A megszokott bicikli is lehet e-bringa
A különféle átalakító készletek beépítésével szinte minden kerékpár átalakítható elektromos, illetve rásegítő hajtásúvá. Az átalakító készletek „befogadását” a váz és a kerék mérete is meghatározza, ezért az átalakító készletek kiválasztását előbb szakértővel konzultáljuk meg. Tanácsaik alapján lehet eldönteni, hogy melyik átalakító készlet számunkra az ideáli, majd a szakszerű beszerelésüket is érdemes rájuk bízni, ugyanis nagyon könnyű már a szettek kiválasztásakor melléfogni, és ez elég sokba kerülhet.
A lehető legolcsóbb megoldás pl. az első kerékagy elektromos hajtásúvá alakítása, ehhez a meglevő kereket át kell fűzni, és a régi első agy helyére az elektromos meghajtású agy kerül majd. A készlet azonban nem feltétlenül tartalmazza az akkumulátort, annak tartóját, és a lámpával egybe épített gyújtáskapcsolót. Így aztán az elsőre kedvező ár a járulékos kiadásokkal együtt már nem biztos, hogy „baráti” lesz. Ezért fontos az előzetes konzultáció és a beépítés módjának a megválasztása.
Az átalakító készleteknek igen bőséges a választéka. Az a legideálisabb, ha minden szükséges egységet tartalmaz az átalakító készlet, mert ez leegyszerűsíti a meglevő kerékpár elektromos rásegítő hajtásúvá alakítását. A komplett készletek különféle meghajtásokat tesznek lehetővé. A legegyszerűbbnek mondható tehát az első agyba épített megoldás. Egy komplett készlet általában 200-350 wattos motorokkal felszerelt fűzött kereket, és a működéshez szükséges egyéb tartozékokat – pl. Li-Ion akkut, a hozzávaló töltőt és a komplett szabályozó elektronikát, LCD-kijelzőt, gázkart és a fékeket is tartalmazza. Az agyba szénkefe nélküli, ún. hub motorok vannak, amelyek többnyire belső bolygóműves hajtóművet használnak. Ez jellemzi a hátsó hajtóműves szetteket is. A motorok teljesítménye ritkán haladja meg a 300 wattot, ám beszerezhetők olyan szettek is, amelyek 500 wattos motorral és fékezéskor akku-visszatöltési funkcióval is rendelkeznek. Előnye ennek a funkciónak, hogy akár 20%-os hatótávolság növekedést is el lehet vele érni.
Az átalakító készleteknél fontos a hatótávolság, amely attól függ, hogy mekkora kapacitású az akkumulátor, és milyen teljesítményű motort hajt meg. Ez a távolság 25-45 km körül van. Általában 35-48 V-os, 5-12 Ah-s akkuk a leggyakoribbak, amelyek hálózatról tölthetők fel a hozzájuk való töltővel. Az akkuk elhelyezése hátsó csomagtartón vagy a vázon is lehetséges.
Az elérhető sebességet a rásegítő meghajtás jelentősen befolyásolja. A „tempomatos” vezérléseknél beállítható a sebesség, és amint az értékhatár alá esik, az elektronika érzékeli ezt, és felpörgeti a motort annyira, hogy a beállított sebességet elérjük. A motor így segít a hajtásban, de pedálozni ekkor is kell. Ez a pedelec rendszer, ami azonban csak 25 km-es sebességig lehet aktív és fékezéskor lekapcsolódik a hajtásról.
Az e-bike átalakítók előnye, hogy gombnyomással vagy a gázkarral működtethetők, és önálló haladásra is képesé teszik a kerékpárt. A pedálfordulatot érzékelő középagyas hajtású kerékpár átalakító készletek előnye, hogy a rásegítő fokozatok jó megválasztásával az akkumulátor kapacitását kevésbé veszi igénybe. Ezért akár 100 km-t is le lehet tekerni könnyedén anélkül, hogy ez a távolság az akkumulátort teljesen lemerítené. A középmotoros megoldás előnye, hogy a kerékpár középpontjához erősítve kedvezőbb a súlyelosztása, és a jármű előnyösebben irányítható. Különösen, ha az elég nehéz akku nem a hátsó csomagtartóra, hanem a vázra, kulacs helyén kerül felerősítésre.
