Ahogy mondani szokás, a gyerekszoba lakás a lakáson belül. Lakójának háló- játszó- vendégszoba, iskolásként pedig dolgozó is egyben. Ehhez a sok funkcióhoz általában kis alapterület tartozik, tehát nem lehet átgondolás, tervezés nélkül belevágni a tanulósarok kialakításába.
Feltételezzük az ideális délkeleti, délnyugati tájolású gyerekszobát, ahová megfelelő mennyiségű természetes fény jut be anélkül, hogy túlmelegedne a helyiség. Az is jó, ha a lakás nyugodt területén helyezkedik el, így biztosan egy természetes fényben gazdag, csendes tanulóhelye lesz gyermekünknek.
Leckeírás ide vagy oda, óvodás- és kisiskolás korban a játék a legfontosabb tevékenység. Ezért a szoba közepén létrehozott szabad játszóhelyet továbbra is biztosítanunk kell. Csecsemőkor óta a szobába rengeteg minden bekerült, de a munkasarok kialakítása lesz a legnagyobb változás, mert nem csak asztalról és székről, hanem polcokról, tárolókról is szó van.
Kezdjük a hely kijelölésével! Az íróasztal lapjának természetes, árnyékmentes megvilágítást kell kapnia. Az ablakkal szemben, illetve jobb- vagy balkezesség függvényében arra merőlegesen kell elhelyeznünk azt. Az asztali lámpa elhelyezését is ugyanilyen szempontok szerint kell megoldani. Ügyelnünk kell arra, hogy jól elkülönüljenek a funkciók. Az asztal közvetlen szomszédságában elérhetők legyenek a taneszközök, míg a figyelmet elvonó játékok ne tűnjenek szembe.
A jó íróasztal lapja dönthető, magassága állítható. A két szempont közül a változtatható magasság a fontosabb, mert a gyors növekedést követnie kell. Nem vehetünk minden évben új bútort. Ha még a választott széket is együtt tudjuk mozgatni az asztallal, akkor mindenkor közelítünk az ideális testhelyzethez, aminek az a lényege, hogy a talpak a padlón fekszenek, a lábszár, a comb valamint a gerincoszlop derékszöget zár be. A legújabb ergonómiai kutatási eredmények alapján fejlesztett székek módot adnak a hintázásra is, vagyis az ülés, a karfa, a támla leköveti izgő-mozgó használója minden helyzetváltozását.
Többféle módon nyerhetünk helyet, ha túl kicsi a szoba. Egyik módja, hogy a meglévő, hagyományos heverőt egy stabil szerkezettel megemeljük. Az alatta létrejövő tér kuckós játszóhely, esetleg polcok, szekrények vagy jó fényviszonyok esetén az íróasztal helye lehet. Az „emeletre” került ágy följárója lehet pl.: bordásfal, ami tornaeszköz, de szobainas is egyben. Az ilyen típusú helytakarékos bútorok készen is kaphatók.
Helyet, teret nyerünk dobogóépítéssel is. Az alóla kigördíthető fiókok pedig ruhák, játékok sportszerek ideális tárolója lehet. Galériázható belmagasság esetén a szerkezet megépítésével minden helyproblémánk megoldódik.
Több iskoláskorú gyermek esetén az önálló és közös területek létrehozása, kijelölése a legnehezebb feladat. Egyéni tulajdonságok és a testvérek egymáshoz való viszonya, családi szokások befolyásolják, hogy milyen területeket, bútorcsoportokat hozunk létre. Lehetséges, hogy a hálóhelyek kerülnek egy helyre, pl. emeletes ágyon alszanak, és mindenkinek saját tanulóhelye van, de megoldás az is, ha külön „háló-dolgozó” együttese van minden gyereknek. Ez különnemű testvérek, vagy nagyobb korkülönbség esetén jobb megoldás lehet. Mindenképp meg kellene teremteni a közös játszóhely lehetőségét.
A szoba lakóinak számától, a kialakítás módjától függetlenül vannak szabályok, amit be kell tartani. Gondoljunk először a biztonságra! Fontos a bútorok stabilitása, lámpák, dugaljak védelme, festékek minősége. Ugyanilyen lényeges az egészség megőrzése miatt a tisztántarthatóság, a csúszásmentesség is, de a már említett helyesen kialakított világítás is.
A kisgyerekeknél ösztönös az élénk színek szeretete, de mivel a játékok, könyvek nagy része is színes, jobban járunk, ha ezeknek egyszerű hátteret teremtünk, mert a túlságosan erős színingerek, ugyanúgy, mint a zajok, feszültté teszik a gyerekeket.
Természetesen mindig vegyük figyelembe a kis lakók egyéni ízlését és teljesíthető igényeit is, hogy jobban vigyázzanak környezetükre, és jobban magukénak érezzék birodalmukat!