Mitsubishi-i-MiEV
Az elektromos autókat Magyarországon is egyre nagyobb figyelem övezi. Tölthető hibrid autókkal is lehet már találkozni a magyar utakon. Ugyancsak gyakran találkozhatunk a sajtóban olyan hírekkel, melyek az elektromos autók töltő infrastruktúrájának kiépítésével foglalkoznak. Az ELMŰ Budapesten már 7 nyilvános töltőoszlopot üzemeltet, és az ÉMÁSZ is átadta az elsőt Miskolcon. A Hungaroringen és a Balaton körül is megjelentek az első töltők, és a Budapest–Bécs útvonal megtételének sincs már akadálya, legalábbis ami a töltő infrastruktúrát illeti.
Peugeot Ion
Az elektromos autók beszerzési ára ma még meglehetősen magas. Ugyanakkor egységnyi távolság megtételéhez szükséges üzemeltetési költségük – a villamos energia kedvezőbb árából adódóan – jelentősen alacsonyabb, mint a hagyományos benzin- vagy dízelüzemű gépjárműveké. Mivel felépítésük, szerkezetük lényegesen egyszerűbb, mint a robbanómotoros autóké, karbantartásuk is olcsóbb. Ehhez jönnek még azok a lehetséges ösztönzők, amelyekkel az új technológia elterjesztéséhez az állam vagy az önkormányzatok járulnak hozzá a zéró helyi kibocsátásból adódó környezetvédelmi előnyök miatt.
Toyota Yaris Hybrid
Gépjárművek beszerzési költsége - az autók listaárát figyelembe véve, hasonló felszereltség mellett – tehát a egyelőre a hagyományos, benzines és diesel konstrukciókat erősíti. Ez az arány a jövőben nyilvánvalóan a kiegyenlítés irányába fog mozogni.
A következő értékelt költségelem az elfogyasztott üzemanyag költsége. Az elektromos autók esetében, ugyanúgy, mint a belsőégésű motorokkal szerelt autóknál, a gyárilag megadott fogyasztási értékek lettek figyelembe véve, a jelenlegi, normál lakossági áramtarifával. Jelenleg számolni lehet még azzal, hogy egyes nyilvános töltőállomások térítésmentesen biztosítják a villamos energiát az elektromos autóknak. A tanulmány a benzin és a gázolaj áránál az aktuális napi árakat vette alapul. A futásteljesítménynél pedig úgy számolt, hogy a járművek naponta szinte teljes mértékben kihasználják azt a 120 km-es hatótávolságot, melyet a vizsgált elektromos autó egyetlen feltöltéssel meg tud tenni. Így az éves futás 36 500 km-re adódott.
A karbantartási költségek tekintetében a legnagyobb a bizonytalanság, mert az elektromos autóknál erre még nincs hosszú évekre visszamenő tapasztalat. Egy bizonyos: az elektromos autóknál a motor jóval egyszerűbb konstrukció, lényegesen kevesebb alkatrészből áll, így abból lehet kiindulni, hogy karbantartási költségei is lényegesen alacsonyabbak. Nincs kipufogó, befecskendező, turbófeltöltő stb. Ennek megfelelően olaj- és szűrőcsere sincs, és kevésbé valószínű, hogy valamilyen alkatrészt ki kell majd cserélni.
Alacsony üzemeltetési költség
Az autógyárak az elektromos autók karbantartási költségeit alacsonyabbra becsülik, mint a hagyományos autókét. A rendszeres szervizek során a szerelő által ráfordított munkaidő nagyjából azonos a kétféle autótípusnál, a különbség elsősorban a beszerelt alkatrészek költségének differenciájából adódik.
Parkolási költségek, és a későbbiekben várhatóan bevezetésre kerülő dugódíj is alaposan belejátszik a várható költségekbe. A repülőtéren, a budapesti belvárosban vagy a Budai Várban 400-800 Ft közötti összeget is kifizethetünk egy óra parkolásért, tehát ha valaki munkájából vagy szokásaiból adódóan naponta több órát parkol az említett helyeken, akkor egy évben 200-400 ezer Ft-ot is elkölthet parkolásra. Ez a 6 éves életciklus alatt 1,2-2,4 millió forint. Ha tehát az elektromos autóknak – mint sok nyugat-európai városban – nem kell fizetni a városi parkolásért, akkor ez az összeg megtakarítható. Ugyanez vonatkozik a lehetséges budapesti dugódíjra is.
Opel Corsa gsi
Mindezeket a költségelemeket összegezve a tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy már ma is elképzelhetők olyan használati szokások és üzemanyagárak, melyek mellett hatéves használati időtartamot feltételezve a járművekhez tartozó teljes összköltség kedvezőbb egy elektromos autó esetében.
Forrás: Magyar Energetika