Motorcsónakok, csónakmotorok

2008-07-27 01:35:50 | Módosítva: 2008-08-03 11:59:20

Ha egy kis eligazítást szeretnénk kapni - és olvasóinknak adni - a csónakmotorokról, akkor hová is fordulhatnánk nagyobb bizalommal, mint a Római parton működő Király Yacht Szervizhez? Ezen belül is a szerviz tulajdonos-vezetőjét, Csákó Ferencet faggattuk ki, aki motorcsónak versenyzőként és szakmérnökként egyaránt több évtizede foglalkozik a vízi járművekkel és motorjaikkal.

A csónakmotorok két nagy csoportját a beépített motorok és a külmotorok alkotják. Az első csoporttal túl sokat nem fogunk foglalkozni, mert 120-150 LE-től a csillagos égig érő, több milliós beépített motoros jachtokat úgy kell tekintenünk, mint egy drága luxusautót. A tulajdonos dolga itt csak az, hogy használja vízi járművét, és a szükséges időpontokban elvigye a szakszervizbe. A karbantartás és szervízelés csak professzionális körülmények között oldható meg.
Mi inkább a külmotorok háza táján kutattuk, hogy meddig terjedhet a tulajdonos tudása a szervizelésben, karbantartásban, és mikor lép be itt is a szakszerviz. A legtöbb keresni való a régi, ma már nem gyártott, de szépszámmal működő motorok körül van. Ma is használják a Vihar, Moskva, Vetyerok, Saljut márkájú volt szovjet motorokat ugyanúgy, mint a népszerű NDK-s Tümlert vagy a jugoszláv Tomost. Ezeknek a javítása ma "bütykölési szinten" történik, de azért valamilyen módon megoldott. Alkatrész utánpótlásuk már nincs, de a tönkrement motorokból kiszerelhető és utángyártott alkatrészek tovább éltetik a még működő példányokat. Ezeknek a motoroknak a tulajdonosai elsősorban azért szorulnak a szakszervizekre, mert másképpen nem jutnak bontott alkatrészekhez.
A régi gépek ápolása és karbantartása viszont a fentiek miatt is fontos, hogy a lehető legritkábban kelljen szakműhelybe vinni őket. A tulajdonos dolga, hogy mindig figyeljen a hűtővízre, hiszen az eltömődött szívónyílás elzárja a hűtővíz útját, és a motor rövid idő alatt károsodhat. A régi kétütemű motorok karbantartása egyébként nem bonyolult. Ezek még kivétel nélkül karburátorosak, ami a vízi használat miatt is hajlamos az elkoszolódásra, ezért egy évben egyszer nem árt a karburátort szétszedni, benzinben átmosni, és gondosan összeszerelni. Ezt az idény végén mindig el kell végezni.
Még a régi kétüteműekhez sem ajánlott az autókhoz, motorokhoz használatos keverékolaj, helyette a csónakmotorokhoz kifejlesztett speciális kétütemű Outboard TCW 3 olajt használjuk. A kerekes járművektől eltérően itt a légszűrökkel nincs sok dolgunk, a gyertyákat viszont nem árt rendszeresen ellenőrizni, tisztítani, és olykor cserélni.
Figyelnünk kell a motor felfüggesztésére szolgáló forgózsámolyra, amelyen zsírzó gombok találhatók. Ez az alkatrészegység gyakran a vízbe merül, elkoszolódik, a zsír elöregszik a csúszó alkatrészek között. Akinek van otthon zsírzója, az rendszeresen nyomjon utána friss zsírt, ami egyben a régit is eltávolítja. Ha pedig erre nincs eszköze, akkor a szervizt kérje meg a pár perces műveletre.
Kicsit lejjebb található a hajtóműház, ahol a kúpkerekes fogaskerék-pár és az előre-hátra fokozat fogaskerekei vannak. Ezek - a gépkocsikhoz hasonlóan - olajban futnak, ráadásul a vízszint alatt. Fokozottan figyelnünk kell tehát arra, hogy a hajtócsiga tengelyének szimeringjén ne szivárogjon az olaj, illetve ne kerüljön víz a hajtóműházba. Az olajszint ellenőrzésére két nívócsavar található a hajtóműházon; az alsót óvatosan kioldva engedjünk ki néhány csepp olajt, és nézzük meg, nincs-e benne víz. Egy nagyon kevés még elfogadható, csak utána kell tölteni az olajat, de ha túl sok a víz, cserélni kell a szimeringet.
