A megoldások néha egyszerűbbek, mint gondolnánk, kezdi a beszélgetést Szöcs Ádám Dávid, a Kulcslyuk zárszaküzlet vezetője. A javításokhoz szinte minden alkatrész, a zárcserékhez pedig komplett zárak is beszerezhetők. A régi ablakzárak elég robosztus felépítésűek, csak szélsőséges esetekben szükséges a csere, gyakran tisztítás és a karbantartás is megoldja a kritikus helyzeteket. A zárcserék azonban többnyire épületasztalos és lakatos közreműködését igénylik, míg a javításokat a kreatívabb emberek is elvégezhetik.
A legradikálisabb megoldás természetesen az ablakcsere lenne, amit azonban nem mindenki engedhetnek meg magának. A rosszul megoldott réstömítések is tovább ronthatják a zárak és az ablakkeretek állapotát, hiszen a réstömítések miatt általában a keretszárnyakat erővel kell a tokaljazásokba préselni, ami a zárak további erőteljesebb kopását okozza.
A szárnyak kielégítő zárása persze nemcsak a záraktól függ, hanem magától a keretek állapotától is. Ha ezek erősen vetemedettek, a zárak nem tudják a deformált szárnykereteket a helyükre húzva rögzíteni. A megoldás, hogy a lötyögő reteszű- és kilincsű zárakat javítjuk, vagy újakra cseréljük. Ennek természetesen csak akkor van értelme, ha az ablakok egyébként még jó állapotban vannak, eresztékeik, pántjaik szilárdak, és csak a zárak kopottak. Erről viszonylag könnyű meggyőződni. Ha nem ülnek le az alsó aljazásba és becsukás után a hézagok közel azonos mértékűek, a zárcsere és a jól megválasztott résszigetelés együtt jó eredményt hozhat.
A régi ablakzárak nem túl változatosak. A legrégebbi pallótokos ablakok szárnyát ablakfordító kengyelekkel lehet zárni, amelyek a tokon találhatók és az ablakszárnyra fordítva rögzítik azt. A kengyel tengelye általában kopott, lötyög, és ezért nem képes a szárnyat szorosan a tokba szorítani. Ilyen igénytelen "zárak" az öreg épületek mellékhelyiségek ún. egyrétegű ablakain találhatók. Ezeket "hagyománytiszteletből" akár azonos kivitelű új darabokra is cserélhetjük, ám némi plusz munkával viszonylag könnyű "korszerűbb", kilinccsel elfordítható ablaknyelv zárakra cserélni. Ebben az esetben a régi ablakfordító leszerelése és a fészkek kifoltozása után a nyelvzár tengelyének lyukat kel fúrni, majd - a befelé nyíló ablakszárny külső oldalának aljazásán a zártesthez igazodó méretű süllyesztés kivésése és az új zártest felcsavarozása után - már csak a vázcímer és a négyszögszárú kilincs felszerelése van hátra. A nyelvek helyét annak kifordításával célszerű előjelölni az ablakoszlopra, s csak ezt követően lehet a zárlemezeket a vésett fészkek elé csavarozni. A kilincstengelyt - méretre vágása után - a végének elperemezésével lehet rögzíteni.
Kisebb méretű ablakoknál elégséges egy-egy ablakzárnyelvet felszerelni, a nagyobbaknál azonban kettő-kettő szükséges, mégpedig a sarkoktól kb. 35 cm távolságra. Az ablakfordítók vagy ún. rászegezőek, vagy bevéső kivitelűek, amelyek csak széles aljazású keretek vésett fészkébe csavarozhatók be.
Kifelé nyíló ablak keretére a belső oldal felöl 5 mm mélyre süllyesztve kell a fordító-zárnyelvet felszerelni, a kilincset pedig már előzőleg közvetlenül a fordítólemezre ajánlatos felhegeszteni. A zárat ebben az esetben ajánlatos egy fa takarólappal a keret síkjába igazítani.
A gyakorta használt és lötyögősre kopott ablakzár-nyelveket is érdemes kicserélni. Ezeken előbb a kilincs tengelyének végét kell leköszörülni, majd kihúzható maga a kilincs. A zártest kiemeléséhez előbb a vastag festékréteget kell eltávolítani a zártest lemezéről, hogy ráleljünk a felfogó szegekre. Ezek kiemelése megkönnyíthető, ha négyszögű tengellyel néhány kalapácsütést mérünk a zárra. A szegek kihúzása után már kiemelhető a zártest és helyére - a fészek pontosítását követően - visszacsavarozható az új ablakzárnyelv. A forgó lapot előtte ajánlatos megkenni, hogy csökkentsük a kopást, és mozgatása könnyű legyen. Az új kilincs tengelyét hegesztéssel vagy peremezéssel lehet rögzíteni. A zárcímet, kilincset csak a tapaszolás és a mázolás kijavítása után célszerű felszerelni.
