gyeprácsok rejthetők, a föld alá kerülnek, ám ezek inkább a vakond kártétel ellen jók, egy felázott talaj esetén nem tudják megtartani még egy személyautó tömegét sem.

Betonlapokkal is lerakható a nyomvonal vagy az egész parkoló rész, ám ezek köré tegyünk le szegélyelemeket is, melyek mélyebben vannak a talajban, mint a betonlap. Akár egy kis betonozással még fixebbre lerakhatók, és ezek közé kerüljenek a betonlapok, némi hézaggal, amit homokkal, vagy nagyon apró szemű sóderral töltünk majd ki.

Ha túl nagyok ezek a hézagok, akkor elmozdulhatnak a betonlapok, amikor a kerék csak a szélüket éri, és a kocsi tömegének nagy része ide koncentrálódik. Ha túl kicsi a hézag, vagy nem is hagyunk hézagot, akkor az előbbi esetben a tömeg okozta nyomástól úgy egymásnak feszülhetnek a betonlapok, hogy eltörhetnek. Az 1-2 centiméteres hézag elegendő szokott lenni e problémák elkerülésére.


A már említett szegélyelemeket is a betonlapok elmozdulásának a megakadályozására építjük be a szélekre. A betonlapok közötti terhelés miatti nyomás hat a lapokra, és szét felé tolná azokat, ám a széleken ezt megfogja a szegély, így megakadályozható az elmozdulás.

A szegélyelemek közé nem csak betonlapokat tehetünk, szórhatunk ide kavicsot is, a szegélyezés ennek is megakadályozza majd a szétterülését. A kavics alá terítsünk le geo textilt, különben könnyen gyomosodik a kavicsozott rész. A kavics hátránya, hogy ha kutya van a kertben, vagy bárki nem vigyáz eléggé, a kövekből bekerülhetnek darabok a fűbe, ami a gyepápolást jelentősen megnehezíti.

A kertbe beépítendő szükséges, de nem feltétlen oda illó elemeket úgy érdemes kialakítani, hogy a „kecske is jóllakjon, de a káposzta is megmaradjon”. Azaz az ellátandó funkció maradéktalanul teljesüljön, és ez minél kevésbé legyen idegen a kert látványától.


További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Nem csak garázs

Egy szokványos garázst a tervező rendszerint úgy méretez, hogy egy közepes méretű gépkocsi elfogadhatóan elférjen benne, és esetleg még ki is lehessen szállni az autóból. Mondjuk valamivel több,...


Autóbeálló napelemmel

Egy napelemmel ellátott autóbeálló építése több szempontból is előnyös lehet az elektromosautó-tulajdonosok és a normál gépkocsi tulajdonosai számára is a hétköznapokban.