A kis teljesítményű motorok között egyre jobban terjednek az elektromotorok, amelyek elsősorban állóvizekben, ladikok, felfújható csónakok hajtására alkalmasak, de létezik már kisebb motoros jacht is elektromos hajtással. Nagy előnyük, hogy azokon a vizeinken is használhatók, ahol belsőégésű motorok nem (Balaton, Velencei tó stb.). De az sem elhanyagolható szempont, hogy ezek karbantartási igénye szinte semmi, jóformán csak az akku feltöltéséről, és a megfelelő, száraz helyen történő tárolásról kell gondoskodnia a tulajdonosnak.
Ha mégis gond lenne a géppel, akkor bármelyik elektromos műhely megbirkózik a feladattal. Egyetlen speciálisnak mondható alkatrésze az ún. kapcsolófej, ami a többfokozatú előre-hátra menetet kapcsolja. Ez nem nagyon javítható, de tartalék alkatrészként elfogadható áron megrendelhető.
Korábban gépkocsi indítóakkumulátorok voltak az erőforrások, de ma már itt is megjelentek a lítium-ionos akkuk, amelyek ugyanazokat az előnyöket adják, amiket pl. a kerti gépeknél már megcsodáltunk; nagy kapacitás és sokkal kisebb súly. Elektromos csónakmotor gyártása Magyarországon is folyik, a jachtszerviz tapasztalatai szerint nem is rossz minőségben.
A korszerű benzinmotorok javítása és karbantartása már elsősorban a szakszervizek dolga. Hasonlóan van ez, mint a mai gépkocsiknál; a gondos tisztítás és a folyamatos figyelés, ellenőrzés elsősorban a tulajdonos feladata. Egyébként is érdemes tanulmányozni a kezelési utasítást, mert abban egyértelműen külön választják a tulajdonos és a szakszerviz dolgát.
Észre kell vennie, ha hűtővíz befolyó-nyílása eltömődik, szivárog az olaj valahol, a csigatengely horgász damilt tekert fel, ami rövid idő alatt túlhevíti, és tönkre teszi a szimeringet és a tengely csapágyazását. A modern kétütemű motorokhoz a gyártók 1:100-as keveréket írnak elő, de a jachtszerviz a hazai olajak miatt inkább az 50-es keverési arányt (50 liter benzinhez 1 liter TCW 3) javasolja. A nagyobb kétütemű csónakmotoroknál alkalmazzák inkább a külön olajozást. Itt már nem kell bajlódnunk a keverék elkészítésével, csak az olajtartályt kell ellenőriznünk.
Ránézhetünk néha a gyertyára is (a gépkocsikéhoz hasonlóan az "őszbarna" szín mutatja az optimális működést), és ha szükséges, megtisztíthatjuk, vagy azonos típusúra cserélhetjük. Mélyebbre azonban nem ajánlott menni, mert sokkal nagyobb kárt okozhatunk, mint amennyi a szakszerviz munkadíja lenne.
Partközelben közlekedő horgászladikoknál gyakran sérül a csiga. A szervizek a legtöbb esetben meg tudják javítani - otthon nem érdemes próbálkozni vele -, nem kell feltétlenül cserére gondolnunk, mert az új sokkal drágább, mint a javítás.
Nagyon terjednek a kisteljesítményű motorok között is a négyüteműek. Ezek még inkább szakszerviz igényesek. Az olajszint ellenőrzését azért a nívópálcával - a gépkocsikhoz hasonlóan - a tulajdonosnak illik ellenőrizni.
A világ nagy csónakmotor gyártói szinte mind jelen vannak Magyarországon is. Csak néhányat említve; Honda, Mercury, Mariner, Suzuki, Tohatsu, Jonson, Evinrude erőforrások kaphatók a szaküzletekben, szervizelésük és alkatrész utánpótlásuk is megoldott. A négyüteműek mellett megjelentek a befecskendezős motorok - ma már nem csak a nagy kategóriában, hanem a kisebbeknél is - illetve a kétütemű kompresszoros injektoros meghajtások. Ez utóbbiak könnyebbek, mint a négyüteműek, és a környezetvédelmi előírások teljesítésével sincs gondjuk.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Elektropower hajó akkumulátorok

A kategória belépőszintjét ma a 300 ciklusszámú antimon ötvözetű, és a karbantartás-mentes AGM technológiájú, felitatott elektrolitú ólom akkumulátorok adják, melyek szivárgás-mentességük révén...


Elektromos csónakmotorok

Vízparton, tengerparton nyaralók, horgászok bizonyára sokszor irigykedve nézik a hangtalan és szagtalan elektromos motorcsónakokat. Sok hazai tavunkon – pl. a Balatonon - nem is szabad használni...