Megelőző kezelés ajánlott
Nézzük meg, mivel előzhetjük meg cipzárjaink bosszantó bajait. Először is ne rángassuk, csak húzzuk, ezt tehetjük gyorsan is, ha működése kifogástalan, és a kocsi a fogazaton könnyen és akadálymentesen mozgatható. A kocsi fogóját mindig húzzuk kissé fel, mert ezzel kiemeljük a rugós rögzítő fogak közé mélyedő körmeit. Ez akadályozza meg ugyanis is a legtöbb húzózárnál a kocsi „önkényes” lecsúszását. Ha ezt nem tesszük meg, a rögzítő fogak megnehezíthetik a kocsi mozgatását, és koptatják a fogakat is.
Ilyen veszély nem áll fenn az ún. tűs húzójú kocsikon, mivel a húzót már kissé felemelve az akasztó tű is kiemelkedik a fogak közül. A tű pedig csak a húzó lehajtott helyzetében akad megint a fogak közé. A zártláncú spirál fogazatú cipzáraknál nincs kocsi rögzítő, ám a kocsit közel merőlegesen tartott húzóval lehet a legkíméletesebben mozgatni.
Az új cipzárak szinte kivétel nélkül meghálálják, ha a fém fogakat mielőbb száraz szappannal vagy grafit ceruza hegyével, a műanyagból készülteket pedig pl. gyertyaviasszal, azaz sztearinnal áthúzva „megkenjük”. Ez a spirál fogazatúaknál is előnyös. A „megkent” zárláncon a kocsi mozgása simává és könnyűvé válik. A súrlódás csökkentő anyag feleslege pedig a kezelést követően tiszta ronggyal letörölhető.
Ha a fogak nem kapcsolódnak össze
Ezt a hibát okozhatja a fogak kopott állapota, és/vagy a kocsi hibája is. Szerencsés esetben csak arról van szó, hogy a kocsi oldalvezetői kopottak, és felhúzás közben nem húzzák össze teljesen a fogakat, így nem is jön létre megfelelő zárás. Erre nemcsak a szétváló fogak, hanem a nehezen, akadozva mozgatható kocsi is figyelmeztet. Kijavítására azonban van még mód, feltéve, ha nem túl kopott a kocsi belső felülete.
Gyakran használt fémfogú cipzárakon ez hamarabb bekövetkezik, mint a fröccsöntött műanyag fogúakon. A hibát ilyenkor laposfogóval, vagy kis műszerész satu pofái közé szorítva lehet megkísérelni. Előbb a kocsi két oldalvezető párjának egymástól mért távolságát úgy állítsuk be, hogy a fogak sora még könnyen, szorulás nélkül átférjen alattuk. Ez azonban nem elég, az oldalvezetők hátsó felnyúló részét is közelíteni kell egymáshoz. Az általában lágy anyagú fémötvözetekből készült kocsiknak ugyanis e felületei a sok húzogatás hatására előbb utóbb elkopnak, és kiszélesedésük miatt nem képesek kellően egymás közé préselni a fogakat. Ha az oldalperem párokat fokozatosan sikerül összébb nyomni, a kocsi újból képes lesz a fogakat kellően egymásba kapcsolni. Ezt a kényes műveletet csak a kocsi hátsó, párhuzamos végén kell csak elvégezni, de nem szabad egymáshoz túl közel nyomi, mert akkor szorulni fog a kocsi, és ez a fogaknak sem használ.
Ez a művelet a műanyag fogazatú és a spirálos zárláncú cipzáraknál is eredményes lehet, mert a kocsik minden típusnál fémből készül. A spirál húzózáraknál esetenként kissé nehéz a kocsi oldal vezetőihez laposfogóval hozzáférni, mivel ezek általában szűk helyre vannak bevarrva. Az erszények, táskák rekeszeinek a szélébe varrt cipzár kocsik szűk belső térben vannak, ahol csak „vakon”, találomra hajlítgathatók beljebb az oldalvezetők.
Kocsi csere
Ez akkor esedékes, ha az előző javítás nem volt sikeres. A fém fogazatú, bontható-, vagy zárt végű cipzáraknál akár saját kezűleg is elvégezhető, feltéve, hogy van megfelelő méretű és színű új kocsink. Mivel ez nagyon ritka, ezért a munkát sokan szakemberre bízzák, akinek megvannak a cseréhez való szerszámai, és alkatrészek tekintetében is bő választékkal rendelkezik.
Új kocsikat a cipészkellékeket, speciális rövidárukat árusító üzletekben lehet beszerezni. A cseréhez előbb a fém záró szemet kell a zárlánc, azaz a szalagok fogazat alatti részéről eltávolítani. Ennek szélét késheggyel kell felfeszíteni, majd laposfogóval eltávolítható a körmös szélű végzáró szem. A bontható cipzárakon csak a befűző szemet fogadó végzárót kell leszedni, a befűzhető végidomot nem kell bántani. A régi kocsi ezt követően lehúzható a zárláncról.
A méretben és kivitelben azonos új kocsit alulról, a zárlánc két oldalán levő fogakat összepárosítva kell a kocsi elejébe fűzni, majd a kocsi felhúzásával egyesíteni. A fogaknak az alul zárt cipzáraknál is pontosan egy szintben kell lenniük. Ha nem passzolnak szintben pontosan össze, a hibát a kocsi lehúzása után korrigálni kell. A jól összepárosított és a kocsival összehúzott zárlánc a végzáró szem visszaillesztésével és összenyomásával egyesíthető újból.
A szalagra fröccsöntött műanyag cipzáraknál a záró véget csak levágni lehet, helyére pedig csak azonos méretű, fémből készültet lehet visszapréselni a kocsi cseréjét követően.
A spirál húzózárakon ez a művelet elég komplikált, mert előbb ki kell fejteni a szalagot, majd a régi kocsi lehúzása után, és a megfelelő méretű új kocsi felhúzását követően újból össze kell ölteni a szalagvégeket, mert ez az átöltés akadályozza meg a kocsi túlhúzását, és a szalagvégeket újból vissza kell varrni a lezárandó nyílás szélére. A nyílás végét ajánlatos több átöltéssel is lezárni.
A két-kocsis cipzáraknál érdemesebb megnézni, hogy melyik kocsi nem egyesíti a fogsorokat, és ezután csak ezt a kocsit ajánlott használni, ha a fentiek szerinti oldalvezető javítás nem segítene. A kocsi cseréhez azonban a cipzár mind a két végét ki kell fejteni, majd a végzárók lefeszítése vagy a véglevarrások felfejtése után kicserélhetők az egymással szembe fordított kocsik. A szabad szalagvégeket természetesen az eredeti módon kell visszavarrni a helyükre. Ezzel elkerülhető még egy ideig a teljes cipzárcsere, amit szükség esetén célszerű varrónőre, vagy cipzár javító szakemberre bízni, mert ezzel garantáltan biztosítható a szakszerű csere.