Ami pedig az elektromos hajtás karbantartását illeti, a szénkefe nélküli agymotorok és a középagyas meghajtások sem igényelnek karbantartást, sőt megbontásuk garanciavesztéssel jár. Ha mégis gond adódik velük, akkor a szervizbe kell vinni, ahol szakszerűen és a garancián belül, vagy azon túl, megjavítják. A Li-ion akkumulátorok viszont elég kényesek, különösen a téli időszakban nagyon káros a lemerül állapotban való tárolásuk. Az ilyen akkukat általában 700-1000-szer is fel lehet tölteni a kapacitásuk érezhető csökkenése nélkül. Ez átlagos használat mellett akár 5-6 évet jelent. A pótlásuk most még nem okoz problémát, ám előre nem lehet tudni, hogy hosszú távon ez mennyire fog változni. Abban azért bízni lehet, hogy a márkás átépítő szettekhez való akkuk pótlása biztosított lesz.
A legolcsóbb
átalakító készletek első kerékhajtásúak, és sok esetben csak az agyat és a
tápvezetéket tartalmazzák, a többi kelléket külön kell megvásárolni hozzá, a
felni átfűzése mellett
Az átalakításhoz
a komplett készletek az ideálisak, mert minden fontos tartozékot tartalmaznak,
még a fűzött kereket is
Az LCD-s kijelző
fontos kelléke az átalakító szetteknek
A középagyas
átalakító készletek nyomatékérzékelős rendszerűek
Az RC
kontrollerrel könnyű a hajtott kerék motoros rásegítését szabályozni
A középagyas
hajtás előnye az átalakított kerékpár kedvező súlyelosztása
A csomagtartó alá
szerelt akkumulátortartó a nagyobb kapacitású és nagyobb méretű áramforrásokhoz
szükséges
A vázra szerelt
„kulacs akkuk” is az ideális súlyeloszlást szolgálják
A középmotoros
átalakító készletek a hajtás hatékonysága miatt is kedveltek
Leálláskor az
akkut még lebilincselés mellett is érdemes levenni a kerékpárról, mert ez
esetenként komoly értéket képvisel
Veszélyes e-bike-ok?
Hosszú idő óta először, 2017-ben növekedett Hollandiában a kerékpáros balesetekben meghaltak száma. A növekedés fő oka, hogy egyre több idős ember használ elektromos kerékpárt. Először fordult elő az is, hogy több kerékpáros halt meg, mint autós.
2017-ban 206 kerékpáros vesztette életét a holland utakon, 17-tel több, mint az előző évben, ráadásul az utóbbi tíz év legnagyobb értéke ez, és öttel több az autóbalesetben meghaltak számánál is. A meghalt kerékpárosok negyede elektromos biciklit tekert, közülük több mint 70 százalék 65 év feletti férfi volt. Az e-bike-okkal viszonylag könnyen elérhető akár 30 kilométer/óra feletti sebesség is, de nem emiatt veszélyesek.
Az egyszerű balesethez, ami halálos is lehet, sokszor a rossz útminőség járul hozzá. És nem szabad alábecsülnünk azt sem, hogy milyen sok baleset történik az időseknél, amikor fel- vagy leszállnak az elektromos bicikliről. Ez a biciklik nehezebbek a hagyományosoknál. A probléma gyakran ott kezdődik, hogy az idősek nem mérik fel, hogy a fizikai képességeik lecsökkentek.
Ugyanakkor hogy, ha azt is figyelembe vesszük, hogy sokkal többen, sokkal több kilométert megtesznek a közlekedésben kerékpáron, és erre nem jut hatványozottan több baleset, akkor akár azt a következtetést is levonhatjuk, hogy a biciklizés Hollandiában biztonságosabbá vált.
Hogy az e-bike-ok kezelésével van gond, arra az is utal, hogy sokszor nincs más résztvevője a balesetnek, csak a bringán ülő. Éppen emiatt kérik a bringaboltosokat is, hogy az idős vevőiknek mutassák meg, miben különbözik az elektromos bicikli irányítása a hagyományosétól.