Célszerszámok, de más területen is használhatók
A csavarorsós emelők többnyire minden autótulajdonosnak a rendelkezésére állnak. A gépkocsi kerékcseréjéhez szükséges egyszerű emelők – trapéz emelőként is ismertek – külön is megvásárolhatók néhány ezer forintért. Teherbírásuk 1-2 tonna közötti, az emelési magasságuk pedig 90-440 mm között változik. Az emelő fix talpa és a mozgatott talp közötti távolság az alsóérték, és nem azonos a hasznos emelés mértékével. Az emelési magasság többnyire 30 cm lehet. Kerékcserén kívül bármely súlyos tárgy megbillentésére alkalmas, aminek alá lehet tolni. Egyszerű és könnyen kezelhető emelő, a saját határain belül.
A fogasléces emelőknél a terhet a felső emelő talp emeli meg. A hajtókarral csekély fizikai erő kifejtésével 1,5-20 tonnás terhek megemelése sem jelent problémát. A terhet a hajtókarhoz kapcsolódó kilincsműves racsni rögzíti az adott helyzetben. Függőleges és vízszintes helyzetben is használható. Ezeket az emelőket főként az ipari munkáknál használják. Felépítése robosztus, önsúlya ennek megfelelően jelentős, 10-63 kg. Beszerezhető egyszerűsített, csak alsó emelő körmös változata is, amely nagy, 150 cm magasságba képes terheket emelni. A fogasléces emelőket hébérnek vagy hévérnek is nevezik.
A hidraulikus emelőknek talán legismertebb fajtái a különféle emelőteljesítményű palackemelők. A viszonylag kis helyigényű, ám ennek ellenére nagy teljesítményű olajemelőket stabil talpal ellátott függőleges munkahenger és egy – az emelővel egybeépített – kisebb főhenger jellemzi. Ez utóbbit kézi karral lehet működtetni és minden lenyomás után olajt pumpál a munkahengerbe. Visszacsapó szelep akadályozza meg az olaj visszafolyását, megtartva a teleszkópos henger elért magasságát. A munka végeztével ezt az olajmennyiséget kontrolláltan a leeresztő szeleppel lehet a munkahengerből visszaengedni. A palackemelők teljesítménye 2-30 tonnás terhek megemelését teszi lehetővé csekély erőkifejtés mellett. Az alacsony, vagy extra alacsonyépítésű változatok csak 125 mm magasak és 100 mm az emelési magasságuk. Az hosszúlöketű hidraulikus palackemelők viszont 175-420 mm-es magasságba képesek a terhet megemelni. A palackemelőknek csekély az önsúlyuk és a helyigényük. Az otthoni munkáknál is elég sokoldalúan használhatók, A kis emelési magasságúaknak az ára is elég kedvező.
A krokodil- vagy ún. padlóemelők a hidraulikus emelők speciális változatai. Ezek kerekekkel vannak ellátva, így könnyen a megemelendő teher – ami többnyire gépkocsi, vagy más, lábon álló szerszám, vagy egyéb tárgy – alá tolhatók. Működésük hasonló az olajemelőkéhez, de a munkahenger nem közvetlenül emeli a terhet, hanem a krokodilszájához hasonlóan szétnyíló kar végén levő talp segítségével. A teherbírásuk 2-3 tonna, az emelőtalp alsóállásban általában 115-140 mm magas, a maximális emelési magasságuk 300-470 mm. Létezik ún. alacsonyépítésű változatuk is, amely 70-80 mm magasságban álló teher alá is betolható, és az emelési tartománya 480 mm-ig is terjedhet. Kedveltek a nem foglalkozásszerűen autószereléssel foglakozók között, amihez viszonylagosan kedvező áruk is hozzájárul. Az olcsóbb változatok azonban nem állandó munkára valók, amit 10-20 ezer Ft-os áruk is jelez.
A légpárnás emelők is gépkocsi emelők, ám e feladat ellátásán kívül egyéb terhek megemelésére is használhatók. Az egyszerűbb ballonos kivitelűek az autó kipufogó gázát használják fel emelőerőként, de sűrített levegővel is használhatók. Teherbírásuk 3 tonna körül van, és a motor alapjárati kipufogó gáza 2-3 perc alatt tölti fel az emelőballont. A ballon lesüllyedését visszacsapó szelep akadályozza meg, amely a leeresztést is lehetővé teszi. Szakadás-biztos anyagból készülnek, és leeresztett állapotban bármilyen szerkezeti egység alá behelyezhetők. Előnyük, hogy bármilyen talajon a kicsúszás veszélye nélkül használhatók, és akár mind a két kerék egyszerre megemelhető a ballon középre helyezésével. Helyigényük csekély, 6 cm átmérőjű kipufogóra csatlakoztatható a 4,5 m-es tömlőjük. A 3 tonnás változatok mellett vannak ennél nehezebb járművek emelésére alkalmas kivitelűek, sőt sűrített levegővel működő, 2-3 ballonos professzionális megoldások is, amelyeket kimondottan gépkocsijavító műhelyekben használnak. Teherbírásuk akár 5 t, és az emelőpárnák száma szerint növekszik az emelési magasságuk 30-50 cm között. Az emelés és a leeresztés művelete fokozatmentesen, a szabályozó karokkal lehetséges.
Támaszok, bakok
Ha a megemelt súlyos tárgyon vagy eszközön hosszabb ideig kell további műveleteket végezni, akkor a biztonság érdekében alá kell támasztani. Különösen akkor van erre szükség, ha nem egyszerre, hanem több lépésben kell az emelést elvégezni. Ezt a célt szolgálják a különféle támaszok, vagy az állítható bakok. Ezek mindegyike három lábú, és állítható magasságú, ami megkönnyíti a bakok teher alá helyezését. A teherbírásuk 2-12 tonna között változik.
Általában párban kerülnek forgalomba, és nem is kerülnek olyan sokba, mint egyes emelők. A kisebb teherbírásúak között a gyorsan a megfelelő magasságúra beállítható fogasléces változatok az ideálisabbak, ám ezek csak kisebb terhelést viselnek el biztonsággal. Az alátámasztási magasságuk 29-61 cm között fokozatmentesen állítható. Egymásba rakhatók, így a helyigényük használaton kívül csekély. A 3 tonnánál nagyobb teherbírású bakok változtatható magasságát az állványból kihúzható oszlop emelésével lehet a kívánt mértékben megnövelni. A gyámfejet az oszlopok furatába dugott méretes csapszeg stabilizálja. A csapszeget lánc kapcsolja a talphoz, így nem kell tartani az elvesztésétől. A bakok lába némely típusnál a központi csőoszlop mellé hajtható, ami a bakok tárolásánál előnyös. A biztonságos alátámasztásnál lényeges az ideális alátámasztási hely kiválasztása és szintbe állítása. A terhelést a bakok között egyenletesen el kell osztani.