Elektromos kerékpárok

2018-08-03 17:17:03 | Módosítva: 2018-08-03 17:30:02

Még a megszokott kerékpárunktól sem kell megválni, mert ez is átalakítható az akkus átalakító készletek valamelyikével elektromosan rásegítő hajtásúvá. Nem vész el a kerékpározás élvezete, mivel a motor csak akkor kapcsolódik be a hajtásba, ha a kerékpárt tekerjük, és az elektromos hajtást is bekapcsoljuk. Az elektromos hajtás segítségével az emelkedők és a hosszabb távolságok megtétele sem okoz gondot. Az akkumulátor pedig a lakásban a hálózatról tölthető, így minden nap feltöltve készen könnyíti meg a kerékpározást. Igen, erre is van megoldás


A megszokott bicikli is lehet e-bringa

A különféle átalakító készletek beépítésével szinte minden kerékpár átalakítható elektromos, illetve rásegítő hajtásúvá. Az átalakító készletek „befogadását” a váz és a kerék mérete is meghatározza, ezért az átalakító készletek kiválasztását előbb szakértővel konzultáljuk meg. Tanácsaik alapján lehet eldönteni, hogy melyik átalakító készlet számunkra az ideáli, majd a szakszerű beszerelésüket is érdemes rájuk bízni, ugyanis nagyon könnyű már a szettek kiválasztásakor melléfogni, és ez elég sokba kerülhet.

A lehető legolcsóbb megoldás pl. az első kerékagy elektromos hajtásúvá alakítása, ehhez a meglevő kereket át kell fűzni, és a régi első agy helyére az elektromos meghajtású agy kerül majd. A készlet azonban nem feltétlenül tartalmazza az akkumulátort, annak tartóját, és a lámpával egybe épített gyújtáskapcsolót. Így aztán az elsőre kedvező ár a járulékos kiadásokkal együtt már nem biztos, hogy „baráti” lesz. Ezért fontos az előzetes konzultáció és a beépítés módjának a megválasztása.

Az átalakító készleteknek igen bőséges a választéka. Az a legideálisabb, ha minden szükséges egységet tartalmaz az átalakító készlet, mert ez leegyszerűsíti a meglevő kerékpár elektromos rásegítő hajtásúvá alakítását. A komplett készletek különféle meghajtásokat tesznek lehetővé. A legegyszerűbbnek mondható tehát az első agyba épített megoldás. Egy komplett készlet általában 200-350 wattos motorokkal felszerelt fűzött kereket, és a működéshez szükséges egyéb tartozékokat – pl. Li-Ion akkut, a hozzávaló töltőt és a komplett szabályozó elektronikát, LCD-kijelzőt, gázkart és a fékeket is tartalmazza. Az agyba szénkefe nélküli, ún. hub motorok vannak, amelyek többnyire belső bolygóműves hajtóművet használnak. Ez jellemzi a hátsó hajtóműves szetteket is. A motorok teljesítménye ritkán haladja meg a 300 wattot, ám beszerezhetők olyan szettek is, amelyek 500 wattos motorral és fékezéskor akku-visszatöltési funkcióval is rendelkeznek. Előnye ennek a funkciónak, hogy akár 20%-os hatótávolság növekedést is el lehet vele érni.

Az átalakító készleteknél fontos a hatótávolság, amely attól függ, hogy mekkora kapacitású az akkumulátor, és milyen teljesítményű motort hajt meg. Ez a távolság 25-45 km körül van. Általában 35-48 V-os, 5-12 Ah-s akkuk a leggyakoribbak, amelyek hálózatról tölthetők fel a hozzájuk való töltővel. Az akkuk elhelyezése hátsó csomagtartón vagy a vázon is lehetséges.

Az elérhető sebességet a rásegítő meghajtás jelentősen befolyásolja. A „tempomatos” vezérléseknél beállítható a sebesség, és amint az értékhatár alá esik, az elektronika érzékeli ezt, és felpörgeti a motort annyira, hogy a beállított sebességet elérjük. A motor így segít a hajtásban, de pedálozni ekkor is kell. Ez a pedelec rendszer, ami azonban csak 25 km-es sebességig lehet aktív és fékezéskor lekapcsolódik a hajtásról.

Az e-bike átalakítók előnye, hogy gombnyomással vagy a gázkarral működtethetők, és önálló haladásra is képesé teszik a kerékpárt. A pedálfordulatot érzékelő középagyas hajtású kerékpár átalakító készletek előnye, hogy a rásegítő fokozatok jó megválasztásával az akkumulátor kapacitását kevésbé veszi igénybe. Ezért akár 100 km-t is le lehet tekerni könnyedén anélkül, hogy ez a távolság az akkumulátort teljesen lemerítené. A középmotoros megoldás előnye, hogy a kerékpár középpontjához erősítve kedvezőbb a súlyelosztása, és a jármű előnyösebben irányítható. Különösen, ha az elég nehéz akku nem a hátsó csomagtartóra, hanem a vázra, kulacs helyén kerül felerősítésre.

