A kerékpáros csomagtartó alapfelszereltsége minden városi és túrakerékpárnak, de mit tegyen, akinek nincs ilyen a bringáján, és csomagot szeretne szállítani? Először ellenőrizzük, hogy van-e csomagtartó-rögzítő furat a hátsó papucson (a hátsó tengelynél), illetve a hátsó villa tetején, a nyeregcső alatt. Ha igen, biztosan találunk utólag felszerelhető csomagtartót, de ha nem, akkor is van megoldás. Léteznek bilincses rögzítésű darabok, sőt könnyű csomagokhoz olyat is választhatunk, ami csak a nyeregcsőre rögzül. Erre legfeljebb egy 5 kg-os csomag tehető. A csomagot gumipókkal vagy gumiszíjjal rögzíthetjük egyszerűen, de ha kisebb tárgyakat szállítunk, a táska a legpraktikusabb szállítóeszköz.
Táskatípusok
A jó minőségű túratáska erős, vízhatlan anyagból készül, a csomagtartóhoz rögzíthető, így nem billeg, szimmetrikusan terheli mindkét oldalt. Ha csak munkába járáshoz van szükségünk csomagszállításra, olyan táskát is választhatunk, amit csak a csomagtartó egyik oldalára kell akasztani. Ez szükség esetén könnyen eltávolítható, de az erős kampóknak köszönhetően nem kell a véletlen leeséstől tartanunk.
A klasszikus túratáskák két részből állnak, egyrészt ami a csomagtartó két oldaláról lelóg, másrészt egy erre patentozható, zippzározható vagy tépőzárazható felső szekcióból. Ez lényegesen egyszerűbben kezelhető, mintha a három rész egyben lenne. Komoly túrabringákon első csomagtartót és ehhez tartozó túratáskákat is látni. Utóbbaik általában kisebbek hátsó társaiknál, megkönnyítve a kormányzást.
A nagy térfogatú táskák kiegészítője a kormány- és a nyeregtáska. Kisebb tárgyak, például iratok, fényképezőgép, kulcs, telefon szállítására szolgálnak, szem előtt vannak, és kis helyet foglalnak. Kaphatók tépőzáras darabok, de a legprofibb példányok ún. KlickFix rögzítésűek, azaz egy mozdulattal a helyükre csúsztathatóak vagy levehetők, viszont biztosan rögzülnek a helyükön.
Nem csak a kerékpáron lehet csomagot szállítani, hanem magát a bicajt is vihetjük csomagban, erre merev falu és összehajtogatható táskák kaphatóak. Repülőgépen csak ilyenben adható fel bicikli.
Kosár, doboz
Hollandiában vagy Dániában járva érdekesebbnél érdekesebb megoldásokkal találkozni, ami a kerékpárokat és a csomagszállítást illeti. Szinte minden bringán láthatunk első kosarat vagy dobozt. Bár látszólag megnehezítik a kanyarodást, jobban szemügyre véve látható, hogy a tartóik a vázra támaszkodnak, így függetlenek az első keréktől, a kormány ugyanolyan könnyen mozog, mintha nem lenne rajta semmi. Itthon ez a megoldás még nem terjedt el, kosárból azonban rengeteg féle kapható, a műanyagtól a fémen át a fonottig. Itt arra kell figyelni a kiválasztás során, hogy a kosár el fog-e férni a bowdenektől, nem fogja-e akadályozni a fékezést vagy a váltást.
Hátitáska, futártáska
A legegyszerűbb megoldás a csomagot a hátunkon vinni. Ennek azonban több hátránya van. Nehézkesebbé válik a mozgásunk, nyáron izzadt lesz a hátunk, magasra kerül a súlypont. Ha mégis hátitáskát választunk, akkor lehetőleg olyat keressünk, aminek hálós a hátrésze, így folyamatosan járhat a levegő a hátunk és a táska között. Még jobb, ha futártáskát használunk, ezt ugyanis egy mozdulattal előrevehetjük, így nem kell sokat fáradnunk a le- és visszavétellel. A jó futártáskán egy külön pánt található, ami megakadályozza, hogy a táska magától előreforduljon tekerés közben.
Utánfutó
Kerékpár utánfutókról már korábban írtunk az Ezermester hasábjain, de röviden érdemes végignézni a kínálatot. Külön kell választani a gyerek- és csomagszállító utánfutókat. Utóbbiakat főleg a sokat túrázó kerekesek választják, ugyanis relatív sok csomag elfér rajtuk, és alacsonyan van a súlypontjuk. Hátrányuk, hogy megpakolva nehéz húzni őket, főleg emelkedőn, és a kanyarodásnál is jobban figyelnünk kell.
Tanácsok csomagszállításhoz
Mindig vízálló táskát vegyünk, illetve ha már régi darabról van szó, vásároljunk rá vízálló huzatot. A holmijainkat egyébként is érdemes kategória szerint vastag nejlonszatyorba tenni, nem egy túrát keserített már meg egy átázott ruha vagy hálózsák.
Nagy terhek szállításánál, magabiztosan kezeljük a bringát, és tartózkodjunk a hirtelen irányváltástól. Ellenőrizzük a fékjeink állapotát, illetve gyakoroljuk a patentpedál használatát, hogy szükség esetén gyorsan lepattanhassunk a drótszamárról. Toláskor fogjuk egyszerre a kormányt és a nyerget is. Jó minőségű kitámasztót válasszunk a kerékpárra, sőt ha gyakran túrázunk, érdemes egy erős középsztendert is venni, amire – hasonlóan a motorokhoz – „felhúzhatjuk” a bringát parkoláskor.
Végül, de nem utolsósorban gondoljuk végig, hogy mi hova kerüljön, a látszólag sok táska nem is olyan nagy, ha elkezdjük megtelíteni őket.
Az utánfutók rögzülhetnek a hátsó tengelyhez, a nyeregcsőhöz vagy a hátsó villához is. Léteznek merev rúddal, illetve csuklós csatlakozással ellátott típusok is. Az egykerekes verzió menet közben bedönthető, a kétkerekes viszont stabilabb és jobban terhelhető. Nem mellesleg megálláskor a kerékpárt is megtartja. A komolyabb utánfutók lengéscsillapítót is tartalmaznak, így üresen húzva sem pattognak az úton.
Itthon használtan és újan is hozzájuthatunk kerékpár utánfutóhoz, sőt újabban több kisiparos is foglalkozik egyedi darabok gyártásával, amik jóval olcsóbbak a gyári példányoknál.
Speciális megoldások
Itthon is látni már olyan futárbringákat, melyek elől vagy hátul egy hatalmas tároló dobozzal vannak ellátva. A kormányzást valamilyen áttétellel, rudazattal oldják meg. Hollandiában sokan ilyen szállítóval hordják gyerekeiket óvodába. Csomagot szállítani természetesen nem csak ülő, hanem az egyre terjedő fekvőbringákon is lehet. Itt elsősorban hátul van hely, előnyösen alacsonyan van a súlypont.