Őszi közlekedés autóval

2020-12-09 12:46:29 | Módosítva: 2024-10-17 10:12:19

Az őszi hónapokban a közúti közlekedési balesetek jellemző oka, hogy a gépjárművezetők nem a megváltozott időjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelően vezetik járműveiket. A legtöbb problémát többnyire a változó tapadóképességgel rendelkező útburkolat, valamint a romló látási viszonyok okozzák. 

Ezért lényeges, hogy minden járművezető megfelelően felkészítse járművét a megváltozott körülményekre, s legyen önmaga is tisztában azzal, hogy az őszi közlekedési viszonyok más járművezetői magatartást követelnek. Ősszel a látási viszonyok általában rosszabbak a tavasszal és nyáron megszokottnál. Ritkábban és rövidebb ideig süt a Nap, s a napsugarak egyébként is lapos szögben érkeznek a Földre, jobban vakítva a járművezetőket (néha még a napellenző sem véd meg a vakító sugaraktól).

A hetek előre haladtával egyre korábban sötétedik, ezért gyakrabban kell használni a gépjármű világítását. Nagyon fontos a világítóberendezések folyamatos tisztán tartása, az izzók cseréje, a tartalékizzó beszerzése. A fényszórók tisztán tartása nem csak azért fontos, hogy azok optimális távolságot világítsanak be, hanem azért is, hogy más közlekedőket ne vakítsunk el. Sokan ugyanis nem tudják, hogy a szennyezett fényszóró felületek esetenként vakító hatást idézhetnek elő.  A gépjárműveket – főleg hosszabb autóút előtt – ajánlatos alaposan átnézni, megvizsgálva minden biztonsági berendezést és tartozékot. Az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése önmagában nem elég. A jól működő és „csíkmentesen” törlő ablaktörlő lapátok, a lapáton lévő sérülésmentes gumi, a megfelelő minőségű és mennyiségű ablakmosó folyadék vagy a páramentesítő egyaránt az őszi közlekedés fontos kellékei. 

A megváltozott látási és útviszonyok – különösen esős időben, illetve ködben – más járművezetői magatartást követelnek. Nagyobb követési távolságot kell tartani az ilyenkor igen gyakori utoléréses balesetek elkerülésére. A nedves útburkolaton jelentősen megnő a fékút, lassúbb haladás és óvatosabb, körültekintőbb közlekedés szükséges ahhoz, hogy megelőzzük a közlekedési baleseteket. Vigyázni kell az úttest mellett haladó gyalogosokra (lakott területen belül és kívül egyaránt), mindenkor biztosítani kell a gyalogosok elsőbbségét a kijelölt gyalogos-átkelőhelyeken, fokozott figyelemmel kell lenni a figyelmetlenül az úttestre lépő gyalogosokra is.

A gyermekek különösen az iskolák környezetében vannak nagyobb veszélynek kitéve. Nem árt tudni, hogy esős-szeles időben a gyalogosok általában kevésbé körültekintőek, hiszen a kellemetlen időben – érthető módon – mielőbb célhoz szeretnének érni. Sajnos esős időben gyakran képződnek „pocsolyák” az utak felszínén, melyeket a gyalogosok figyelmetlenül kerülgetnek, és a gyalogosok esernyője vagy a kabátok kapucnija is lehet akadálya a megfelelő látásnak, körültekintésnek. Ezért esős időben fokozott figyelemmel, a haladási sebesség csökkentésével kell vigyázni a gyalogosokra.

Ősszel általában a munkába menet ideje is nő, ezért fontos, hogy korábban induljunk el otthonról. A késéseket soha ne próbáljuk meg nagyobb sebesség megválasztásával behozni, mert ezzel szükségtelenül és aránytalanul nagy veszélybe hozzuk magukat, családtagjaikat, valamint más közlekedők testi épségét és életét. A közlekedés során soha ne feledjük, hogy annyira vigyázzunk másokra, valamint mások értékeire, mint ahogy azt másoktól a magunk vonatkozásában elvárjuk. Ha a fenti tanácsokat megfogadva közlekedünk, ezzel már sokat teszünk a baleset-megelőzés érdekében.

Forrás: ORFK-OBB


További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Caloris rendszer

A rendszer igénybe veszi a meglévő technológiákat és alkotóelemeket, a mennyezeti téren belüli hőszivattyús egységek sorozatával, külső hőszivattyús egységgel, illetve az ezeket összekapcsoló...


Alacsony hőmérsékletű fűtés

A fűtés-technológia gyors fejlődése és az épületek korszerűbb szigetelése lehetővé tették, hogy manapság 55°C-os vagy ennél is alacsonyabb hőmérsékletű vizet használjanak házak megfelelő...