A fény az élet legfontosabb alapeleme. Erősít, gyógyít, védi a szervezetet. A fény befogadásának igénye ősi ösztönünk. Az építészek célja, hogy mesterséges környezetünkbe is bejutassák a természetes fényt. A lakások benapozása már a vásárlásnál az egyik legfontosabb szempont. A mesterséges világítás megtervezése nem is olyan egyszerű. Leggyakoribb tévedés, hogy a világításnak uralnia kell a teret, s mindent elborító fényekre van szükségünk.
A világításnak szabályozhatónak kell lennie. A fénnyel való hatásokat nem csak hangulatteremtésre használhatjuk, hanem konkrét funkciókat is ellátunk. A funkciók és a tárgyak kiemelését a fény és az árnyék egyensúlyával tudjuk biztosítani. Az általános világítás, a helyi és hangulati fények együttesen adnak általános látáskomfortot. Mindegyiket egyszerre nagyon ritkán használjuk, hiszen a teljesen egyenletes fényviszonyok mellett nem érvényesülnek a tárgyak. Nagyon sok berendezés és dísztárgy csak az árnyékával együtt értelmezhető. Ugyanaz a helyzet, mintha egy arcot teljesen körbevilágítunk: nincs karaktere. Ha többféle megvilágítási módot alkalmazunk, izgalmasabbá válik otthonunk látványa, és az egyes tevékenységekhez is jobb látásviszonyokat teremthetünk.
- A központi mennyezeti világítás általános tájékozódást biztosít.
- A helyi, funkcionális világítás lehetővé teszi, hogy a helyhez kötött tevékenységformákhoz az optimális fényviszonyok jöjjenek létre.
Például íróasztalunk lapját árnyékmentesen világíthatjuk meg, az olvasólámpát közvetlenül könyvünk lapjaira irányíthatjuk, a tv mögé helyezett lámpával csökkentjük a sötét-világos kontrasztot, a tükörvilágítással biztonságossá tesszük a borotválkozást és láthatóvá a sminkelést. Rengeteg olyan eset van, amikor funkcionális fényeket használunk. Ilyenkor a lakás többi része árnyékban marad. A létrehozott fényszigetek és árnyékok funkciókat és területeket jelölnek ki, karaktert adva a berendezésnek. - A súrlófények általában egy adott felületre irányítottak, valamit konkrétan megvilágítanak, de lehet, hogy csak a fényudvar és az árnyék együttesével hoznak létre egy tetszetős látványt. Óvatosan bánjunk vele, mert a fal egyenetlenségeit megmutatja.
- A fölfelé irányított állólámpák fénye a mennyezetről visszaverődve szétszórja fényt. Ugyanez a helyzet a szegélybe helyezett, fölfelé világító fénycsövekkel is. Ezek hangulati elemek. Ennek külön csoportja, ha fénnyel egyenértékű a lámpa esztétikuma. Ilyenkor a lámpatest is hangulati elem.
- Dekorációs világítást régen az üzletek bejáratánál figyelemfelhívásként használtak. A ledek megjelenése a lakáson belüli dekorációs megvilágítást is lehetővé teszi. Ilyen módon varázsolhatunk például világító égboltot gyerekszobánk mennyezetére.
A fény és egyes anyagok viszonyának ismerete is segíti, hogy a lehető legjobb világítási módokat alkalmazzuk. A fény behatol az üvegbe, vízbe, visszaverődik a fényezett sima felületekről. Az egyenetlen felszínről szétszóródik, a matt vagy szőrmés felület pedig elnyeli. Jobb, ha mindezt tudatosan alkalmazzuk, ne a véletlenszerűség hozza létre ezeket a szituációkat!
Van a mesterséges megvilágításnak egy újszerű szegmense. Az irodák fényviszonyainak kialakításánál tanulmányozzák a dinamikus, vagyis időszakonként változó fényerejű világítást. A természetes fénytől elzárt helyen így nyílik lehetőség a fiziológiai egyensúly és a jó közérzet visszanyerésére. A változó világítás stimulálja a szervezetet, vagyis kihat a lelki és szellemi állapotra.
A fény és árnyék együttes hatásának a műtárgyak megvilágításánál van inkább szerepe.
A kétdimenziós tárgyak (festmények, grafikák, nyomatok, textilek) megvilágításánál fontos, hogy ne legyenek fényterhelésnek kitéve, mert károsodhatnak. A választott dózis és a megvilágítás időtartama a kulcs. A fény spektrumától függően is más-más a hatás. Értékes textilek festmények világítástervezését komoly szakemberre kell bízni.
Általános esetben arra kell törekedni, hogy a kép teljes felületét érje a fény, és kerüljük el a becsillogást, a káprázást. Kb. harminc fokos szögben felülről jövő fénnyel jól megoldható a feladat.
Háromdimenziós tárgyak (szobrok, plasztikák, műtárgyak) estében az elhelyezés csak az első lépés. Típusából adódóan minden oldalról láthatónak kell lennie, hogy élvezhető legyen. Térben vagy szoborfülkében kell elhelyezni ezeket. A hozzájuk rendelt világításnak a fényes és árnyékos részletek kiemelésével kell bemutatnia a tárgy alakját. Különböző beesési szögekből érkező fény és a keletkező árnyék segítségével az egészen finom apró részletek is feltárulnak. Mindeközben a káprázást itt is el kell kerülni. A vitrinbe helyezett dísztárgyak megvilágítása történhet belülről vagy kívülről. Belső, hosszú ideig tartó megvilágításnál a hőelvezetést meg kell oldani. Külső világításnál a csillogást és a nem kívánt árnyékokat úgy kerülhetjük el, ha a tárgyakat fölülről világítjuk meg.
Ha végig gondoljuk lakásunk fényviszonyainak ideális lehetőségeit, látni fogjuk, hogy egyforma hatással bír a fény, az árnyék, és világítótest esztétikuma. A fény lehetővé teszi, hogy az adott tevékenység a legjobban és legbiztonságosabban legyen elvégezhető. Az árnyék segít a berendezés értelmezésében, nyugalmi helyzeteket jelöl ki, és a műalkotásokat teljes szépségükben mutatja meg. A lámpatestek szép formája pedig örömet okoz, díszít és gyönyörködtet.