Ha az ablakzár-nyelv csak nehezen jár, ezt többnyire a forgó részek közé szivárgott festék és a rozsda okozhatja. A festék eltávolítása, többszöri elfordítás és WD 40-es kenés után vélhetően javul az állapotuk. A zárlemez nyílását is érdemes letisztítani, mert ez is akadályozhatja a zárnyelv teljes elfordíthatóságát. A lazán felszerelt és a címerbe nem kellő mélységbe benyúló kilincsnyak pedig a tengelyfészek gyors kopását okozhatja, amit a négyszögű lemezbetétekkel lehet kiküszöbölni.
A nagyobb, kapcsolt duplaszárnyas ablakokon három ponton záró rúdzárak vannak. A rúdzárak ún. bascule- vagy forgótengelyesek. A bascule típusoknál a kilincs elfordításával középen egy kiforduló korong, vagy horog, alul-felül pedig a tokba függőlegesen benyúló rudak rögzítik az ablakszárnyakat. Az elforduló tengelyű ablakzáraknál a kilincs középen és alul-felül oldalra forduló horgai a tokra szerelt zárólemezbe akadva rögzíti az ablakot.
Ezek robosztus szerkezetek, hibáikat inkább a mázoláskor rákent festék, mint az elhasználódás okozhatja. Ha ezeket a festékes "akadályokat" letakarítjuk, és a zárlemezek mögötti fészkeket is kitisztítjuk, a zárak némi olajozás után újból használhatókká válnak. A jobb zárás pedig a zárlemezek beljebb vagy mélyebbre szerelésével javítható. A lényeg, hogy a záró elemek és a fogadó nyílások tiszták és megfelelő helyen legyenek. Gyakori hiba az is, hogy a forgató kilincsek nem illeszkednek szorosan a négyzetes forgató tengelyre. A rögzítésüket mérethű kúpos csapszeggel vagy hernyócsavarral lehet megszilárdítani. Ez egyben a tengely jobb megvezetését szolgálja. Javításukhoz a négyzetes lemezbetéteket célszerű alkalmazni. E szerkezeteket a középső rögzítő elem mellett befújt WD 40-nel lehet megkenni.
Ha viszont a mozgató szerkezeti egységek már túl kopottak, a rudak nem nyúlhatnak elég mélyre, illetve a tengelyek nem fordulnak el teljesen, az ablak zártan is lötyögni fog. Mielőtt még cserére gondolnánk, most is érdemes alaposabban megvizsgálni az elforduló reteszek állapotát. Főként alul, a takaróléc alatt szoktak a rudak lötyögni, a vezető vasalatok hiánya miatt. Ezt a fészekbe és a rudak elé beragasztott fémlemez betétekkel lehet megszüntetni. A szoros zárást így továbbra is biztosítani lehet a zár cseréje nélkül. Ezzel saját kezűleg is lehet kísérletezni, de a hibát egy épületlakatos gyorsabban megjavíthatja.
A rúdzárak cseréje csak akkor esedékes, ha a szerkezet már nagyon kopott. A csere azonban semmiképpen nem egyszerű dolog. A rúdzárakat ugyanis az ablakkeretre erősített léc takarja, a forgató szerkezetet pedig mart fészek fogadja magába. A cseréhez tehát asztalos, lakatos közreműködése is szükséges. A rúdzárak hossza 1m-től 1,8 m között változó. Az adott hosszúságúakon kívül beszerezhetők méretre szabható rudak is, amelyekre a rögzítő horgot méretre vágásuk után kell keményforrasztással vagy hegesztéssel rögzíteni, és az alsó megvezető vasalásokat is fel kell szerelni a keretre.
A tolórudas bascuele típusoknál csak a szár hosszát kell méretre vágni. A végét célszerű lekerekíteni, hogy az ablak becsukásakor könnyebben a felső kengyelbe, illetve alul a vasalat fészkébe csússzon. Szilárd rögzítésük alapvetően fontos! Ha az új ablakzárat a lakatos már a helyére szerelte, és a szárnyak zárását beszabályozta, a takarólécet már az asztalos dolga visszaszerelni. Az ilyenkor szokásos mázolás után következhet a címer és a kilincs felszerelése, ami már viszonylag könnyű feladat, ha a megfelelő típust választottuk meg. Ezen kívül beszerezhetők a zárcímerbe szerelt nyitószerkezetek is, amelyekhez a zárórudazatra hosszabbító csapokat kell hegeszteni. Viszont a karbantartásuk a címer leszerelése után könnyen elvégezhető.
A lakótelepi ablakok csapokkal záródó szerkezetei is egyre gyakrabban hibásodnak meg. Ezek cseréje nagyon egyszerű, szakértelem nélkül elvégezheti bárki. A megfelelő hosszúságú zár beszerzése után - néhány csavar kihajtását követően - helyére szerelhető az új zár és a zárcímer, no meg a kilincs.
Az ilyen javításokhoz, zárcserékhez szükséges szerelési anyagokat azonban csak néhány zárszaküzletben lehet beszerezni, ezért előbb az ilyen üzleteket kell felderíteni (Budapesten pl. a VIII. kerület, Izabella u. 36-38. szám alatt található), a javításhoz, cserékhez pedig ajánlatos a hozzáértő szakemberek véleményét is kikérni.