Ami pedig az elektromos hajtás karbantartását illeti, a szénkefe nélküli agymotorok és a középagyas meghajtások sem igényelnek karbantartást, sőt megbontásuk garanciavesztéssel jár. Ha mégis gond adódik velük, akkor a szervizbe kell vinni, ahol szakszerűen és a garancián belül, vagy azon túl, megjavítják. A Li-ion akkumulátorok viszont elég kényesek, különösen a téli időszakban nagyon káros a lemerül állapotban való tárolásuk. Az ilyen akkukat általában 700-1000-szer is fel lehet tölteni a kapacitásuk érezhető csökkenése nélkül. Ez átlagos használat mellett akár 5-6 évet jelent. A pótlásuk most még nem okoz problémát, ám előre nem lehet tudni, hogy hosszú távon ez mennyire fog változni. Abban azért bízni lehet, hogy a márkás átépítő szettekhez való akkuk pótlása biztosított lesz.


A legolcsóbb átalakító készletek első kerékhajtásúak, és sok esetben csak az agyat és a tápvezetéket tartalmazzák, a többi kelléket külön kell megvásárolni hozzá, a felni átfűzése mellett


Az átalakításhoz a komplett készletek az ideálisak, mert minden fontos tartozékot tartalmaznak, még a fűzött kereket is


Az LCD-s kijelző fontos kelléke az átalakító szetteknek



A középagyas átalakító készletek nyomatékérzékelős rendszerűek


Az RC kontrollerrel könnyű a hajtott kerék motoros rásegítését szabályozni


A középagyas hajtás előnye az átalakított kerékpár kedvező súlyelosztása


A csomagtartó alá szerelt akkumulátortartó a nagyobb kapacitású és nagyobb méretű áramforrásokhoz szükséges


A vázra szerelt „kulacs akkuk” is az ideális súlyeloszlást szolgálják


A középmotoros átalakító készletek a hajtás hatékonysága miatt is kedveltek


Leálláskor az akkut még lebilincselés mellett is érdemes levenni a kerékpárról, mert ez esetenként komoly értéket képvisel


Veszélyes e-bike-ok?

Hosszú idő óta először, 2017-ben növekedett Hollandiában a kerékpáros balesetekben meghaltak száma. A növekedés fő oka, hogy egyre több idős ember használ elektromos kerékpárt. Először fordult elő az is, hogy több kerékpáros halt meg, mint autós.

2017-ban 206 kerékpáros vesztette életét a holland utakon, 17-tel több, mint az előző évben, ráadásul az utóbbi tíz év legnagyobb értéke ez, és öttel több az autóbalesetben meghaltak számánál is. A meghalt kerékpárosok negyede elektromos biciklit tekert, közülük több mint 70 százalék 65 év feletti férfi volt. Az e-bike-okkal viszonylag könnyen elérhető akár 30 kilométer/óra feletti sebesség is, de nem emiatt veszélyesek.


Az egyszerű balesethez, ami halálos is lehet, sokszor a rossz útminőség járul hozzá. És nem szabad alábecsülnünk azt sem, hogy milyen sok baleset történik az időseknél, amikor fel- vagy leszállnak az elektromos bicikliről. Ez a biciklik nehezebbek a hagyományosoknál. A probléma gyakran ott kezdődik, hogy az idősek nem mérik fel, hogy a fizikai képességeik lecsökkentek.

Ugyanakkor hogy, ha azt is figyelembe vesszük, hogy sokkal többen, sokkal több kilométert megtesznek a közlekedésben kerékpáron, és erre nem jut hatványozottan több baleset, akkor akár azt a következtetést is levonhatjuk, hogy a biciklizés Hollandiában biztonságosabbá vált.

Hogy az e-bike-ok kezelésével van gond, arra az is utal, hogy sokszor nincs más résztvevője a balesetnek, csak a bringán ülő. Éppen emiatt kérik a bringaboltosokat is, hogy az idős vevőiknek mutassák meg, miben különbözik az elektromos bicikli irányítása a hagyományosétól.


További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Napenergiás elektromos hibrid kerékpár

Az ELF a lehető legkörnyezetbarátabb jármű, elektromos hibrid kerékpár. A kis háromkerekű a naptól és az esőtől is némi védelmet ad. A zárt fülkés kerékpár tetejére napelemeket helyeztek, melyek...


Elektromos kerékpár

Negyedik alkalommal nyílik meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium elektromobilitást ösztönző pályázata, amely eddig már több mint 2200 elektromos kerékpár kedvezményes megvásárlását...