Kerekek és görgők

Számtalan formában vannak jelen mindennapjainkban, és minden esetben a különféle tárgyak, berendezési tárgyak mozgatását könnyítik meg. Kivitelük és formai kialakításuk a mindenkori feladatuknak megfelelő, ezért igen változatos a küllemük. Alkalmazásuknál az a cél, hogy mindig az adott feladatra megfelelő típus kerüljön beépítésre.

A nagyobb méretűeket és teherbíróbbakat inkább az iparban alkalmazzák, pl. különféle szállítóeszközök kerekeiként. Ezekre a viszonylag nagy, 120-350 kg-os teherbírás miatt acél tartó talp és acélból sajtolt kerékpánt, valamint műanyag-, görgős- illetve golyóscsapágyazással szerelt tengelyagy a jellemző. A műanyag perselyezésű kerekek karbantartásmentesek. A görgős csapágyazásúaknak nagy terheknél is viszonylag csekély a gördülő ellenállásuk, amit csak a golyós csapágyazású kerekek múlnak felül.
A kerék teljes egészében készülhet teherbíró és kopásálló műanyagból is. Az acél keréktárcsás változatok többnyire tömör gumiabroncson futnak. Az ipari kerekek átmérője általában 80-250 mm közötti, és különféle szilárd felületeken való használatra alkalmasak. Horganyzott talpuk fix-, forgatható- és helyzetben rögzíthető változatú, amelyeket párban felszerelve szokás szerszám-, vagy kisebb szállítókocsik futóműveként alkalmazni.
Ennél nagyobb méretűek a kézi kocsikerekek, amelyek már ballonos kivitelűek, abroncsaik pedig 200 kg teherbírásuknak megfelelően műanyagból készülnek, vagy acéllemezből sajtoltak, átmérőjük 200, 260, és 400 mm. Ilyenek pl. a taligák és a kis kézikocsik kerekei, amelyek akár lazább talajon is jól használhatók.
A görgők "tábora" a kerekeknél sokkal népesebb. A legváltozatosabbak a bútorgörgők, amelyeknek különféle kialakítású és anyagú fajtáit a felhasználás mikéntje és a mindenkori divat határozzák meg. Szerelhetőségük szempontjából tartó bakjaik fixen felcsavarozhatók, műanyaghüvelyesek vagy simán acél csaposak, illetve menetes csapozásúak. Azonos típuson belül beszerezhetők olyan változatok is, amelyek talpa illetve a görgő oldható fékkel rögzíthető az adott helyzetben. A teherbírásuk a görgő kivitelétől és szélességétől függően 30 kg-tól 120 kg-ig típustól függően változó.
Anyaguk pedig a csap, illetve a felfogó lap kivételével többnyire szívós, nagy kopásálló műanyag-, vagy acél állvány, amelyek szívós műanyag, ritkábban fém- illetve fa-, gumibetétes görgőket fognak közre. Ez utóbbiak sikló csapágyazásúak, és forgó változataik könnyű irányíthatóságot biztosítanak bármilyen bútordarabnak. Méretüket illetően a kerékátmérőjük és a talpmagasságuk a meghatározó, természetesen a teherbírásuk mellett. Terhelhetőségüket általában szélesebb-, vagy kettős görgők alkalmazásával szokás növelni. Ez utóbbiak akár 80-100 kg terhelést is képesek elviselni. A csapméretük általában 10-11 mm.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: kerék, görgő, kerekek

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

TPMS: új kifejezést tanulnak az autósok

2015-től Európában az újonnan forgalomba helyezett gépjárműveket kötelező ún. TPMS műszerfali keréknyomás ellenőrző eszközzel felszerelni. Aki tehát a közelmúltban vett új gépkocsit az ismeri...


Buchbinder: 128.000 Ft büntetés eltűnt dísztárcsákért?

Az autókölcsönző 128.000 forintot fizettetett a bérelt autóról ellopott dísztárcsa-garnitúráért, melynek listaára 12.000 Ft. És szerintük ez rendben van így. Tanulságok.