A formázás nem más, mint egy többször megismételt töltési-kisütési folyamat,
amelynek során ún. mikrocellák jönnek létre az akkumulátor anyagszerkezetétől
függően. Az első töltés mindenképpen 14-16 órás legyen. A töltés megkezdését
követően kb. 1-2 órával a töltéskijelző teljes töltöttséget fog jelezni, ennek
ellenére az akkumulátor még csak kb. 80%-ig van feltöltve. A maradék 20% feltöltése
a folyamat további szakaszában, az elkövetkezendő 12-14 órában történik meg,
az ún. csepptöltés során. A csepptöltést a töltésvisszajelző már nem jelzi.
Ezt a folyamatot a gyártók ajánlása szerint ildomos legalább három alkalommal
megismételni. Az akkumulátor ugyanis csak ezután éri el névleges kapacitását.
A további töltések alkalmával a használati utasításokban megadott idő alatt
az akkumulátor általában feltöltődik. Ügyelni kell viszont, hogy lehetőleg csak
teljesen lemerült vagy kisütött akkumulátort kezdjünk el tölteni, illetve a
teljes töltöttség állapotáig hagyjuk a készüléket töltődni, a töltést ne szakítsuk
meg.
Az akkumulátort egy hét folyamatos használat során gépkocsikészlet vagy szivargyújtó
töltő használatakor akár többször is célszerű lemeríteni, kisütni. A teljes
lemerítés egyes készülékek esetén a menüből elérhető kisütő üzemmód aktiválásával
lehetséges, típusonként gyári kisütő tartozékok használatával vagy lemerülésig
tartó használattal.
A lítium-ion (Li-ion) és lítium-polymer (Lipoly) akkumulátorok a megvásárlást
követően szintén nem alkalmasak a telefonkészülék huzamosabb ideig történő üzemeltetésére,
a gyári töltés veszteségeinek pótlására előzőleg minden esetben fel kell őket
tölteni. Bár ezeket az akkumulátorokat gyárilag feltöltik, előfordulhat, hogy
a készülékbe helyezve az nem kapcsol be. Ebben az esetben még akkor is tölteni
kell az akkumulátort, ha a töltéskijelző nem jelez töltést.
A töltési folyamat ebben az esetben is zavartalan, sőt néhány perc elteltével
a töltéskijelző már jelzi a töltődést. A készülék 15-30 perc elteltével már
bekapcsolható. Ezeket az akkumulátorokat nem kell formázni, egyszeri feltöltéssel
elérik maximális kapacitásukat.
A különböző akkumulátorok tulajdonságai kisebb-nagyobb mértékben eltérnek. Ki
kell emelni, hogy főleg a technikai paraméterekben ragadhatóak meg ezek a különbségek.
Sokáig élt az a tévhit a felhasználókban, hogy az akkumulátorok élettartama
a túltöltés miatt csökken leginkább. A mobiltelefon akkumulátorokat a saját
töltőjükkel gyakorlatilag nem lehet túltölteni. Erről egy elektronikus védelem
gondoskodik, amely a maximális töltésszint elérése után csepptöltésre állítja
a készüléket vagyis kikapcsolt készülék esetében minimális a további töltődés;
bekapcsolt készülék esetében pedig az elveszett energiamennyiséget pótolja csak
a töltő. A modern Li-ion és Li-poly akkumulátorok lemerítése és kisütése pedig
már szükségtelen, sőt a mélykisütés nem is lehetséges az akkumulátorba épített
védelmi elektronika miatt.
PraktiQm
A telefonok akkumulátoráról
A mobiltelefonok leggyakoribb erőforrásai a Nikkel-metál hidrid (Ni-Mh) és a Nikkel-Cadmium (Ni-Cd) akkumulátorok. Ezek az energiaforrások nem használhatók fel azonnal megvásárlásukat követően, mindenféleképpen fel kell őket tölteni. A legelső töltés az ún. formázás, meghatározó fontosságú az akkumulátor élettartama szempontjából. A gyári töltéssel egyfajta üzempróba rendelkező energiaforrás nem alkalmas a telefon üzemben tartásának biztosítására formázás nélkül. A telefonra való illesztést követően hosszabb távon a formázatlan akkumulátor veszít élettartamából. Az akkumulátor formázását kikapcsolt készüléken kell megkezdeni!
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Akkumulátorok karbantartása
MESTER+A kéziszerszám-gépek ma már többnyire akkumulátoros meghajtásúak. Bárhol használhatók, és munka közben nem függenek az elektromos hálózattól. De ez csak a használatukra igaz, a...
Samsung szilárdtest akku
A Samsung 2027-ben kezdené meg a saját fejlesztésű szilárdtest-akkumulátora tömeggyártását, melyek első körben a szuperprémium elektromos autókba kerülhetnek bele.